“Voeg ZEEP toe aan je presentatie!”

“Voeg ZEEP toe aan je presentatie!”

Foto door: Kirsten Bregten (Patrick Van Gils met zijn nieuwe boek)

ZAANSTREEK –  Patrick van Gils (54) werkte meer dan twintig jaar in de marketing en communicatie bij grote bedrijven, als hij acht jaar geleden ontslagen wordt door zijn laatste werkgever als gevolg van een reorganisatie. Al snel werd het besluit genomen een eigen bedrijf op te starten, bekend onder de naam “TOP-presentaties”, ontstaan door de feedback die Patrick terugkreeg tijdens zijn eerder genoemde carrière bij grote bedrijven. Inmiddels is Patrick professioneel spreker, trainer en coach.

Waar komen uw presentatie skills vandaan? Heeft u deze moeten ontwikkelen?
Vroeger op de basisschool vond ik het altijd super spannend om een spreekbeurt te geven voor de klas. Het gaf mij een eng gevoel dat iedereen naar je keek en daardoor ging ik twijfelen aan mezelf. Tegelijkertijd fascineerde presenteren mij en op mijn twaalfde kwam ik als vrijwilliger bij de lokale radio, daar heb ik voor bijna 10 jaar mijn stem laten klinken. Vanaf dat moment ontstond de dubbele fascinatie voor presenteren.

 

Was het een grote stap om een eigen bedrijf op te zetten?
Ik werkte al een lange tijd bij de Makro en ging steeds een beetje meer verdienen, omdat ze tevreden waren over hoe ik mijn werk deed. Die stabiliteit viel in één klap weg. In zo’n situatie heb je twee opties, je kunt bij een ander groot bedrijf verder gaan met werken óf je begint weer bij het begin. Ik koos voor het tweede en kreeg langzaamaan mijn eerste klant en mijn eerste factuur. Maar dit was zeker geen makkelijke stap.

 

Kunt u zich het moment nog herinneren dat u uw eerste klant kreeg?
Dat ging heel onverwacht. Ik was net werkeloos en had mijn knipbeurt bij de kapper. Toen kreeg ik van mijn kapster het compliment dat ik goed ben in communicatie en de vraag of ik haar team wilde trainen. Eerst schrok ik van dit verzoek en was ik verbaasd dat ze geïnteresseerd was in mijn “skills”. Bij een eerste klant hoort onder andere ook een offerte en een prijs, maar ik had geen idee hoe ik dit moest maken. Het was allemaal nieuw voor mij. De kappersstoel, waar ik op dat moment een luchtig gesprek aan het voeren was, bleek mijn mentale podium te zijn.

 

En inmiddels geeft u ook trainingen door het hele land heen?
Door het gebruik van mijn netwerk heb ik geprobeerd het balletje te laten rollen. Zo ben ik daardoor op veel verschillende plekken terechtgekomen. Echter was ik destijds gewend om allerlei producten te verkopen vanuit grote bedrijven, vanuit mijn achtergrond in de marketing en communicatie, maar toen moest ik mijn eigen producten en diensten gaan verkopen en dat was lastiger dan ik dacht.

 

U heeft onlangs ook een eigen boek uitgegeven, hoe is dat idee ontstaan?
Ongeveer vier jaar geleden ging ik steeds meer pitchtrainingen geven en daarbij had ik steevast 6 stappen, die mensen konden helpen om zichzelf in een minuut zo goed mogelijk neer te zetten. Mensen begonnen dit van mij op te merken als een waardevolle methode. Daarnaast zag ik om mij heen dat andere ondernemers boeken uitbrachten. Het leek mij toen erg gaaf om ook een eigen boek te schrijven, want ik ben een kennisoverdrager. Echter heeft dat project door Corona stilgelegen, totdat ik een klein filmpje moest maken met tips die helpen bij een pitch. Dat filmpje is getoond op een evenement, waarna ik een week later benaderd ben door een uitgever die me het idee voorlegde om een boek voor studenten te gaan schrijven. Uiteindelijk, na een aantal goede gesprekken, besloot ik vorig jaar januari te beginnen met schrijven. Inmiddels ligt het boek er en ik ben er ongelofelijk trots op.

 

Wat is de beste tip die u geeft aan mensen in uw boek?
Naar mijn mening is dit boek anders dan alle anderen, doordat het antwoord geeft op drie situaties: een korte of lange pitch of presentatie, van kleine tot grote groepen en offline of online. Een deel van de tip zit verweven met deze drie situaties, want elke situatie is anders. Daarnaast is belangrijk dat mensen zich tijdens een presentatie meer focussen op hoe ze hun verhaal vertellen, dan alleen wát ze vertellen. Ten slotte geef ik iedereen die ik ontmoet een rood zeepje, daaronder vier woorden. Ik heb elke letter van het woord zeep een betekenis gegeven. De Z staat voor Zin, de E staat voor Energie, de tweede E staat voor Enthousiasme en de P staat voor Passie. Met goed presenteren kun je de ander “inzepen”.

 

Over de auteur

Kirsten Bregten

Welkom op de pagina met artikelen over Alkmaar&Meer. Mijn naam is Kirsten Bregten en ik ben 18 jaar oud. Ik kom uit de Zaanstreek, waar ik ben geboren en getogen. In 2021 heb ik mijn havo-diploma behaald en daarna ben ik begonnen aan de HBO-studie Journalistiek in Utrecht, want mijn passie is het schrijven van verhalen. Ik vind het geweldig om verhalen te schrijven over onderwerpen die mij interesseren en die ik daarom wil belichten. Doordat ik een echte Zaanse ben, weet ik het lokale nieuws altijd te vinden. Naast items over dorpen in de Zaanstreek, zullen er ook een aantal stukken te vinden zijn over Purmerend en Heerhugowaard

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *