“De afgelopen maanden ben ik ieder moment van de dag met het festival bezig.”

“De afgelopen maanden ben ik ieder moment van de dag met het festival bezig.”

Ad de Lange op het terrein waar het festival gaat plaatsvinden (foto: Kirsten Bregten)

ASSENDELFT – Door Corona heeft Babbels Live in Assendelft twee jaar niet kunnen plaatsvinden. Ad de Lange (69 jaar) organiseert het festival sinds 2014 en is heel blij dat het dit jaar weer door kan gaan als een nieuwe vrimibo-editie. Op vrijdag 10 en zaterdag 11 juni zal het weer één groot feest zijn. Er is echter wel veel voorbereiding nodig, voordat het feest kan losbarsten.

“Ik ben altijd al een muziekliefhebber geweest en daarom begon ik een eigen café in Krommenie, genaamd Babbels. Uiteindelijk is dat uitgegroeid tot een groot festival. Het is begonnen met kleine festivals, zoals op Koningsdag, Wolter-Kroes-dag en Parkpop. Op een bepaald moment spraken mensen mij aan dat de band ‘De Dijk’ uit Krommenie komt. Dat is van een heel andere orde dan Parkpop, waar vooral coverbandjes optreden. Samen met mijn toenmalige kameraad, die helaas te vroeg is overleden, hebben we het idee bedacht om Babbels Live op te zetten. Ik organiseer het evenement dus vanaf 2014. Dit jaar zal ik vanaf het moment dat het podium wordt opgebouwd, op 2 juni, aanwezig zijn, totdat alles weer is afgebroken op 17 juni. Dag en nacht. Dat zijn bijna volledige dagen, maar er gaat niks voorbij zonder dat ik ervan weet. Ik heb vooraf gezonde spanning, net zoals een voetbalspeler voor een belangrijke wedstrijd.

Voorheen was het festival op zaterdag en zondag, maar op de zondag kwam er te weinig geld in het laatje. Mensen drinken minder op zondag, omdat ze de dag erna weer fris op hun werk willen zitten. Grote namen die voorbijkomen op het festival, zoals Di-Rect, zijn behoorlijk duur. Als er dan in de avond maar 2000 man staat, die ook niet veel drinken, kost dit te veel geld. De festivals om mij heen veranderden hun dagen ook naar de vrijdag en zaterdag, zodat de bezoekers zondag tot rust kunnen komen. Daardoor besloot ik deze verandering ook door te voeren. Nu vindt het plaats op vrijdag 10 juni en zaterdag 11 juni.

De voorbereidingen van het festival zijn eigenlijk in 2019 al gestart, maar door corona moesten we langer wachten. Als je bekende artiesten op het podium wilt hebben staan, moet je deze een jaar van tevoren bestellen. De kaartenverkoop was al gestart in 2019, maar werd weer stopgezet toen in maart corona om de hoek kwam kijken. Inmiddels komt het steeds dichterbij, dus ben ik de afgelopen maanden ieder moment van de dag met het evenement bezig. Het festival moet staan als een huis, wanneer het zover is.

Iedere leeftijdscategorie komt op het evenement af, van 12 tot 80 jaar. Dit jaar komt bijvoorbeeld Mart Hoogkamer, naar wiens muziek de jeugd graag luistert. De volwassenen komen eerder voor Frans Bauer. Het is belangrijk dat we de contracten met de artiesten goed doorlezen. Een lastig obstakel is namelijk dat er in deze contracten niets staat over ‘concurrentiebeding’. Daar heb ik helaas wel mee te maken gehad. Zo wilde ik graag dat André Hazes kwam optreden bij Babbels Live, maar Hoorn-Live was hier eerder mee. Hierdoor mocht André Hazes niet naar de Zaanstreek komen. Ditzelfde is gebeurd met de artiesten Jett Rebel en Kensington, die al optreden tijdens Indian Summer. Ik heb nu wel Bløf en Miss Montreal kunnen boeken, maar ik kwam er kortgeleden achter dat zij komende week in de buurt een concert geven. Wanneer je dan die bedrijven belt, krijg je het antwoord dat je beter moet letten op de contracten. Ook mogen wij het festival niet promoten op de websites van deze artiesten. Dat is dan echt een tegenvaller in het organisatieproces.

Het bereiken en informeren van mensen over het festival is het moeilijkste in de organisatie. Dat is een heel aparte tak van sport. Je zou verwachten dat mensen alleen te bereiken zijn via sociale media, omdat een advertentie in de krant steeds minder goed werkt. Mensen lezen de krant of lokale weekbladen niet meer, dus ga je op zoek naar alternatieven. Als de verkoop niet goed loopt, plaatsen we driehoekborden langs de weg. Soms is dat een oplossing, maar het is elk jaar weer goed zoeken hoe je de mensen het beste kunt bereiken. Je begint jezelf af te vragen of de mensen aan het slapen zijn of helemaal niet willen komen naar ons festival.
Komende week gaan we ook flyeren in Wormer. Je hoopt dan dat mensen de boodschap begrijpen en een kaartje gaan kopen. Al hebben sommige mensen dan weer een ‘NEE-NEE’ sticker op hun brievenbus geplakt. Je moet via allerlei verschillende manieren proberen om de mensen te bereiken, maar gelukkig hebben we daar een speciaal bureau voor met mensen die ervaring hebben met marketing.”

Hieronder een interview met Ad de Lange, door Pien Nieman:

Over de auteur

Kirsten Bregten

Welkom op de pagina met artikelen over Alkmaar&Meer. Mijn naam is Kirsten Bregten en ik ben 18 jaar oud. Ik kom uit de Zaanstreek, waar ik ben geboren en getogen. In 2021 heb ik mijn havo-diploma behaald en daarna ben ik begonnen aan de HBO-studie Journalistiek in Utrecht, want mijn passie is het schrijven van verhalen. Ik vind het geweldig om verhalen te schrijven over onderwerpen die mij interesseren en die ik daarom wil belichten. Doordat ik een echte Zaanse ben, weet ik het lokale nieuws altijd te vinden. Naast items over dorpen in de Zaanstreek, zullen er ook een aantal stukken te vinden zijn over Purmerend en Heerhugowaard

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.