Amersfoort

Selecteer Pagina

Sproedel, het opkomende frisdrankmerk, verovert markt met lokale smaken en nieuwe plannen

Sproedel, het opkomende frisdrankmerk, verovert markt met lokale smaken en nieuwe plannen

De flesjes van Sproedel

AMERSFOORT – Als klein frisdrankbedrijf je plek opeisen tussen de grote namen is een hele uitdaging. Toch is Sproedel hiermee bezig en zijn ze met nieuwe smaken en plannen goed op weg. De onderneming uit Amersfoort heeft nu een paar smaken die verkocht, de smaken die ze nu hebben zijn: rabarber, zwarte bes, appel en hun nieuwe smaak mate

“Je ziet vaak een schap met lokale producten, en daar proberen we dan binnen te komen”, zegt medeoprichter Jori de Goede. Ze zijn momenteel verkrijgbaar bij Spar en Het Lokaal in Amersfoort. Daarnaast zijn ze in gesprek met Albert Heijn; binnenkomen voor verkoop is voornamelijk bij franchisevestigingen. Echter, het grootste deel van de verkoop bevindt zich toch in horecagelegenheden en tijdens evenementen. Enkele van de huidige evenementen waar Sproedel te koop is, zijn onder andere Into The Woods en Wildeburg.

Sproedel streeft ernaar zoveel mogelijk met lokale producten te werken. “De realiteit is echter dat je te maken hebt met oogst en prijs”, aldus De Goede. Ze kopen hun sappen in bij een groothandel in Nederland en bespreken daar hun wensen, maar het is aan de groothandel om ervoor te zorgen dat hun product zo consistent mogelijk is. “Het kan dus voorkomen dat de rabarber buiten Nederland vandaan komt”, vertelt De Goede. “We hebben gemerkt dat de vraag vanuit de markt niet zozeer gericht is op lokale producten, maar eerder op andere aspecten”, zegt De Goede. Het feit dat het een onderneming uit Amersfoort is, vindt de consument belangrijker.

Met nu net een nieuwe smaak richten ze zich bij Sproedel vooral op volgend jaar zomer. De plannen voor de komende tijd omvatten het overleggen met de organisatoren van evenementen voor het komende festivalseizoen. “We willen kijken of we ons drankje anders kunnen aanbieden, we denken aan een voorgemixte variant”, meldt De Goede. Een grote wens van De Goede is uiteindelijk om een eigen alternatief te hebben voor cola of ijsthee, maar dat staat momenteel nog niet op de directe agenda.

Verslaggever Noah Paesch spreekt Jori de Goede over de nieuwe smaak mate.

Over de auteur

Nieske Koops

Nieske Koops (1999) is een journalist die zich graag bezighoudt met maatschappelijke thema’s en daar onderzoek naar doet. Als kind was Nieske erg nieuwsgierig en vol met vragen. Na een loopbaan in de jeugdzorg heeft ze besloten het roer om te gooien. Daar heeft ze geleerd om echt naar mensen te luisteren en ze vooral te zien. De mensen die een hardere stem nodig hebben, daar wil Nieske voor spreken. Iets uitzoeken tot op de bodem is waar Nieske zich graag mee bezighoudt. Nieske studeert journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ze houdt zich de komende tijd bezig met nieuws uitbrengen over Utrecht centrum, ze heeft zin om deze uitdaging met beide handen aan te gaan pakken. Voor vragen of tips is Nieske te bereiken via: nieske-dineke@hotmail.com