Niet naar de huisarts, maar naar de winkel

Niet naar de huisarts, maar naar de winkel

Amersfoort – 5 februari 2020

Winkels die tijdens de lockdown open mogen blijven merken een groot verschil in het gedrag van de klanten. Mensen vragen meer advies en zoeken naar sociaal contact, zo ook aan Anne-Marel Beekhuis die werkt als winkelmanager bij Etos Eemplein.

Op het Eemplein zijn de enige winkels waar beweging bij plaatsvindt de Albert Heijn en de Etos, vergeleken met eerst is het rustiger dan ooit op het plein. Dit zorgt ervoor dat ook bijvoorbeeld de Etos bij koopavonden gesloten is.

Een groot verschil dat Anne-Marel Beekhuis heeft gemerkt tijdens de lockdown zijn de vragen van de klanten. Etos is een drogisterij met een groot aanbod voor medicijnen, en mensen maken daar gretig gebruik van. Nu mensen geadviseerd worden om de huisarts te vermijden komen ze met hun vragen bij de winkel. Ze vinden het lastig om met kleine kwaaltjes naar de huisarts te gaan, en de drogisterij met gediplomeerde verkoopsters is dan een goede tweede optie.

Ook zoeken ze meer sociaal contact. ‘Mensen komen gezelligheid zoeken, maken langere praatjes en zoeken ook steun wanneer ze angstig zijn door deze tijd.’ Het lijkt erop dat het kwartiertje naar de winkel een uitje is geworden voor mensen. Dit is ook vooral te merken bij wat oudere mensen, de winkelmedewerkers zijn bij vele van hen de enige die ze spreken op een dag. Dus ze maken graag een praatje bij de kassa of blijven iets langer rondlopen in de winkel dan normaal.

Volgens Anne-Marel Beekhuis moeten mensen vooral ook blijven langskomen als ze advies of vragen hebben en staan de winkelmedewerkers graag voor hen klaar. In deze tijd vindt ze het belangrijk om elkaar te helpen en te steunen zover dat mogelijk is.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *