In coronatijd zijn mensen bewuster gaan eten, de bakkerij van het Lokaal draait op volle toeren

In coronatijd zijn mensen bewuster gaan eten, de bakkerij van het Lokaal draait op volle toeren

Het eetgedrag is door corona veranderd volgens de universiteit van Wageningen. Mensen kopen meer fruit, groenten, biologisch- en lokaal voedsel. Veel winkels hebben het lastig in deze tijd, maar de winkels die biologisch of lokaal voedsel verkopen merken een stijging in de omzet. Het Lokaal in Amersfoort is zo’n winkel waar ze biologisch en lokaal voedsel verkopen. Vooral de bakkerij en de patisserie onder leiding van Paolo Sebastiani en Carel Elsenberg doen het goed.

Op sommige zaterdagen staan er lange rijen voor de winkel. De verkoop van broden is in deze coronacrisis zelfs gestegen. De bakkerij van het Lokaal levert aan ongeveer 15 bedrijven brood. Door corona is dit stilgevallen. Bakker Sebastiani vertelt dat ondanks de stilgevallen inkomsten uit de bedrijven de omzet niet is gedaald. “Wij hebben zelfs moeten uitbreiden. De bakkerij en de patisserie is anderhalf keer groter geworden. Inmiddels hebben we te weinig aan de vijf ovens die er nu staan. Door de populariteit zal het fijn zijn als er twee nieuwe ovens bij komen.”

De bakkerij van het Lokaal is bewust bezig met het inslaan van hoogwaardige ingrediënten. De kwaliteit van het brood, daar draait het om. “Wij zullen geen broden verkopen die niet goed zijn”, zegt Sebastiani. Brood dat niet goed is gelukt of te oud is, gooien ze niet weg. Van dit brood maken ze geroosterde toast die ze kunnen verkopen. Of ze geven de oude broden weg aan de voedselbank of aan de kippen van lokale boeren. Met veel passie vertelt Sebastiani over de ingrediënten en waar hij ze vandaan haalt. De bloem is gemaakt van een oude graansoort die het beste in Sicilië, Italië groeit. Andere ingrediënten zoals onbewerkte sinaasappels en citroenen haalt hij ook uit Italië. De eieren krijgen ze soms van lokale boeren in ruil voor het oude brood. Al zingend is iedereen druk bezig met het maken van het brood. De een doet de samenstelling van de ingrediënten en de voorbereidingen, de ander is bezig met het kneden van het deeg. Weer een andere bakker doet de laatste handelingen voordat het brood de oven in kan. Het brood dat klaar is word in de winkel gelegd.

De bakkers bedenken zelf de recepten. Dit laten ze aan elkaar proeven. Als het recept goed is, wordt het verkocht in de winkel. De bakkers hebben veel ruimte om zelf te experimenteren. Bram heeft tijdens zijn stageperiode een eigen brood mogen ontwikkelen: de veel verkochte Brammetjes. Dit is een klein broodje met rozijntjes die geweekt zijn in wijn uit Italië. In 2019 werd het harde werk beloond met een prijs. Paolo Sebastiani en Carel Elsenberg mochten de prijs voor het beste zuurdesembrood in ontvangst nemen. Maar niet elk recept wordt van te voren bedacht. “Een mislukte samenstelling van ingrediënten kan leiden tot nieuwe recepten. Dat maakt het vak zo mooi. De klanten proeven het enthousiasme van onze bakkers. Dit verklaart misschien het enorme succes.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *