Een Schonere buurt met het ‘OpschoonOmmetje’

Een Schonere buurt met het ‘OpschoonOmmetje’

Terugblik op KEISchoon033 2020

In Amersfoort kunnen mensen zich zaterdag 20 maart inzetten voor een schonere buurt. KEISchoon033, een project vanuit onderneming Projecthuizen.nl, organiseert het zogeheten ‘OpschoonOmmetje’. Zo kunnen mensen met afvalgrijpers, afvalzakken en handschoenen zwerfafval uit de omgeving oprapen en krijgen ze als ‘beloning’ een koffie of limonade To Go. Zaterdag 20 maart is de Landelijke Opschoondag en dit wordt opgepakt in Amersfoort door KEISchoon033.

KeiSchoon033 is een label van Projecthuizen.nl met eigenaar Sylvia Krebber. Projecthuizen.nl staat voor betekenisvol verbinden en doen. Het verbinden van organisaties en onderwijs zorgt voor maatschappelijke initiatieven en activiteiten. Binnen KEISchoon033 wordt in Amersfoort ook de WorldCleanUpDay en educatieve projecten georganiseerd. Met het project KEISchoon033 vindt Sylvia Krebber het belangrijk om op een zo positief mogelijke manier het probleem zwerfafval tegen te gaan. ‘’Ik merk dat op deze benadering je veel meer kan bereiken dan dat je constant met de vinger loopt te wijzen.’’

Het project KEISchoon033 is een samenwerking van negen horecaondernemers die vrijwillig het ‘OpschoonOmmetje’ helpen vorm te geven. Krebber vertelt dat dit plan is ontstaan uit een ander project wat KEIBewust033 heet. Dit gaat voedselverspilling tegen binnen de horeca en met festivals. ‘’De horecapartners gaven aan dat ze graag weer wat wilden doen en toen hebben wij met deze partners eind vorig jaar twee andere acties opgericht. Deze acties draaiden om het verzamelen van winterjassen en speelgoed en iedereen die wat inleverde kreeg een koffie To Go. Op deze manier was het idee geboren en leek het ons een goed idee dit door te voeren met de Landelijke Opschoondag.’’

Het ‘OpschoonOmmetje’ is in heel Amersfoort te maken. De negen horecaondernemers die mee doen aan deze actie liggen verspreid door Amersfoort vertelt Krebber. ‘’We hebben deze negen partners uitgekozen met elkaar om een grote spreiding in de stad te hebben. Zo heeft iedereen de gelegenheid in Amersfoort deel uit te maken van de actie.’’ Krebber legt uit dat het de bedoeling is dat je je afvalgrijper, afvalzak en handschoenen bij één van onze horecapartners ophaalt en aan het einde van je ommetje het afval wat je hebt opgehaald ook bij hun weer aflevert. ‘’Als je dit hebt gedaan krijg je een gratis koffie of limonade To Go mee en op deze manier maken we met elkaar de stad weer schoon!’’ Krebber is heel blij dat zelfs in deze moeilijke tijd de horeca hier zijn steentje aan wil bij dragen en dit zonder vergoeding. ‘’Zij doen dit echt vrijwillig en geven alles gratis weg.’’

Lisette de Jong, eigenaar van The Blueberry in Amersfoort, doet ook mee als partner tijdens het ‘Opschoon Ommetje’. ‘’Ik vind dit soort initiatieven iets heel moois en ben van mening dat je anderen hierin moet steunen. Daarom vind ik het fijn dat ik op deze manier mijn steentje bij kan dragen.’’ Ook vertelt De Jong dat zij gevraagd is om als partner mee te doen aan deze opschoondag. ‘’Ik ben zelf benaderd door hun, zodat er wat meer spreiding is in de stad. In Amersfoort-Noord hadden ze nog niet zoveel partners en ik draag dan graag op deze manier wat bij.

De Jong geeft aan dat zijzelf en haar medewerkers niet mee te kunnen doen aan de actie zelf. ‘’We hebben hier waarschijnlijk geen tijd voor. Mocht het zo zijn dat het wel lukt qua tijd dan is dat mooi meegenomen.’’ Wel zet ze een extra medewerker in vertelt De Jong. De uitgifte van spullen en het inleveren van afval moet goed verlopen. Daarnaast moeten de coronaregels ook gehandhaafd worden en daar zorgen wij dan ook voor. Ook geeft ze aan volgende keer weer mee te willen doen met een actie zoals deze: ‘’Hoe meer er gebeurt of dit nou voor een evenement is of voor een actie hoe beter en daar willen wij graag aan bijdragen.’’

Ook Vincent de Vries, eigenaar van dimS eten en drinken en Bij Lot, doet mee als horecapartner met de Landelijke Opschoondag in Amersfoort. De Vries geeft aan al eerder mee te hebben gedaan met de winterjassen en speelgoed acties samen met KEISchoon033. ‘’Samen met Sylvia Krebber en andere ondernemers hebben we gekeken hoe wij door onze krachten te bundelen meer van dit soort dingen voor de samenleving kunnen doen. Hier is het ‘OpschoonOmmetje’ uitgekomen.’’

Hij vertelt dat het een mooie win-win situatie is van het in beeld blijven als horecabedrijf en tegelijkertijd wat te kunnen doen voor de omgeving. ‘’Niet alleen maar naar ons zelf kijken, maar ook kijken wat we zouden kunnen doen voor onze naasten. De Vries zegt dat hij blij is dat mensen met zulke acties altijd wel weer mee doen, maar dat het voor hem vanzelfsprekend is: ‘’Als ik zelf op straat loop en ik zie troep liggen dan ruim ik dit ook op’’. De Vries heeft zin in het ‘OpschoonOmmetje’ en hoopt dat vele mensen op deze manier kunnen zorgen voor een schonere buurt.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *