Duurzame fietsbezorging steeds populairder in Amersfoort

Duurzame fietsbezorging steeds populairder in Amersfoort

De fietskoeriers van Cycloon zijn een opvallende verschijning in de stad. © Rick Hartkamp

Pakketjes op een milieuvriendelijke manier afleveren bij de klant is een steeds populairdere bezorgmanier. Door de coronacrisis rijzen online bestellingen de pan uit en steeds meer bedrijven zoeken naar duurzame bezorgoplossingen. Eén van deze oplossingen is Cycloon Post & Fietskoeriers, die in onder andere Amersfoort de pakketbezorging op de fiets verzorgt. Zo heeft de coronacrisis op Cycloon een positieve uitwerking: door de toegenomen besteldrukte is het bedrijf ook in Amersfoort in een jaar tijd ontzettend gegroeid.

Cycloon mag dan van geluk spreken dat de coronacrisis een positieve uitwerking heeft op de groei van het bedrijf, door de toegenomen drukte ontstaan wel andere uitdagingen. “Het is drukker dan ooit en we staan met veel meer mensen op de werkvloer dan een jaar geleden. Voor het bedrijf is dat natuurlijk positief, maar het is ook weer lastiger met de coronaregels. Iedereen heeft een mondkapje op en er is desinfectiemiddel in overvloed. We spreken elkaar er ook zeker op aan om daar op te letten”, aldus Jochem van Hoogdalem, bedrijfsleider van de fietskoeriersvestiging van Cycloon in Amersfoort.

De ‘first mile’ (ophalen) en ‘last mile’ (bezorgen) van een pakket worden per fiets afgelegd. Voor lange afstanden maakt Cycloon gebruik van busjes die op groengas, een duurzame variant van aardgas, rijden. “Vanuit het distributiecentrum in Nieuwegein verdelen we alle pakketten over Nederland. Deze ritten rijden we met de groene busjes. In de huidige situatie de meest duurzame oplossing. De elektrische bestelbussen die momenteel verkrijgbaar zijn halen zo’n 150 km op een batterij. Zodra er een elektrische bestelbus op de markt komt die 250 km kan afleggen, kan Cycloon gaan elektrificeren. Ons doel is in ieder geval om in 2025 volledig CO2-neutraal te zijn.”

Gerrit Kok (links op de foto), al ruim tweeënhalf jaar fietskoerier bij Cycloon, is ook graag met duurzaamheid bezig. Terwijl de fietskoeriers af en aan langsfietsen, vertelt Kok in het felle lentezonnetje zijn mening over duurzame pakketbezorging in Amersfoort. “Er rijden zoveel pakketbezorgers rond in oude busjes omdat zij waarschijnlijk geen geld hebben om duurzame busjes te kopen. Daarom ben ik blij dat ik op de fiets bezorg.” Kok denkt daarnaast dat steeds meer grote bezorgdiensten met kleine elektrische autootjes gaan bezorgen. “Vooral in de binnensteden is dat volgens mij de toekomst. Naast fietsen natuurlijk.”

Naast duurzame bezorging is klantenbinding voor Cycloon een belangrijk uitgangspunt. Van Hoogdalem: “Bij vragen of klachten is het heel makkelijk om klantenservice te bereiken. We zijn nog niet een megabedrijf, dus als iets fout gaat is het nog snel op te lossen.” Ook streven de fietskoeriers naar vriendelijkheid aan de deur. “We noemen bijvoorbeeld de naam van degene voor wie het pakketje is, wat vaak ook onbewust een positieve werking heeft.” Maar omdat het bedrijf in coronatijd snel groeit, is het de vraag of klantenbinding op deze manier kan blijven. “De klantenservice groeit snel en de collega’s op de fiets letten goed op hoe we ons serviceniveau ook bij drukte hoog kunnen houden.”

Ook is Cycloon druk bezig hun klantcontacten uit te breiden. “In Amersfoort willen we graag meer postklanten bedienen. Pakketbezorging in de avond is leuk, maar het echte koerierswerk, zoals een spoedzending, is iets wat we veel meer willen gaan doen om meer met klanten in contact te komen.” Ook durft van Hoogdalem verder te kijken dan alleen Amersfoort. “We willen niet alleen maar binnen de snelwegen rondom Amersfoort bezorgen, maar ook in bijvoorbeeld Hoevelaken en Leusden.” Door de toename in online bestellingen is de kans ook groot dat het voor Cycloon aantrekkelijker gaat zijn om naar deze dorpen uit te breiden. Van Hoogdalem hoopt ook dat de concurrenten eens gaan nadenken hoe zij aan duurzaamheid kunnen werken. “Als Cycloon het goede voorbeeld geeft, dan volgt de rest waarschijnlijk vanzelf.”

Maar gaan breekbare pakketjes ook sneller stuk met fietsbezorging? “Nee hoor! Onze fietsbakken en aanhangers zijn erop gebouwd, dus het risico is niet groter dan bezorging per busje. Helemaal voorkomen doe je het echter nooit. Zo hoorde fietskoerier Kok tijdens het fietsen een ongewoon geluid uit zijn fietsbak komen. “Ik heb dat netjes bij de planner en aan de deur gemeld. Natuurlijk zoeken we dan samen naar de best mogelijke oplossing. Overigens legt een pakket al een hele reis af vóór het bij ons in de fiets zit. Bij breekbare spullen is goed in- en verpakken dus heel belangrijk.”

De fietskoeriers van Cycloon bezorgen veel op mechanische fietsen, maar er komen ook mondjesmaat meer elektrische trappers bij. “Een volgeladen fiets met aanhanger weegt al gauw zo’n 300 kg. Als je dan een bruggetje over moet of bij het stoplicht wilt optrekken, is een elektrische fiets wel prettig.” Fietskoerier Kok is het hier mee eens. “Het is fijn dat je zowel de gewone fiets kan pakken als de elektrische. Als ik al een ochtendronde heb gehad en ’s avonds ook nog post moet bezorgen, vind ik het wel lekker dat ik ook de elektrische fiets kan pakken. Ik ben ook één van de oudere jongens hier, dus deze afwisseling is zeer welkom.” Cycloon verwacht dat de groeiende trend van webshops die kiezen voor duurzame pakketbezorging doorzet. Ook na de coronacrisis.

Over de auteur

Rick Hartkamp

Ik ben graag bezig om mooie en inspirerende verhalen te vertellen en deze onderwerpen op een interessante manier over te brengen op de kijker of lezer.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *