Dagbesteding in de horeca

Dagbesteding in de horeca

Confectioner or pastry chefs finishing cake with pastry bag, close-up on hands

De horeca heeft lang dicht gezeten, waaronder ook de horecabedrijven die dagbesteding verzorgen. Deze dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking is er anders uit gaan zien toen de horeca haar deuren in oktober moest sluiten. Voor deze medewerkers is het een lastige tijd. Het is voor hen soms moeilijk om zich aan te passen aan de alternatieven die er geboden worden.

Arthur Kalkhoven, leidinggevende bij horecabedrijf Downey’s coffee and tea, vertelt dat er verschillende maatregelen genomen werden om de medewerkers met een verstandelijke beperking de dagbesteding te kunnen blijven bieden. ‘’Eten en drinken afhalen kan gelukkig nog wel, maar alles wat te maken heeft met het klaarmaken van het eten en schoonmaken viel dus voor een deel weg.’’ Kalkhoven geeft aan dat er nu alternatieven zijn om de mensen alsnog aan het werk te zetten. ‘’Wij hebben als horecabedrijf veel creatieve bezigheden gerealiseerd. Zo maken meerdere medewerkers kleurplaten, maken ze van strijkkralen onderzetters en zijn ze veel aan het schilderen.’’ Dit gebeurt allemaal op locatie zelf, legt Kalkhoven uit: ‘’We hebben voor en achter. Voor is het restaurant en daar zijn de medewerkers creatief bezig. Achter is de keuken waar het eten klaargemaakt wordt voor de afhaal.’’

De medewerkers hebben wel door dat de bezigheden die nu met ze gedaan worden, te maken heeft met corona en dat het een andere tijd is dan normaal, vertelt Kalkhoven. ‘’Wel slaan de alternatieven positief aan bij de medewerkers. Het creatief bezig zijn vinden ze erg leuk om te doen en daarom willen wij dan ook na de coronatijd het creatieve gedeelte erin houden.’’

Ook bij horecabedrijf Bij Lot Eten en Drinken werken mensen met een verstandelijke beperking. Vincent de Vries, eigenaar van Bij Lot Eten en Drinken, vertelt dat zijn bedrijf de medewerkers ander werk moeten bieden nu er alleen maar eten afgehaald kan worden. ‘’De medewerkers zijn nog steeds bezig met de horeca voor de afhaal, maar wel in mindere mate. We moeten ze dus ook ander werk geven. We doen bijvoorbeeld in onze borrelboxen een briefje met ‘Thanks a lot’, wat staat voor het restaurant Bij Lot. Deze zin wordt met stempels en strijkkralen geschreven door de medewerkers. Ook maken zij de boterkoek die wij meegeven aan de klanten bij de koffie to go.’’ Zo proberen we als bedrijf onze medewerkers andere knutselwerkjes en klusjes te geven om toch aan de gang te blijven, aldus De Vries.

‘’Er zitten medewerkers tussen die die het knutselen en freubelen prachtig vinden om te doen en er zitten medewerkers die het wat zwaarder hebben. Zij zijn hier gekomen om onder andere mensen te bedienen in de horeca. Dit mag nu niet en dat vinden ze erg lastig.’’ De Vries vertelt dat hij er veel tijd in steekt om met deze medewerkers in gesprek te gaan over de situatie en dingen probeert uit te leggen. ‘’Ook doen we af en toe is wat extra’s zoals een taart maken of een ander soort koek of muffin bakken. Je merkt dat ze dit leuk vinden om te doen.’’ De Vries geeft aan dat hij en de medewerkers het liefst weer terug willen naar het ‘normale’ leven. ‘’We kunnen niet wachten totdat de horeca weer in zijn geheel open mag en iedereen weer vanouds te werk kan gaan.’’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *