Eindexamens liggen om de hoek voor scholieren: “We zaten bijna allemaal in een dipje”

Eindexamens liggen om de hoek voor scholieren: “We zaten bijna allemaal in een dipje”

Foto: Elisa van der Vlist

Na jarenlang huiswerkopdrachten, kantinebroodjes en wiskundelessen, komen de eindexamens erg dichtbij voor eindexamenleerlingen van het Corderius College in Amersfoort. Maar de coronacrisis maakt een eindexamenjaar niet makkelijker en zeker niet leuker. Door de maatregelen en online lessen hebben veel scholieren een achterstand opgelopen. En dat gaat gepaard met extra examentrainingen. In de hoop dit jaar af te ronden met diploma op zak. Maar de lockdown heeft niet alleen veel invloed gehad op het leerproces van de scholieren, maar ook op hun eigen ontwikkeling en mentale gezondheid.

Voor eindexamenleerling Linde Klop (17 jaar) uit 6vwo op het Corderius College is dit niet het examenjaar dat zij voor ogen had.  “Dit jaar is ‘het leven’ uit het schoolleven gehaald. Omdat die beperkingen door corona steeds meer opliepen, is het examenjaar vooral alleen maar stress geweest. Geen gala. Geen feestjes, niks waarvan je elkaar samen weer kon ophypen om met zijn allen te gaan strijden.” Juist dat geeft Linde extra energie om door te gaan.

De laatste tijd mocht Linde weer om de dag naar school, nadat de school lange tijd dicht was. Hier is zij blij erg mee want de manier van onderwijs geven is volgens haar erg achteruit gegaan sinds de coronatijd. “De online lessen. Ik vond het echt vreselijk, ik ben een best wel druk persoon dus ik word snel afgeleid. Als ik thuis was, lette ik automatisch niet op. Je krijgt toch maar de helft mee. Een tosti maken is zo veel leuker dan de Engels les volgen”, grapt ze. “Het is heel moeilijk jezelf daartoe te zetten om je aandacht erbij te houden thuis als je niet in die schoolomgeving bent.”

“Als ik dan eindelijk op school was, dacht ik van: nu let ik op. Maar als ik er dan eenmaal was, zag ik iedereen weer en ging ik lekker met de mensen kletsen. Ik miste dat contact heel erg.”

Ook directeur Egbert Boerma van het Corderius College in Amersfoort vindt de online lessen kwalitatief minder goed voor scholieren. “Het is thuis natuurlijk veel lastiger om de les te volgen dan dat je op school bent.”

Het onderwijs in een klaslokaal vindt hij veel effectiever. “Het is veel directer met persoonlijke aandacht. Je kunt elkaar in de ogen kijken en kijken wat voor vragen een leerling heeft. Aan hun ogen zie je of iets ook echt binnen komt. Dat zie je niet online, er is afstand. Het is al met al een lastig jaar geweest.”

De eindexamens komen voor Linde nu wel heel dichtbij. “Op 17 mei heb ik mijn eerste examen.” Linde vindt het heel spannend. Onderwijs technisch denkt zij goed voorbereid te zijn na de examentraining, maar mentaal is zij totaal niet voorbereid. “Ik vind het doodeng.” Voor Linde en veel klasgenoten was dit hele jaar één groot vraagteken. “In het begin van het jaar was het de vraag of de examens überhaupt door gaan. Ongeveer twee maanden geleden stond het echt officieel vast, dat het op deze manier gaat”, zegt Linde. “We hebben iets meer moeten freewheelen dan dat je ondersteund werd. Daardoor zie ik bij veel klasgenoten nog verwarring.”

Maar om de schoolresultaten van sommige scholieren gaat het niet alleen. De mentale gezondheid is misschien nog erger achteruitgegaan, laat Linde weten. En dat is iets waar vaak niet bij wordt stil gestaan. Terwijl dit een grote impact op iemands leven heeft en daarbij ook de schoolresultaten weer kan beïnvloeden. “Ik denk, nee ik weet bijna zeker, dat iedereen in mijn jaar tijdens de lockdown een dipje heeft gehad. Op een gegeven moment zagen veel klasgenoten het echt niet meer zitten”, zegt zij. “Zeker in december was dit erg confronterend. Ook bij mij. Dit duurde zo’n twee of drie maanden door veel binnen te zitten en bijna niemand uit de klas te zien. De periode voelde voor velen best uitzichtloos omdat we niet wisten wat ons te wachten stond, zoals bij andere eindexamenjaren. Daardoor raakten veel leerlingen ook gedemotiveerd.”

Geen romantische tienerliefde waarbij een leerling toevallig gedag zegt tegen haar flirt bij de kluisjes, samen met vriendinnen broodjes haalt in de kantine tijdens een tussenuur of even zwaait naar klasgenoten in de schoolgang met een klein kletspraatje over dat vervelende vak. Dat is allemaal ingewisseld voor een WhatsAppgesprekje, waarbij het toch een stuk minder spontaan gaat. “De drempel is heel erg verhoogd om sociaal te zijn. Je hebt niet met iedereen zin om één op één iets te gaan doen, langer dan een pauze. Ik heb gewoon de helft van de andere eindexamenleerlingen niet meer gezien sinds december. Ik mist het laagdrempelige contact met mensen. Dat ontbreekt.”

Directeur Egbert Boerma, heeft er vertrouwen in dat de meeste leerlingen zullen slagen. “Ik verwacht dat negentig tot vijfennegentig procent van de leerlingen het halen. Zeker door de extra examentrainingen die wij aanbieden.” Ook Linde maakt hier gebruik van en zij vindt dat de school dit goed heeft aangepakt.

Linde wil het jaar goed afgronden. “Ik had het liefst dat de eindexamens de kers op de taart was: van we zijn klaar met elkaar. En nu heb je veel losse eindjes van mensen die je nog graag had willen spreken en ziet. En die je alleen nog even tijdens je Nederlands examen spot.”

Wel heeft Linde ook wat uit deze tijd kunnen halen en er veel van geleerd. “Ik denk dat je comfortabeler wordt met alleen zijn. Dat je leert om gelukkig te zijn terwijl je in je eentje thuis zit. Het is jammer om dat te moeten leren maar wel belangrijk. En dat je meer voldoening uit het leven haalt in plaats van de mensen om je heen.”

Over de auteur

Elisa van der Vlist

Gaat graag op pad om mooie verhalen te maken, nieuwe dingen te ontdekken en legt alles vast op de lens. Interesses: samenleving, cultuur & politiek Houdt van: schrijven, filmen en fotograferen

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *