Amersfoortse Gidsen kunnen weer positief vooruit kijken

Amersfoortse Gidsen kunnen weer positief vooruit kijken

Inge Vos poseert in het centrum van Amersfoort met haar zelfgemaakte Amersfoortse bordspel. © Inge Vos

Door de positievere vooruitzichten kunnen de Amersfoortse Gidsen weer met een glimlach vooruit kijken. Dat was de afgelopen maanden wel anders, toen ze door de strenge lockdown gelimiteerd werden in hun fysieke mogelijkheden. Nu er weer positievere tijden aan lijken te komen, blikt Inge Vos, oprichtster van Amersfoortse Gidsen, terug op een bewogen jaar.

Vos heeft Amersfoortse Gidsen in 2012 opgericht en samen met haar partner Harald Ket zijn ze het boegbeeld van de organisatie. Vos is zelf historica en ze is ongeveer tien jaar geleden begonnen met stadswandelingen. “Toen het begin van de maatregelen werd afgekondigd zaten we wel even met onze handen in het haar. We hadden al een volle agenda en dat moesten wij allemaal annuleren. Iedereen zat zich thuis stierlijk te vervelen, terwijl wij zoveel kennis hebben over de stad.”

Waar in een normaal jaar de Amersfoortse Gidsen ongeveer 10.000 bezoekers ontvingen, werd dat aantal vorig jaar opeens teruggeschroefd naar zowat nul. Waar de partner van Vos, Harald Ket, in 2019 nog 300 tours door Amersfoort gaf, gooide corona het jaar daarop roet in het eten. “In 2019 kregen ik samen met Inge het besef dat we hier financieel wel mee rond konden komen. We zaten zelfs te denken om tours te schrappen om onszelf meer vrije tijd te gunnen, maar toen kwam corona en veranderde alles weer. Hierdoor kregen we ook de tijd om te kijken naar online alternatieven.”

Het verbaast Vos dat het team zo snel kon schakelen toen het land op slot ging. “Als we kijken wat we de eerste twee weken hebben klaargespeeld, dan mogen wij daar echt trots op zijn. Je zou denken dat mijn functie nu meer een kantoorbaan is, maar veel activiteiten die we bedacht hebben moesten wij in de buitenlucht uitzoeken. Het is daarom niet veel saaier, alleen is het sociale aspect wel echt een gemis geweest.

Deze online activiteiten begonnen met digitale filmpjes die Vos zelf opnam, waarin ze allerlei weetjes over de stad vertelde. Dat is uitgegroeid tot allerlei online activiteiten, waaronder online Cluedo door de stad, gemaakt met dank aan Google Streetview. “Je moet voor alles een format vinden om te kijken of het aanslaat bij mensen en of je het kan verkopen. We hebben bijvoorbeeld ook een brunchtour waar mensen bij ons vouchers, de route en een flesje drinken afhalen. Maar wij bieden daar ook echt een verhaal bij, wat ik bij de concurrentie niet zie.”

Maar hoe komen online activiteiten over en vinden mensen het ook leuk? “Normaal gesproken hoor je meteen of mensen iets leuk vinden, maar nu gaan mensen zelf op pad en hoor je minder wat zij ervan vinden. Dat is nu dus lastig te zien. Gelukkig kunnen we wel zien dat bijvoorbeeld de brunchtour goed aanslaat. Aangesloten horecamedewerkers geven ons goede feedback. Ook hebben we een bestand met trouwe aanhang en daar krijgen we wel respons van.”

Vos ziet echter ook de toekomstige voordelen van de online activiteiten. “Het voordeel is dat wij deze zomer ook online mensen kunnen bereiken naast de fysieke stadswandelingen. Hoe somber deze tijd ook is, door alle maatregelen hebben wij creatieve activiteiten bedacht die wij ook gewoon kunnen blijven aanbieden als er weer meer mogelijk is. En als mensen ook op eigen houtje activiteiten blijven ondernemen, geeft ons dat weer meer ruimte om bijvoorbeeld ook activiteiten buiten het centrum aan te gaan bieden. Zo is het ook een stuk verrijking.”

Over de auteur

Rick Hartkamp

Ik ben graag bezig om mooie en inspirerende verhalen te vertellen en deze onderwerpen op een interessante manier over te brengen op de kijker of lezer.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *