Digitaal lesmateriaal krijgt een steeds grote rol op Amersfoortse scholen

Digitaal lesmateriaal krijgt een steeds grote rol op Amersfoortse scholen

Digitaal lesmateriaal krijgt een steeds grote rol op Amersfoortse scholen

Middelbare scholen in Amersfoort staan open voor meer digitaal lesmateriaal. Tijdens de coronacrisis kwam het digitaal onderwijs al in een stroomversnelling terecht. Meerwegen Scholengroep ziet meer ruimte voor digitaal, maar een goede balans is belangrijk.

Joost Kentson is voorzitter van bestuur van Meerwegen Scholengroep. De scholengroep bestaat uit onder andere het Corderius College, het Farel College en het Element. Volgens Joost Kentson is de digitalisering van het onderwijs in een stroomversnelling geraakt tijdens de coronaperiode. ‘’Toen de scholen plotseling alleen online onderwijs mochten aanbieden, maakten digitalisering een grote stap en dat zal een blijvende impact hebben.’’ Als het aan Joost Kentson ligt, is er nog meer ruimte voor digitaal in de toekomst. ‘’Digitaal lesmateriaal kan maatwerk zijn voor een leerling. Vroeger zat je met dertig man in de klas en kreeg je de les voorgeschoteld. Met digitaal lesmateriaal is er veel meer variatie. We staan nog aan het begin van wat er allemaal mogelijk is op het digitale vlak voor het onderwijs’’ Joost Kentson vindt een gezonde balans van het onderwijs belangrijk. ‘’Het is niet of-of, maar: en-en. Digitaal lesmateriaal is ter ondersteuning van leerlingen, maar de rol van een docent is nog steeds niet weg te denken. Een risico is dat het lesmateriaal wordt aangeleverd en uitgevoerd. Meer niet. Een docent werkt niet alleen het boek uit, maar doet er veel meer omheen. We moeten voorkomen dat digitaal lesmateriaal een boek achter een scherm wordt. Een goede ICT omgeving, goede leraren en goed lesmateriaal levert pas goed onderwijs op, ’’ aldus Joost Ketson.

Onderwijsdeskundige Carla van Loveren is het eens met de voorzitter van de scholengroep. ‘’Digitaal is de toekomst, maar het kan niet alles vervangen. Digitaal lesmateriaal heeft vele voordelen, zoals innovaties om leren leuker te maken. Maar het beste leren, doe je met een docent erbij. Geen digitale leeromgeving kan zoveel maatwerk aanbieden dan een docent.’’ Carla van Loveren ziet digitaal lesmateriaal als een goede toevoeging aan het lespakket. ‘’Heel simpel voorbeeld: sommige leerlingen hebben veel moeite met ‘ouderwets’ woordjes stampen voor bijvoorbeeld Duits. Zo’n leerling kan veel baat hebben om op een vernieuwde en innovatieve alternatieve manier te leren,’’ aldus Carla van Loveren.

Richard Schippers (53) heeft een zoon op het Corderius College zitten. Richard Schippers is nog sceptisch over de digitalisering van het onderwijs. ‘’Vroeger hadden we dat allemaal niet en dat ging ook prima. Ik snap best dat het voor sommige leerlingen goed werkt, maar we moeten niet doorslaan.’’ Richard Schippers vindt dat scholen kritisch moeten zijn over het gebruik van digitaal lesmateriaal. ‘’Af en toe heb ik het idee dat scholen willen digitaliseren terwijl dat niet nodig is. Elke school heeft nu laptops, terwijl ik betwijfel of het wel wat toevoegt. Het is natuurlijk hip en cool, maar voegt het echt iets toe?’’ Ook voor Richard Schippers is de balans van leren belangrijk. ‘’Zolang digitaal lesmateriaal geen vitale onderwijsfuncties gaat innemen heb ik er geen groot probleem mee. Het beste voor een kind is en blijft de persoonlijke en menselijke begeleiding. Daar kan geen laptop tegenop,’’ aldus Richard Schippers

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *