Horecagelegenheden maken massaal gebruik van afhaal- en bezorgservices

Horecagelegenheden maken massaal gebruik van afhaal- en bezorgservices

Amersfoort – Alle horecagelegenheden in Nederland moeten tot 6 april 2020 hun deuren sluiten, vertelde de Tweede Kamer op 16 maart 2020. Deze maatregel is genomen om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Net als heel Nederland heeft ook de horeca een slimme manier bedacht om toch nog geld te kunnen verdienen.

Hoewel sommige horecagelegenheden in Amersfoort gekozen hebben om hun deuren volledig te sluiten, kiezen anderen ervoor om een afhaalmenu samen te stellen. Hierdoor kunnen klanten alsnog genieten van een selectie van gerechten en kunnen ze deze zelf afhalen of laten bezorgen. “We moeten keihard voor ons geld blijven werken” vertelt Maykel Tergouw, eigenaar van restaurant Voor Iedereen. Een goed alternatief is het voor de meeste restaurants echter niet: “Het is echt een strop voor ons, we beginnen nu weer helemaal onderaan”.

Werknemers hebben het moeilijk, nu veel van hun uren ingetrokken worden of ze tijdelijk worden ingeruild voor oproepkrachten. Maar niet alleen werknemers hebben het lastig; ook werkgevers moeten op hun nagels bijten. “We weten niet hoelang we het gaan volhouden zonder inkomsten” vertelt Jimmy van restaurant Hete Kolen in Amersfoort. Dit restaurant zorgt ervoor dat alle werknemers, ook de werknemers met een flexcontract, gewoon nog betaald krijgen zoals ze horen te krijgen. “Dat vinden we erg belangrijk, omdat we niet willen dat ons team in financiële problemen komt en ze zich volledig kunnen focussen op gezond blijven”.

Veel horecagelegenheden kiezen ervoor om een bezorgservice te gebruiken, zoals Deliveroo en Thuisbezorgd.nl, maar sommige bedrijven bezorgen ook zelf. “Zo creëren we toch een bron van inkomsten.” Veel bedrijven hebben een vast klantenkring, die ook tijdens deze tijden willen genieten van hun favoriete maaltijden. Ook bestellen mensen soms liever kant en klaar eten, omdat ze dan zeker weten dat het eten wat ze krijgen op een veilige manier bereid is. Restaurants krijgen over het algemeen veel minder klanten nu er alleen bezorgd en afgehaald kan worden, maar ze hopen dat hun gerechten in de loop der weken aantrekkelijker wordt. “Ons thuispakket wordt goed ontvangen en we vragen de gasten die hier gebruik van maken hun ervaring te delen op sociale media.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *