{"id":2214,"date":"2025-12-01T01:29:17","date_gmt":"2025-12-01T00:29:17","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/amersfoort\/?p=2214"},"modified":"2025-12-14T15:25:46","modified_gmt":"2025-12-14T14:25:46","slug":"kledingwinkel-kloos-in-amersfoort-laat-black-friday-bewust-voorbijgaan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/amersfoort\/2214\/kledingwinkel-kloos-in-amersfoort-laat-black-friday-bewust-voorbijgaan\/","title":{"rendered":"Kledingwinkel Kloos laat Black Friday bewust voorbijgaan"},"content":{"rendered":"

CENTRUM \u2013 Veel winkels doen dit jaar mee aan Black Friday met grote kortingen op talloze producten. Maar in de Amersfoortse kledingzaak Kloos blijft het rustig: eigenaresse Ellen Verhoef kiest er bewust voor niet mee te doen.<\/strong><\/p>\n

Volgens Verhoef past Black Friday niet bij de waarden van haar winkel. Kloos richt zich op duurzame, kwalitatieve merken met een vaste klantenkring. \u2018We hebben heel veel vaste klanten,\u2019 vertelt Verhoef. \u2018Ik vind het gewoon niet fair. Mensen kopen het hele jaar door, en dan zou ik opeens \u00e9\u00e9n dag flinke korting geven. Ik heb er \u00e9\u00e9n keer aan meegedaan, jaren geleden. Toen had ik alle zwarte kleding, behalve die van Studio Anneloes, afgeprijsd. Ik voelde me schuldig dat iemand dan iets aanhad dat ze net de week ervoor had gekocht en dat dat dan nu is afgeprijsd.\u2019<\/p>\n

Daarnaast vindt ze het principe achter Black Friday problematisch. Veel merken produceren speciaal voor de kortingsweken extra goedkope items. \u2018Dat vind ik gewoon niet goed. Er wordt zoveel overproductie gemaakt voor Black Friday, en dat past niet bij hoe wij werken,\u2019 legt ze uit. Merken waar Kloos veel mee samenwerkt, zoals Lo\u00efs en Studio Anneloes, sturen ook mailtjes naar de verkoper om te vragen of ze niet aan Black Friday mee willen doen. ‘Als je veel korting gaat geven, ben je het merk gewoon kwijt, dat wil ik niet riskeren.’<\/p>\n

De enige manier van korting in de winkel Kloos is aan de wand van het re-use-schap. \u2018Vooral om te laten zien dat kleding veel langer mee kan.\u2019 Volgens Verhoef: \u2018Ik dacht eerst dat de klanten er niet zoveel op zouden letten. Maar zelfs de vaste klanten die normaal alles nieuw kopen, pakken daar nog weleens iets uit.\u2019<\/p>\n

Verslaggever Tessel Keizer ging in gesprek met Ellen Verhoeff, eigenaresse van kledingzaak Kloos in Amersfoort. Samen praten ze over hoe je tijdens Black Friday nog steeds klanten blijft trekken.<\/p>\n