Filmproducenten van de volgende generatie

Filmproducenten van de volgende generatie

AMSTERDAM – Nog enthousiast van de film die ze hiervoor hebben bekeken, rennen de kinderen haastig de trap op. Ze kunnen niet wachten om zelf aan de slag te gaan en hun eigen film te creëren. “Ik heb al zo veel ideeën!” Klinkt er vanuit de groep.  

Deze week is het welbekende Cinekid weer begonnen. Dit jaarlijkse mediafestival is speciaal gericht op kinderen tussen de 3 en 14 jaar en vindt plaats van 17 tot 23 oktober. Omdat kinderen tot 18 jaar volgens het RIVM geen 1,5 meter afstand hoeven te houden, is het alsnog mogelijk om workshops te geven.

‘Spring in de film’ is een van de workshops. Een initiatief van Viesueel Geweld, een audiovisueel collectief dat workshops geeft aan volwassenen en kinderen. Viesueel geweld is ervan overtuigd dat het maken van (film)producties een toenemede rol spelen in het leven van kinderen en een wezenlijke invloed hebben op hun ontwikkeling.  ‘’Ik doe de workshop ook wel eens met ouderen, maar vindt het stiekem toch leuker om het met kinderen te doen.’’ Vertelt Willemijn van Arnhem (35), oprichter van Viesueel Geweld. Volgens van Arnhem hebben kinderen meer fantasie. ‘’Soms maken ze iets en dan denk ik: Hey, zo heb ik het nog niet bekeken.’’

Van Arnhem begint met de vraag of de kinderen weten wat een green screen is. Vervolgens laat ze verschillende films zien waar er gebruik is gemaakt van deze techniek. Wanneer van Arnhem de groene pakken vertoont, waar de kinderen gebruik van zullen maken tijdens de workshop, verschijnt er een grote glimlach op de gezichten van de kinderen. Ze kijken erg uit naar het maken van hun eigen productie en gaan fanatiek aan de slag op het moment dat van Arnhem hen vertelt dat ze mogen beginnen. Van Arnhem geeft nog enkele tips: ‘’Het is belangrijk dat jullie samenwerken.’’ Verder moedigt ze de kinderen aan gebruik te maken voor props, ook wel rekwisieten genoemd.

De eerste opdracht die de kinderen krijgen is het laten verdwijnen van zichzelf. Van Arnhem demonstreert hoe ze dit het beste aan kunnen pakken. ‘’Wow’’, roept Monsif vol interesse. Ook de andere kinderen zijn erg onder de indruk. Er worden veel ideeën uitgewisseld. Sommigen willen piramides op de achtergrond van hun filmpje of een filmpje maken van een draak die vuurspuwt.

De kinderen beginnen vol plezier aan de gegeven opdracht. Tirza en Malena zijn als eerst klaar. Ze hebben erg genoten tijdens het maken van hun eerste video, maar vonden het toch een ingewikkeld proces. ‘’Het filmpje is mislukt’’, vertelt Tirza. ‘’Je kunt onze handen zien, maar dat maakt niet uit.’’ Hierop vraagt van Arnhem aan hun wat de beste manier is om het probleem op te lossen. ‘’Volgende keer zouden we onze handen aan de binnenkant van het doek moeten houden,’’ stelt Tirza voor. Van Arnhem is onder de indruk van haar antwoord en moedigt de meisjes aan het nog een keer te proberen.

Iedereen is druk bezig. De kinderen werken goed samen en lijken de zich erg te amuseren. Ze  lachen en dansen tijdens het maken van de filmpjes.

Jax en Realen zijn fanatiek bezig de productie van hun film. ‘’Hij is Batman en ik ben Superman,’’ vertelt Jax levendig. Ze maken speels gebruik van alle props die ze kunnen vinden. Zwaarden, capes, maskers, bad eendjes en knuffel bloemen: voor de jongens is niets te veel.

Beste vriendinnen Makeyla en Emma zijn druk in de weer. Ze maken een filmpje over vliegende ratten. ‘’De goede ratten zijn opzoek naar de slechte ratten en proberen zo het grote mysterie op te lossen’’, vertelt Makeyla gepassioneerd. Beiden vinden de workshop erg leuk, wegens de vrijheid die ze krijgen tijdens het maken van de filmpjes. Ze hoeven niet binnen de lijntjes te blijven, maar kunnen daadwerkelijk de grenzen van hun fantasie opzoeken.

De kinderen zijn serieus aan het werk. Als het niet lukt gaan ze verder tot het wel lukt of vragen ze assistentie aan van Arnhem. Iedereen werkt hard voor een zo mooi mogelijk eindproduct. Van Arnhem vindt het tof om te zien hoe iedereen aan het experimenteren is. Ze geeft de kinderen nieuwe opdrachten en laat ze andere mogelijkheden zien. De kinderen zijn vrij in de manier van aanpak.

Ondanks alle energie wordt er aandachtig geluisterd naar wat van Arnhem te zeggen heeft. Bij de een gaat dit althans beter dan de ander. Naarmate het einde van de workshop nadert, raken meer kinderen hun concentratie kwijt. Een aantal rent door de ruimte en speelt met de props. Sommigen maken ruzie of vinden het toch nog moeilijk om samen te werken. Dit geldt voornamelijk voor Jax en Realen. Ze zijn de opdrachten nogal zat en willen liever stoeien.

Bij Lola en Franka gaat het iets gemakkelijker. Ze maken een filmpje waarbij ze toveren en achter een fiets aanrennen. Lola vertelt dat de samenwerking soepel verloopt. Beiden zijn erg bescheiden over hun eindproduct. ‘’We willen het pas laten zien wanneer alles klopt,’’ vertelt Franka.

Uiteindelijk roept van Arnhem iedereen bij elkaar en worden een aantal van de filmpjes bekeken. Monsif laat zien hoe hij een zwaardgevecht houdt en die zonder enkele moeite wint.

De tweeling Pipa en Figo laten zelfverzekerd hun filmpje zien waarin Figo tussen de wolken vliegt zonder enkele zorgen. Ze zijn erg tevreden over hun eindresultaat en vragen meerdere keren aan van Arnhem of ze het goede nummer hebben van hun ouders. ‘’Mama en papa moeten dit echt zien!’’.

De kinderen zijn trots op hun eindresultaat. ‘’Ik vind onze film echt super goed gelukt’’, zegt Tirza tegen Malena. Ze zijn nu echte professionals. Nog wat extra oefenen en de kinderen zijn klaar voor de volgende stap, echte films produceren. En wie weet, misschien zien we over tien jaar een van deze namen terug op het grote doek.

Over de auteur

Nadesty Landvreugd

Hoi! Mijn naam is Nadesty Landvreugd. Ik ben 20 jaar oud en woon in Amsterdam. Ik ben studente Journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *