Geen verplichte mondkapjes in supermarkten Amsterdam-West

Geen verplichte mondkapjes in supermarkten Amsterdam-West

Amsterdam-West

AMSTERDAM – De Covid-19 besmettingen gaan weer hoog. Verplicht is het niet, maar op de afgelopen persconferentie werd door Mark Rutte daarom weer sterk aanbevolen om mondkapjes te blijven dragen in de supermarkten. Op die manier zouden we met z’n allen het aantal besmettingen weer kunnen laten dalen. 

In de supermarkten in Amsterdam-West werden voor de laatste persconferentie op dinsdag 13 oktober weinig tot geen mondkapjes gedragen door de klanten, noch medewerkers. Vanaf woensdag 14 oktober tien uur is daar verandering in gebracht. Zo vermeld de Albert Heijn op hun site dat het dragen van een mondkapje verplicht is voor collega’s op de winkelvloer. Voor klanten geldt op dit moment alleen een dringend advies dit ook te doen.

Om de epidemie onder controle te krijgen is het belangrijk dat we mondkapjes dragen, zo meldde minister-president Rutte tijdens de afgelopen persconferentie. Ook de GGD en het RIVM melden op hun website dat het noodzakelijk is om je aan de regels te houden. Het aantal positieve testen is deze week, ten opzichte van vorige week al met meer dan 3,4% gestegen, laat het RIVM weten. 

Gemeente Amsterdam vermeldt op hun site dat de meeste positieve besmettingen zich bevinden in Nieuw-West. 

Volgens de supermarkten in Amsterdam Nieuw-West is het voor de werknemers vanaf woensdag tien uur verplicht om een mondkapje te dragen.

Zolang de verplichting tot het dragen van een mondkapje nog niet bevestigd is door de overheid, mogen klanten zonder mondkapje boodschappen doen in onze winkels”, vertelt Anoesjka Aspeslagh, medewerker van de externe communicatie Albert Heijn, Etos en Gall&Gall.Wij hebben voor onze collega’s in de winkel het dragen van een mondkapje verplicht gesteld. Veiligheid staat voorop en het draagt bij aan de duidelijkheid. Voor klanten blijft het dragen van een mondkapje vooralsnog een dringend advies”, voegt ze er aan toe.

Dilay Aydin (16), teamleider bij Jumbo de Aker, vertelt dat zij, als winkel, de klanten niet verplichten een mondkapje te dragen omdat dit klantenverlies en discussies met de bezoekers zou kunnen veroorzaken.Vooral veel jongere klanten zouden dan niet meer komen, vertelt ze.“Wel weten de klanten zich te houden aan het richtingsverkeer, en moeten ze allemaal een schoongemaakte winkelwagen mee de winkel in.”

Quinty Hoorn, medewerker bij de Jumbo in de Aker vertelt dat er voor de deur, bij haar in de winkel een bordje staat met: “Voor uw eigen veiligheid en van de medemens zouden wij u adviseren om een mondkapje te dragen. U wordt niet staande gehouden als u dit niet doet.“

Ook Sawardi Aken (17), medewerker in de Albert Heijn op het Belgiëplein, vertelt dat zij en haar collega’s drie mondkapjes van hun werk krijgen. Ze vertelt dat ze snapt waarom ze een mondkapje moet dragen. “Ik vind het masker super irritant, maar de reden dat ik het toch draag is omdat er veel ouderen mensen in de winkel lopen en het vaak lastig is om te voldoen aan de 1.5 meter regel. Het is even niet anders, vertelt ze er snel achteraan. “We raden het de mensen aan om te dragen, maar als ze het echt niet willen dan kunnen we ze niet dwingen.”

Over de auteur

Renée Burger

Hi! Veel leesplezier allemaal.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *