Too Good To Go zorgt voor extra inkomsten voor horecagelegenheden tijdens lockdown

Too Good To Go zorgt voor extra inkomsten voor horecagelegenheden tijdens lockdown

Foto: Too Good To Go

AMSTERDAM – Too Good To Go zorgt voor extra inkomsten voor Amsterdamse horecagelegenheden in coronatijd. Krisztina Béli, eigenaresse van Chimney Cake Bakery & Café, is erg te spreken over de app. “Ik hoef niets weg te gooien en kan de inkoopprijs terugverdienen.”

Uit onderzoek van de Koninklijke Horeca Nederland blijkt dat de horeca jaarlijks ongeveer 51.000 ton aan voedsel verspilt. Maar Too Good To Go steekt hier een stokje voor. Via de app kun je namelijk bij meer dan 200 restaurants, cafés en supermarkten in de stad voor slechts vijf euro een maaltijdbox afhalen. Hierin zitten allerlei producten die anders niet gebruikt worden, omdat ze bijvoorbeeld niet meer vers zijn. Marieke Graat, hoofd marketing bij de app, vertelt dat het voedsel dat anders bij het vuilnis zou belanden op deze manier nog een tweede kans krijgt. “Als we het eten dat we al geproduceerd hebben niet weggooien, verminderen we onze negatieve impact op de planeet.”

Het initiatief komt in tijden van corona extra goed van pas. Bijvoorbeeld bij Krisztina Béli, eigenaresse van Chimney Cake Bakery & Café, die tot acht maanden geleden nog niet aangesloten was bij Too Good To Go. “Het is fijn om in crisistijd toch nog wat bij te kunnen verdienen”, vertelt ze. Béli is zelfs zo enthousiast dat ze nog veel langer gebruik wil blijven maken van de app. “We hebben altijd een voedseloverschot. Zo hoeven we niets meer weg te gooien.”
Marieke Graat is ook blij dat Too Good To Go momenteel wat kan betekenen voor de zwaar getroffen horecasector. “In verband met de huidige maatregelen zitten ze toch plotseling met een overschot waar ze niet zomaar vanaf kunnen komen”, vertelt ze. “Op deze manier kunnen we elkaar helpen.”

Naast het verdienen van extra geld, helpt de app ondernemers ook bij het vergroten van hun naamsbekendheid. Zo vertelt Kajiten Strauss, eigenaar van Toni Loco Pizza aan de Albert Cuypstraat, dat hij tegenwoordig regelmatig klanten krijgt die meer op hun geld letten. “Ook zij kunnen hierdoor lekkere én goedkope pizza’s bij ons komen halen”, zegt Strauss.
Marjan Oosting, manager bij restaurant CIRCL op de Zuidas, sluit zich hierbij aan. “95 procent van onze doelgroep bestaat uit zakenlui die momenteel thuiswerken”, vertelt ze. “We zien dat deze boxen een ander publiek trekken. Denk bijvoorbeeld aan jongeren die minder te besteden hebben.” CIRCL is sowieso tot 4 januari gesloten, dus Oosting hoopt dat de nieuwe klanten hen ook na de crisis nog weten te vinden.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *