Hoe gaat het met… Bonne Van Der Ree

Hoe gaat het met… Bonne Van Der Ree

AMSTERDAM – De coronacrisis heeft vele mensen geraakt, waaronder de ondernemers. Zaken hebben hun deuren moeten sluiten of zijn zelfs failliet gegaan. Hoe gaat het nu met hen? En welke boodschap willen zij anderen graag meegeven? Elke vrijdag lees je het hier. Met deze week: Bonne Van Der Ree.

Bonne Van Der Ree is oprichter en eigenaresse van de BonBonBoutique. Sieraden maken begon voor haar als een hobby. Het was iets dat ze deed tussen het modellenwerk door. Maar haar passie voor het ontwerpen en maken van sieraden bleef; en daarom registreerde ze twaalf jaar geleden haar eigen sieradenlabel. Wat begon als een klein antikraak winkeltje in Amsterdam, groeide uit tot de winkel die ze nu heeft gevestigd op de Rosemarijnsteeg.

Wat was je eerste reactie op de intelligente lockdown, terugblikkend op maart?

“Totale paniek, ik wist niet zo goed hoe ik moest reageren en wat ik moest beslissen. Aan de ene kant had ik een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor de mensen die hier werken. Het was net een transitie dat er twee werknemers zouden weggaan en twee nieuwe bij zouden komen. Maar uiteindelijk moest ik iedereen laten gaan en heb ik ze ontslagen.”

Hoe ging je hierna te werk als gevolg hiervan?

“Ik heb het stapje voor stapje gedaan, ook omdat er steeds nieuwe informatie kwam over het virus. De eerste twee weken van de lockdown heb ik me er even aan overgegeven en niets gedaan. Daarna heb ik gekeken naar oplossingen, zoals werknemers die ik dan de webshop liet aanpassen of foto’s gingen maken. Zodat je nog steeds goede service kunt bieden aan je klanten, je wordt er wel heel creatief van.

Merkte je dat de webshop wel drukker werd?

“Ja, dat gelukkig wel. Vanaf maart hebben we consequent online meer omzet gedraaid dan in de winkel. Het is echt mijn redding geweest, want om mij heen hebben ondernemers, die alleen een winkel hebben, het veel zwaarder. Ik heb ook echt wel wat bestellingen uit het buitenland, van toeristen die nu niet naar Amsterdam kunnen komen. Het positieve is dat het sieradenlabel online nu heel stevig staat.”

Hoe was het om weer open te gaan?

“Ik ben zes weken dicht geweest. Het was heel rustig toen we weer opengingen, dat was ook wel even fijn, omdat ik zelf al een aantal jaar niet in de winkel had gestaan. Nu had ik even de kans om alles weer te ontdekken en goed op te ruimen. Ik heb nu veel meer overzicht gekregen.”

Hoe blijf je gemotiveerd?

“Ja, weet ik zelf ook niet. Het is ook iets dat wat je van nature hebt als je ondernemer bent, denk ik. Je moet het altijd uit jezelf halen. Gelukkig had ik ook een goed team opgebouwd die mijn zaak heel goed gedragen hebben. En ik houd mezelf het best gemotiveerd door regelmatig nieuwe dingen te maken, want daar word ik zelf heel enthousiast van en met de website bezig zijn vind ik ook leuk.”

Heb je eraan gedacht om te stoppen?

“Ja, zeker in het begin. Het was echt een soort van Walking-Death scenario in mijn hoofd, zeker omdat ik ook nog eens midden in het centrum woon. Het was heel surrealistisch. Je wist niet wat je kon verwachten. Je gaat hele extreme dingen denken: wat gebeurt er als ik helemaal niet kan werken? Ik begin in kleine stappen te denken over de situatie, maar dat wordt steeds groter en je gaat aan de ergste situatie denken; misschien moet ik stoppen.”

Hoe zie je de toekomst voor je?

“Ik denk zeker dat ik volgend jaar het hele jaar nodig heb om er bovenop te komen. En als het beter gaat hoop ik dat ik weer een nieuw team samen kan stellen. Maar ik moet goed bedenken hoe ik het anders wil gaan doen, omdat het voorheen wel veel stress heeft opgeleverd. Verder wil ik graag mijn focus houden op de online webshop om daar verder in te groeien. De winkel wil ik wel houden, omdat ik het heel belangrijk vind dat je een punt hebt waar mensen naar toe kunnen en de sieraden in werkelijkheid kunnen zien. Maar ik denk niet dat ik nog zeven dagen in de week openga. Ook vind ik de overconsumptie mentaliteit maar niets. Daar wil ik echt vanaf en ik wil mij dan ook meer gaan richten op het zo groen mogelijk maken van mijn bedrijf.”

Heb je er vertrouwen in dat de situatie volgend jaar beter gaat zijn?

“Ja, ik denk het wel. Maar het is lastig, er is zoveel tegenstrijdige informatie over het virus. Ik denk dat het belangrijkste is dat de overheid een pad moet kiezen hoe ze het gaan doen. Waardoor ze het vertrouwen van een groot deel van de bevolking terugwinnen. En dat dat er weer voor zorgt dat er veiligheid wordt gecreëerd en mensen onder andere weer gaan winkelen. En we dus weer normaal kunnen leven en de economie weer een beetje normaal gaat draaien.”

Wat kunnen we van deze crisis leren?

“Dat we vooral niet zo achteloos moeten omgaan met de dingen die we hebben. Het is heel gecompliceerd hoe dit virus is ontstaan. Je kan het dan hebben over de balans van de natuur. Wij houden al decennialang nul rekening met de natuur, dus ik denk dat we vooral moeten zien dat we met ons consumptiegedrag de aarde aan het kapot maken zijn. De klimaatcrisis moeten we serieuzer nemen.”

Welke boodschap zou je aan andere ondernemers willen meegeven?

“Ik denk dat we met alle winkels een andere manier van ondernemen in moeten gaan. Ik geloof veel meer in kleinschaliger en duurzamer. Alles wat te krijgen is, is ook min of meer in je eigen stad te vinden. Het hoef allemaal niet van ver te komen.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *