Friddo bewaart jouw tekeningen

Friddo bewaart jouw tekeningen

Jacco Nieuwland en Mark Kassteen van Friddo

AMSTERDAM – In een tijd waarin bijna alles gedigitaliseerd wordt, zijn de kindertekeningen en de knutselwerkjes de volgende stap. Dat vonden Jacco Nieuwland en Mark Kassteen toen zij in 2016 hun startup Friddo begonnen. Friddo is een gratis platform waarop je alle tekeningen en knutselwerkjes op één app kan bewaren en deze vervolgens per kind kan categoriseren.

In Amerika is het concept al bekend: daar kan je met de app Keepy honderden foto’s van knutselwerkjes en tekeningen bewaren, gecategoriseerd per kind en datum. Jacco en Mark introduceren het concept in Nederland. Met Friddo zijn ze het afgelopen jaar ook verschillende goede initiatieven gestart. “En we zouden het zo nog een keer doen.”

Hoe is het idee van Friddo ontstaan?

Mark: “Wij zijn eigenlijk al heel lang bevriend en werken ook al een tijdje samen. Wij hadden allerlei ideeën voor een startup, maar we hadden er maar niet één die er bovenuit sprong. Wij hebben allebei kinderen en we waren op een dag aan het praten over de honderden knutselwerkjes die door de woonkamer lagen en dat we hier een oplossing voor moesten bedenken. Zo kwamen wij op Friddo.’’

Jacco: “Wij ondervonden dat het vooral een probleem van de moeders was. De vaders kon het niet zo veel schelen wat er met de kunstwerkjes gebeurde.’’

 Het idee van Friddo was geboren, hoe breng je zoiets onder de aandacht?

Jacco: “Nou er zijn nog een aantal stappen daarvoor hoor, haha. Wij kunnen allebei ontwerpen maar niet bouwen. Hier hebben wij een bedrijf voor gevonden, waardoor we uiteindelijk niet alleen tijd, maar ook geld moesten investeren. Dit bedrijf had de eerste versie van de app gebouwd alleen voor iPhone-gebruikers, daarna dachten we pas aan naamsbekendheid creëren.”

Mark: “Ja, dat is ook gelijk ons pijnpunt. We hebben tot nu toe nog weinig tijd besteed aan de naam onder de aandacht brengen. We hebben sinds kort ook een Android-versie van de app. Dit werd in het begin vooral via moeders van school bekendgemaakt en dat liep uit zichzelf al best goed, moet je nagaan hoe het gaat lopen als we er een marketingmachine achter zetten. De komende tijd moeten we dus vooral veel geluid gaan maken via social media en advertenties.”

Ik kan me voorstellen dat mensen denken ‘ik kan de foto’s ook gewoon zelf bewaren’, waarom is Friddo dan een betere optie?

 Mark: “Wij zijn meer dan gewoon een foto opslag. Het is een dienst rondom knutselwerkjes bewaren en knutselwerkjes herbeleven. Zo heb je alles op één plek en kan je ze ook nog eens indelen per kind. Wij hebben bijvoorbeeld ook leuke producten die je kan laten bedrukken met de foto’s van de knutselwerkjes.”

Wat zijn die producten dan en worden die door jullie zelf gemaakt?

Jacco: “Wij zijn nu bezig met het uitproberen van een kalender, die wij nu nog met de hand maken. We hebben al een tijdje een fotoalbum die wordt gemaakt met speciale programmatuur en door wordt gestuurd naar de drukker. Voor de kalender moeten we eerst even kijken of het werkt en dan kunnen we er altijd nog een programma voor schrijven.”

Hoeveel gebruikers hebben jullie nu?

 Mark: “We hebben nu ongeveer 2500 registraties, maar actieve gebruikers is een punt waar we nu nog heel erg mee bezig zijn. Iemand die zich registreert is namelijk niet gelijk een actieve gebruiker. Wij moeten nu heel hard aan de slag om al die geregistreerde mensen erbij te krijgen en actief te houden.”

Jacco: “We hebben ook mensen ertussen zitten die al zo’n 100 of 200 knutselwerkjes hebben of die gestaag bewaren. Laten we zeggen dat de helft een actief gebruiker is. We hebben op dit moment meer dan 60.000 tekeningen en knutselwerkjes in onze database. We vonden dat we iets moesten doen met al die tekeningen.”

Ja, want tijdens de eerste lockdown vorig jaar waren jullie een campagne gestart, wat hield die precies in?

Jacco: “Tijdens de eerste lockdown waren Mark en ik allebei nog freelancer en zat ik zonder betaald werk. Wij merkten dat de lockdown vooral heel veel invloed had op de ouderen dus wilden we ze een hart onder de riem steken door tekeningen op te sturen naar verzorgingstehuizen.”

Alleen in Amsterdam of door heel Nederland?

 Jacco: “We zijn begonnen in Amsterdam. We hebben toen een aantal tehuizen gebeld en daar kregen we gelijk heel veel leuke reacties op, daar werden wij ook weer enthousiast van. Wij wilden het toen verder uitbreiden, dus zijn we een crowdfunding gestart. Dat ging toen allemaal heel snel en zo hebben we door heel Nederland zo’n 3500 tekeningen kunnen verspreiden.”

Mark: “Mensen die de crowdfunding steunden konden zelf ook tehuizen aandragen. Soms kwamen daardoor wel hele persoonlijke verzoekjes, wat niet helemaal de bedoeling was. We kunnen bijvoorbeeld niet bij alle kamers een persoonlijke tekening afleveren.”

Hebben jullie persoonlijke reacties gehad op de actie?

Jacco: “Nee niet van de ouderen zelf, maar van de tehuizen wel. Ze waren vooral heel verbaasd dat het kon en ze waren enorm blij. We hebben gisteren nog een mooie reactie gehad van een vaste gebruiker die zei dat ze de actie hartverwarmend vond. De actie werd dus wel goed opgepikt.”

Mark: “We hadden natuurlijk gehoopt dat er iets meer voor ons uit zou komen. Dat is niet gebeurd, maar we zijn blij dat we het hebben gedaan en we zouden het zo nog een keer doen.”

Staat er al een nieuwe actie op de planning?

 Mark: “Nou, nog niet zo lang geleden werden de maatregelen natuurlijk weer strenger. Ik kwam toen op het nieuws tegen dat de ANBO een kaartenactie had gestart. Het is best wel een groot bedrijf en zij hebben wel de kanalen om de marketing goed te doen, dus wij vonden het een leuk idee om de handen in één te slaan. Ik heb toen contact met ze opgenomen en daaruit bleek dat zij niet alleen kaarten wilden opsturen naar tehuizen maar ook naar mensen in de thuiszorg en het ook een stuk persoonlijker wilden maken.”

Jacco: “Ja, zij hadden op een gegeven moment aanvragen voor 35.000 kaarten, terwijl zij er zelf maar 15.000 hadden. Dat kwam dus weer goed uit voor ons. Zij vonden het een leuk idee om samen te werken en we mochten er onze eigen branding aan toe voegen. Wij hebben toen nog 10.000 kaarten met kindertekeningen kunnen regelen.”

Aangezien jullie een gratis platform zijn, verdienen jullie waarschijnlijk nog niks met Friddo, wat wordt uiteindelijk het verdienmodel?

Mark: “Ja klopt. Wij hebben daarin eigenlijk drie mogelijkheden: we willen bij een x aantal foto’s bijvoorbeeld advertenties laten zien, maar heel gericht. Wij weten ook dat het heel irritant kan zijn, maar we zullen er op een gegeven moment wel iets mee moeten doen. We willen ons ook gaan richten op de producten. Zoals we nu bijvoorbeeld al de kalender en het fotoalbum hebben, maar we zijn op zoek naar een partij die nog meer printproducten kan leveren. We krijgen daar nu al vraag naar. Als laatste willen we het misschien in een abonnement vorm verkopen voor de mensen die geen advertenties willen zien. Dat moeten we nog even goed onderzoeken, wat een goede prijs is en wat komt daar dan allemaal extra bij.”

Jacco: “Ik denk ook dat het daarin belangrijk is dat de gratis versie ook al voldoende waarde moet bieden, dus dat mensen daar ook al prima mee kunnen werken. Maar ook dat ze zien dat er veel meer waarde uit de betaalde versie te halen valt.”

Wat zijn de concrete doelen en plannen voor de komende paar jaar?

 Mark: “We hopen eind van het jaar op de 10.000 gebruikers te zitten. Daarvan dan ook een groot deel actieve gebruikers, dat zou heel gaaf zijn.”

Jacco: “Dat is zeker een doel, maar ik denk ook dat het belangrijk is dat we zeker dit komende jaar aan ons verdienmodel gaan werken. Dat mensen kunnen zien dat er echt waarde zit in het bedrijf. Het hoeft nog niet af te zijn, maar we willen wel dat er een consistente lijn in zit. We willen vooral dingen maken waar mensen blij van worden, dan zijn wij tevreden. We gaan dit jaar in ieder geval grote stappen maken.”

Over de auteur

1 reactie

  1. Avatar

    Leuk stuk geworden Nina! Voor wie meer wil weten over de app… bezoek friddo.com 😉

    Antwoord

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *