‘Ik ben vijftien maanden bezig geweest tot ik dacht: ik heb goud te pakken’

‘Ik ben vijftien maanden bezig geweest tot ik dacht: ik heb goud te pakken’

AMSTERDAM – Arrad Eshel (55) is eigenaar van het thee bedrijf Arte & Zayne, dat in 2016 werd opgericht. Het bedrijf heeft een winkel in de Pijp in Amsterdam en verkoopt maar liefst 28 soorten ‘tea blends’. Eshel verteld over de oprichting van zijn bedrijf en de wereld van ‘foodpairing’.

Eshel is geboren in 1967 in Utrecht. Hij begon zijn carrière als student aan de Charles Montaine Mode Academie, maar realiseerde zich al snel dat de modewereld niet voor hem was weggelegd. In 1990 begon hij zonder enige ervaring een reclamebureau. Verbazingwekkend verliep dit heel goed. Toch besloot hij er 9 jaar later mee te stoppen.  In 2008 richte hij in 2008 het bedrijf Valid Group op, samen met een andere partner. Ondernemerschap heeft dus altijd al in Eshel gezeten. In 2016 opende er een nieuwe deur voor hem.

Hoe ontstond het idee om een bedrijf binnen de thee-industrie te beginnen?

“Eigenlijk uit mijn eigen behoefte. Ik kan namelijk totaal niet tegen alcohol en gist. Na een avondje drinken voel ik mij de volgende altijd echt ziek. Daarom ben ik gestopt met drinken. Omdat wijn een echte smaakverrijker is, vond ik het jammer dat ik daar nooit van kon genieten zonder mij de volgende dag naar te voelen. Ik wilde iets anders vinden om bij het eten te kunnen drinken. Toen ben ik in 2016 in Duitsland toevallig een theesommelier tegengekomen, die met een niet normaal enthousiasme over thee vertelde. Hij vertelde over hoe fascinerend de wereld van thee is en dat het, in plaats van wijn, ook fantastisch kan zijn om te drinken bij het avondeten.”

En toen?

“Ik ben toen ik thuiskwam gelijk aan de slag gegaan. Ik ben gaan experimenteren met wat ik zelf lekker vond bij het eten en kreeg ideeën voor bepaalde ‘tea blends’. Dit alles deed ik eigenlijk puur voor mezelf, maar de mensen om mij heen waren heel enthousiast en vonden het een top idee. Toen dacht ik dat ik er echt een bedrijfje van kon gaan maken. Ik ben naar andere thee merken gaan kijken, hoe en wat zij deden en besloot met mijn geschiedenis als ontwerper en ondernemer iets moois te gaan maken. Ik visualiseerde hoe ik wilde dat alles eruit zou gaan zien en maakte plaatjes in mijn hoofd. Daarvan maakte ik dan weer een collage. Ik ben in totaal vijftien maanden bezig geweest tot ik dacht: ik heb goud te pakken.”

Vijftien maanden is best lang. Waarom heeft het zo lang geduurd?

“Ik werkte er maar een paar uur per week aan, ik had daarnaast namelijk gewoon nog mijn baan. Die had ik tot kortgeleden nog steeds. Ik heb dit bedrijf dus nooit helemaal fulltime gedaan. Maar toen ik eenmaal echt begonnen was heeft er wel dertig à veertig uur per week ingezeten.”

Toen je uiteindelijk dacht ‘ik heb goud’, hoe heb je het toen aangepakt?

 “Ik wist dat het moment was gekomen dat ik echt geld moest gaan investeren. Ik ben verpakkingen gaan ontwerpen, benodigdheden gaan bestellen en ben online gaan zoeken naar leveranciers en zakelijke afspraken. Dit lukte allemaal en uiteindelijk kwam in 2019 mijn eerste winkeltje aan het Singel.”

Waar staat de naam Arte & Zayne eigenlijk voor?

“Het komt van het woord artisanaal. Dit betekent ambachtelijk en omdat onze thee handgemaakt is wilde ik dit in de naam naar voren laten komen. Het woord heb ik doormidden geknipt en omdat ik het mooi vond er nog een y tussen gepropt.”

Arte & Zayne in ontstaan uit het idee van thee willen combineren met eten. Kun je daar nog wat meer over vertellen?

“Wij noemen dit combineren ‘foodpairing’. Elke wijn heeft zijn eigen unieke aroma’s en zuurgraad. Als je dit goed combineert met bepaalde soort eten, haalt het de smaak van het eten naar boven. Dit komt doordat er, net zoals in wijn, tannine in thee zit. Deze stoffen geven structuur en smaak. In de winkel vertellen ik en onze verkopers aan de klanten welke thee lekker is met welk soort eten. Zo gaat onze blend ‘Crazy Monkey’ heel goed samen met witte vis, kaas en desserts. Als ik nu iets eet en echt even goed proef kan ik bedenken wat hier lekker bij zou zijn. Is iets zoets lekker bijvoorbeeld. Dan ga ik het proberen. Zeven van de tien keer klopt het aardig wat ik dacht en de andere keren is het helemaal niks.”

Hoe heeft corona impact gehad op het bedrijf en hoe gaat het nu?

“Bij onze eerste winkel aan het Singel, kwam 70% van de omzet van toeristen. Die waren er door het virus natuurlijk bijna niet meer, waardoor wij tijdelijk de winkel moesten sluiten. Dit was onwijs jammer. Een paar maanden geleden hebben wij de winkel op een nieuwe plek in Amsterdam geopend, in de Eerste van der Helststraat 68. Dit verliep voor de korte tijd dat het open was heel goed, maar met de nieuwe lockdown is dit minder. De winkel is wel nog open, maar alleen voor thee to-go. We merken dat onze omzet weer daalt en dat onze winst moet komen van de online bestellingen.”

Als alles weer open mag, wat zijn dan de plannen voor de winkel?

“Voor dat het virus uitbrak waren we begonnen met de stap richting de horeca. We willen onze thee verkopen in restaurants en hotels. Nu staat dat helaas op pauze omdat alles natuurlijk dicht is. Maar als deze crisis voorbij is gaan we extra hard gas geven om het helemaal voor elkaar te krijgen.”

Over de auteur

Rosie Wilhelm

Hoi! Veel lees plezier

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *