Wijzigingen rondom winkelen op afspraak

Wijzigingen rondom winkelen op afspraak

ARNHEM – Op 16 maart veranderden de regels voor winkelen op afspraak. Dat werd besloten in de persconferentie op 8 maart. Deze wijzigingen betekenen voor winkels niet alleen meer klanten, maar ook meer tijd.

Aysu Dilekci, 25 maart 2021

‘’Meisje, je tijd is bijna om!’’ Deze woorden hoort Hannah Charmagne tijdens haar winkelafspraak bij de JDsports, twintig minuten na haar starttijd. Charmagne is een van de velen Arnhemmers die op afspraak is gaan winkelen. Toch was deze ervaring niet al te makkelijk. ‘’Er zit een hoge tijdsdruk op, je hebt zoveel spullen.’’ Terwijl Charmagne door een stapel T-shirts keek, werd ze aangesproken. Haar tijd was om. ‘’De tijd vliegt zo voorbij. Je kijkt niet maar naar iets extra’s, alleen de benodigdheden.’’

Máár twee klanten
Voor de ingang van kringloopwinkel Terre des Hommes heeft zich een korte rij gevormd. Er wordt gewacht op het vertrek van de klanten, die zich in de winkel bevinden. Vanuit de etalageruit is te zien dat één van de klanten klaar is. Haar twintig minuten zijn om, nu is de volgende aan de beurt. In de persconferentie van 8 maart werd aangekondigd dat er één klant per 25 vierkante meter mag zijn. Net zoals de andere winkels bepaalt ook Terre des Hommes voor een gepast aantal klanten in de winkel, in dit geval zijn het er twee. Naast de klanten in de winkel zijn er ook twee werknemers, waaronder Willeke Lijntjes. ’’De winkel is niet zo groot, dus wij houden het bij de twee klanten.’’

Gunstigheid
Of de aangepaste maatregels gunstig zijn voor de winkel, wordt betwijfeld. ‘’Als je dan op afspraak twee mensen binnen hebt, mag je hopen dat ze ook wat kopen.’’ Volgens Lijntjes wordt er door de klanten rond gekeken, maar uiteindelijk niks gekocht. De spullen die worden verkocht bij Terre des Hommes variëren van tien cent tot tien euro. ‘’Het is niet zo gunstig.’’

‘’Laat de winkels maar opengaan’’
Ook Xenos krijgt hiermee te maken. Pascale Edie (49), winkelmanager van Xenos Presikhaaf, is hier getuige van. ‘’Het aanbod aan klanten is te weinig.’’ In de winkel lopen twee andere klanten rond. Druk is het niet. Gevraagd naar de reden achter het kleine aantal klanten: ‘’Heel veel klanten weten nog niet dat ze kunnen winkelen op afspraak. Of ze voelen zich niet bezwaard om een afspraak te maken,” zegt Edie. Hoewel Edie dit nieuwe systeem minder leuk vindt, ervaart ze ook het positieve ervan. ‘’Bij Click en Collect heb je geen contact met de klanten, en nu wel,’’ aldus Edie. ‘’Laat de winkels maar opengaan,’’ voegt ze er lachend aan toe.

Gericht winkelen
Volgens Charmange is ze gerichter gaan winkelen, hoe ervaren de winkelmedewerkers dit? Lijntjes is hier getuige van bij Terre des Hommes. ‘’Je ziet dat op het moment er een afspraak wordt gemaakt, er ook gerichter wordt gekocht. De klanten gaan echt op pad om de dingen die ze in hun hoofd hadden te kopen.’’ Edie ervaart dit anders. ‘’Bij Click en Collect werd er gericht gekocht, maar nu kan je nog rondkijken,’’ aldus Edie.

Over de auteur

Aysu Dilekçi

frogs matter!!!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *