Recensie De tweede stem van Elin Meijnen

Een nieuwe school, nieuwe vrienden en nieuwe leraren. Mette verandert van school en laat haar verleden achter zich, een kans voor een nieuwe start, eentje waarbij niemand haar kent. De onzekere Mette probeert haar draai te vinden op een nieuwe school. Wanneer de audities voor de schoolmusical worden aangekondigd schrijft ze zich in en begint ze haar plek steeds meer te vinden. Zingen is iets wat ze het allerliefst doet en wat ze enorm goed kan. Het komt dan ook niet als een verassing dat ze de hoofdrol van de musical weet te bemachtigen. In het musicalgroepje maakt ze al snel nieuwe vrienden. Ook ontmoet ze een leuk, maar direct meisje genaamd Flo. Heel even lijkt alles goed te gaan, maar de komst van de nieuwe zangdocent verandert dat allemaal. Voor Mette is die docent geen onbekende, ze kent haar van haar vorige school. Deze vrouw is zelfs een van de redenen geweest om van school te wisselen. Wat is er voorgevallen? En kan Mette het verleden wel zo makkelijk achter haar laten als dat ze dacht?

Britt Laurentzen, 2 april 2021

Dit boek is voor een jonge doelgroep geschreven, namelijk middelbare scholieren. Dit is te merken aan de schrijfstijl en de manier waarop dingen beschreven worden, dit maakt het boek echter niet minder goed. Het boek schreeuwt om gelezen te worden, de mooi vormgegeven cover met een aansprekende titel en een flaptekst die je meteen nieuwsgierig maakt. Samen met het feit dat het boek niet veel pagina’s bevat, leest het als een trein. Ik had het dan ook binnen twee dagen uit.

De personages uit het boek zijn heel divers en kampen allemaal met hun eigen problemen. Op deze manier is er altijd wel iemand uit het verhaal waar je jezelf in kunt herkennen. Ik denk dat jongeren die met gelijksoortige problemen kampen zich door dit verhaal gehoord zullen voelen.

Het boek kaart belangrijke onderwerpen aan waar veel jongeren wat aan kunnen hebben. Zo heeft Mette gescheiden ouders en wordt ze verliefd op een meisje. Seksualiteit is een belangrijk onderwerp in het boek. Voor lezers van een jongere leeftijd kan dit belangrijk zijn en bewustzijn creëren. Jezelf leren kennen, boos mogen zijn en voor jezelf durven opkomen. Dit zijn terugkerende aspecten uit het boek die verwerkt worden in een mooi verhaal en met humor naar buiten gebracht worden. Een doeltreffende combinatie.

Het plot is erg origineel en vernieuwend. Je wordt meegenomen in het leven van Mette, een gewoon meisje, dat gewoon naar school gaat. Toch is alles niet zo gewoon, dit maakt dat je erg nieuwsgierig wordt naar alles wat er aan de hand is.

Al met al een boek dat zeker het lezen waard is en veel jonge mensen kan helpen. Toch is het boek zo geschreven dat het erg toegankelijk is voor alle leeftijden. Een taboedoorbrekend en vernieuwend verhaal, iets dat we in deze tijd wel wat meer kunnen gebruiken.