BierChefs missie om biertjes meer beleving te geven

BierChefs missie om biertjes meer beleving te geven

Een foto van Alexander van Snippenberg (links) en Martijn Stappers (rechts) met de mobiele tapperij.

DRIEL/LENT – Compagnons Martijn Stappers en Alexander van Snippenberg van BierChefs hebben een mobiele tapperij gebouwd. Met deze mobiele tapperij zijn zij van plan om op feesten, als dat weer kan, lokale bieren te tappen en tot hun recht te laten komen.

Kariann Stoltz, 8 april 2021

Martijn Stappers en zijn compagnon Alexander van Snippenberg hebben een passie voor lekker eten en drinken. “Dat zit er helemaal ingebakken”, vertelt Stappers. Zij hebben het gevoel dat wanneer zij uit eten gaan of terrasjes bezoeken, het verhaal achter datgene wat je besteld hebt mist. Martijn Stappers noemt het wel eens een zielloos biertje. Dat is zonde volgens Stappers, want daarachter zit een verhaal. Stappers en van Snippenberg missen de service die een biertje tot hun recht laat komen. Om die reden hebben de vrienden besloten het heft in eigen handen te nemen. Hoe willen ze dat bereiken? Martijn Stappers vertelt erover.

Vanwaar kwamen jullie op het idee om een mobiele tapperij te bouwen?

“Het idee is eigenlijk een beetje ontstaan om vanuit het bier, omdat we daar zelf heel erg van houden, het verhaal van brouwers te vertellen. Niet alleen over wat de brouwerij is en wat een geweldig concept ze hebben bedacht. Maar ook wat is nou die brouwer? Wat is zijn passie? Waar komt zijn inspiratie vandaan? Waarom doet de brouwer dit eigenlijk en waarom doet hij zijn best om zijn bier voor ons zo lekker te maken? Dat gegeven hebben we aangegrepen en hebben we van bedacht daar willen we wat mee. We willen een totaalconcept op de markt brengen, zodat we het verhaal van de brouwer bij het biertje kunnen vertellen. Daar hoort natuurlijk een tapperij bij.”

“Eerst wilden we een paardentrailer bouwen. Als een soort rijdende kroeg Maar we hebben allebei nog een fulltimebaan, dus dat was een beetje teveel van het goede op dat moment. We dachten laten we maar klein beginnen, het resultaat daarvan is een soort aanhangwagen. Hier gaan we ons concept mee testen.”

Wat is jullie doelgroep?

“We mikken niet op het grote festival gebeuren, want daar gaat het verhaal dat wij willen vertellen bij verloren. Daar is dan te weinig tijd voor. We richten ons veel meer op de zakelijke markt. Evenementen die georganiseerd worden waar men het belangrijker vindt om bieren te schenken of tappen met een verhaal. In plaats van hier heb je een biertje en weer gaan. Onze mobiele tapperij heeft om die reden een luxer uiterlijk dan de gemiddelde tap van roestvrij staal die men normaal gesproken kan huren. Dat hoort bij het genieten van een lekker biertje.”

In welk gebied willen jullie te werk gaan?

“Er is geen specifiek gebied waarin wij werkzaam willen zijn. We willen alleen maar lokaal bier tappen met de tapperij. Dat betekent dus dat wanneer wij gevraagd worden voor een evenement uit bijvoorbeeld Utrecht, dan zullen wij onderzoeken of wij een lokaal biertje uit die omgeving kunnen tappen. Het is niet zo dat wij uit ons eigen voorraadje putten. Wij willen echt maatwerk leveren en aansluiten op lokaal aanbod.”

Wat is de invloed van corona op jullie onderneming?

“Door corona is nog heel weinig terecht gekomen van de tapperij. Bier met een verhaal, dat is de kern. Wij willen het verhaal van de brouwer achter het bier vertellen. Daarom zijn wij nu met een webshop begonnen. Op de website vertellen wij via artikeltjes de verhalen van brouwers.”

Hoe komt het dat dit idee nu ten uiting komt?

“Niet dus. Niet op dit moment, helaas. We hadden even tussen de eerste en de tweede golf weer wat aanvraag en mogelijkheden. Toen kwam de tweede golf, dus dat werd vrij snel om zeep geholpen. We zullen proberen de after corona tijd goed te gaan benutten. Tot dan bieden wij bier in onze webshop te koop aan, met de verhalen van brouwers op onze site.”

“Het is ons doel om elke week een nieuwe brouwer met een nieuw verhaal posten. Nou lukt dat niet altijd, het moet ook wel een beetje passen. Aan het einde van het jaar willen veertig brouwers aan ons verbonden hebben, met het verhaal erbij.”

Martijn Stappers is manager bij de gemeente Arnhem. Hij is werkzaam in het centrum van Arnhem en in het Spijkerkwartier. Hij houdt zich bezig met ondernemers, bewoners en leefbaarheid.

“Wij zijn al twee jaar bezig met dit concept uitwerken. Anderhalf jaar geleden zijn wij echt begonnen met de bouw ook. Toen dat klaar was, begon corona.”

Jullie zijn vast heel opgelucht dat jullie hiernaast nog een baan hebben.

“Ja. Dat hebben we wel tegen elkaar gezegd. Stel je voor dat we een jaar eerder waren begonnen, het was wat gaan lopen en we zouden hebben bedacht we gaan wat meer tijd hierin steken en wat minder werken. Dan krijg je dit en dan heb je geen buffer.”

Stel corona is volgende maand weg. Wat is dan jullie volgende stap?

“We willen graag uitbreiden. Meerdere mobiele biertapperijen en meer mensen die dit concept willen uitdragen, dat zou een volgende stap zijn. Heel Nederland meer lokaal bier laten proeven, dat is onze missie. Dat doe je niet met één karretje.”

Heeft u nog een laatste toevoeging?

“Wat ik wil benadrukken is dat de beleving heel belangrijk is. Het totaalconcept van het lokale bier, de lokale brouwer, de passie en waar het vandaan komt. Als dat verteld wordt, dan smaakt het biertje vele malen lekkerder.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *