Zij organiseerde het Holland Heineken Huis

Zij organiseerde het Holland Heineken Huis

Doetinchem – Marloes Wesselink begon haar volleybal carriere bij het Doetinchemse Orion, ondertussen heeft ze op menig EK gestaan en draaide het Holland Heineken Huis in Pyongyang mede door haar organisatie skills. In 2016 is ze gestopt met topsport, maar ze blijft de lijntjes met de sport opzoeken.

Sterre Rekers, 30 juni 2021 

Ooit ben je begonnen met zaalvolleybal bij Orion in Doetinchem, toen heb je de switch gemaakt naar beachvolleybal. Was dat een bewuste keuze?
Nee, dat was eigenlijk geen bewuste keuze. Want als je in de Achterhoek woont, is de link met beachvolleybal niet heel logisch, haha. Ik kom uit een volleybalfamilie, dus het was ergens voor de hand liggend dat ik zou gaan volleyballen. Ik ben toen begonnen in de zaal. En mocht selectie doen voor jeugdoranje, daar liepen ook trainers vanuit het beachvolleybal rond. Ik ben afgevallen voor jeugdoranje in de zaal. Aangezien ik maar 173 cm lang ben, dat is niet zo groot voor een volleybalster. Maar ik werd  wel opgemerkt door de trainers van het beachvolleybal. Zij hebben mij geselecteerd.

Naast je carriere als beachvolleybalster heb je ook nog gestudeerd: sportmarketing en commerciële economie. Hoe heb je dat gecombineerd?
In 2005 heb ik er definitief voor gekozen om te beachvolleyballen. Dus ben ik ook gestopt met zaalvolleybal. De hele winter waren we aan het trainen en in de zomer veel toernooien gespeeld. Maar het leek me geen fijn idee, dat als ik begin dertig zou stoppen met sport, ik niks zou hebben om op terug te vallen. Ik heb toen gestudeerd aan de Johan Cruyff University.  De studie was gericht op allround marketing, communicatie, sportleven maar ook sportzaken, dit alles vond ik leuk en nuttig. De voornaamste reden was dat het te combineren was met sport. Het was een vier jarige studie, ik heb er volgens mij zeven jaar over gedaan. Vonden m’n ouders wat minder leuk.

Ondertussen werk je voor House of Sports, en heb je in Zuid-Korea het Holland Heineken Huis georganiseerd, was dat iets dat op je lijstje stond?
Het HHH is in de sportmarketingwereld echt wel een begrip. Het heeft iets magisch. Zelf heb ik nooit op de Olympische Spelen gestaan, dat vind ik ergens jammer. Maar dit voelt voor mij toch wel als een soort beloning, dat ik via een andere weg toch de Olympische Spelen mee heb mogen maken. In 2014 ben ik gestopt als top volleybalster en in 2016 ben ik meegegaan naar de Olympische Spelen in Brazilië als NOS-commentator. Dat was de eerste keer dat ik op de spelen was. Wel in een andere rol, maar toch ook wel als verdienste van al die jaren dat ik in de topsport heb gewerkt. En toen ging ik werken voor House of Sports en kwam het HHH als opdracht binnen. En dat werd wel echt een droomproject.

Dat kan ik me goed voorstellen. Wat was uiteindelijk jouw taak, binnen de organisatie?
Wij organiseerde het uit opdracht van Heineken en NOC*NSF. Met als insteek ‘het vieren van succes’. Met biertjes natuurlijk, ondertussen is dat veel 0.0 bier. Wij waren als evenement- en projectbureau erbij betrokken om alles te organiseren. Wij waren voornamelijk verantwoordelijk voor het operationele management van het huis. In samenwerking met een heel groot projectteam. Er gaan een heel aantal vrijwilligers mee. Ik was eigenlijk een spinnetje binnen dat projectteam om te zorgen dat alle lijntjes aan elkaar verbonden werden. Er was dus van alles en nog wat, maar heel leuk om te doen.

Ben je dit jaar ook betrokken bij de Olympische Spelen in Tokio?
We zouden eigenlijk met hetzelfde team als in Zuid-Korea, het HHH gaan organiseren. Dit keer onder een andere naam: het TEAM-NL Tokio-centre. Het was de bedoeling dat wij dezelfde rol zouden vervullen. We waren op de helft van de organisatie en toen kwam Covid-19 langs. Toen is het afgelast, net voordat de Spelen gecanceld werden.  Er moet bij voorhand al veel geld worden uitgeven, om het voor te kunnen bereiden. En het was zo onzeker, dat ze dat niet hebben gedaan. Er mag geen buitenlands publiek bij zijn, en dat kent geen winnaars. Je mag niks organiseren en er mogen geen Nederlanders naar toe. Het is niet verantwoord om nu iets te organiseren.

Is er een alternatief hier in Nederland?
Er komt een Olympic Festival, dat wordt in Scheveningen georganiseerd. Bij de vorige Zomer Spelen was dat er ook. Het wordt een evenement op het strand, waar activiteiten worden georganiseerd en waar je op grote schermen de wedstrijden kan kijken. Dat lijkt ook dit jaar weer opgetuigd te worden, alleen wel door een ander bureau. Daar hebben wij verder niks mee te maken.

Het afgelopen jaar was er nauwelijks sport, veel werd afgelast en de evenementenbranche lag stil. Heb je voldoende werk gehad?
Ja, het ‘normale’ werk kwam natuurlijk stil te liggen. Er werden geen evenementen of projecten georganiseerd. Maar daar kwam snel wat verschuiving in. We werken met veel vaste klanten en die keken vooral naar wat er wel kon. Dus die vraag zijn we snel gaan stellen en overgegaan naar online campagnes. Dus nog steeds met sport, maar video content, fotografie, winacties. Dus wat kan je wel doen om de mensen thuis te bereiken, via sociale media en online. Dat deden we eigenlijk altijd al maar daar kwam de focus nog wat meer op te leggen en daar ben ik vol in mee gegaan, dus ik heb geen rustig jaar gehad!

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *