Van student naar jonge ondernemer

Van student naar jonge ondernemer

Job Stienissen, een zeventienjarige student uit Huissen, besluit naar aanleiding van een schoolopdracht het roer om te gooien. Hij neemt ontslag bij zijn toenmalige bijbaan en schrijft zich in bij de Kamer van Koophandel.  Met enkel een logo en een aantal ontwerpen begint Job een kledinglijn: 210.

Roos van der Woude, 25 juni 2021

Job, hoe is het idee van een kledinglijn tot stand gekomen?

“Ik studeer styling interieur en vormgeving in Utrecht. In een van mijn lessen kregen we als studenten de opdracht een logo te ontwerpen die aansloot op je persoonlijke leven. Ik maakte een logo wat bestond uit de letters van mijn achternaam, verwerkt in cijfers: 210. Toen ik mijn uiteindelijke logo inleverde bij een van mijn docenten maakte zij de opmerking dat deze zo op een trui of T-shirt zou kunnen staan. Ik ben altijd al erg geïnteresseerd geweest in fashion en ontwerpen, dus ging ik online opzoek naar een kledingproducent. Ik kwam uit bij een kledingproducent uit Groningen die in lage oplages kleding verkoopt, ontworpen door kleine ondernemers. Ik stuurde een mailtje met een aantal ideeën, en voor ik het wist werd het serieus en schreef ik me in bij de KVK. 210 was geboren.”

Was een deze kledinglijn dan een impulsieve actie? Of een jongensdroom?

“Beide. Het opzetten van projecten zoals deze was in mijn hoofd iets wat je zou doen als je veel ervaring hebt opgelopen. Ik ben twee maanden geleden zeventien geworden, dus ik ben nog vrij jong, zonder ook maar enige ervaring. Ik heb altijd al iets creatiefs in me gehad, dus het was wel een soort droom van mij om deze kledinglijn te kunnen starten. Toen dit op mijn pad kwam besloot ik er ondanks mijn twijfels voor te gaan. Ik werkte destijds bij de Mac Donalds, waar ik ontslag nam om volledig op mijn nieuwe bedrijfje te kunnen focussen. Ik werd enthousiast van het ontwerpen en ontving veel hulp vanuit mijn vrienden en familie.”

Hoe heeft corona een rol gespeeld in het maken van 210?

“Eigenlijk heb ik tot het moment van de shoot niet echt last gehad van corona. Soms was het lastig om met mijn kledingproducent afspraken te maken, maar dat kwam meer door de lange reisafstand dan door het virus. Toen alle kleding gemaakt was gingen we de fotoshoot plannen. Allereerst moesten we een locatie regelen die onze crew en modellen wilde ontvangen in een toen nog halve lockdown. We konden uiteindelijk overweg in chateau St. Gerlach, een landhuis in Limburg, waar we in verschillende ruimtes foto’s en video’s mochten schieten. We hebben uit voorzorg ons allemaal van tevoren laten testen en droegen op de set een mondkapje. Voor ons was dit naast wat er allemaal geregeld moest worden qua apparatuur, vervoer, en crew, een kleine moeite om rekening te houden met de coronamaatregelen.”

Wat wil je bereiken met 210?

“Het belangrijkste van dit project vind ik het aanmoedigen van jong en beginnend talent. Zonder mijn vrienden was 210 niet het merk geworden zoals het nu is. Ik hoop natuurlijk dat het straks in de verkoop allemaal goed loopt, maar het gaat me vooral om het geven van een podium voor aanstormend talent. Ik ben dankbaar dat ik deze kans gekregen heb en samen met mijn vrienden en familie dit avontuur ben aangegaan.”

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *