Project Willemsplein; meer groentijd en minder mensen door rood

Project Willemsplein; meer groentijd en minder mensen door rood

(foto door: creative commons)

ARNHEM- Als je wel eens in Arnhem komt, is de kans groot dat je op het Willemsplein bent geweest. Het is een bekend verkeerspunt in Arnhem en er komt dagelijks heel veel verkeer langs. Auto’s, bussen, voetgangers en fietsers, alles komt langs dit verkeerspunt. Het Willemsplein komt nu echter in een knelpunt terecht waardoor de gemeente begonnen met het project Willemsplein om zo de knelpunten in de toekomst te verkleinen. Bussen rijden vertraagd en voetgangers lopen door rood. Hans van Vliet, bestuursadviseur mobiliteit gemeente Arnhem vertelt over de planologische knelpunten die spelen bij dit verkeerspunt.

De knelpunten

Bij het Willemsplein komt heel erg veel verkeer samen; auto’s, voetgangers, fietsers en bussen. Dit zorgt voor enorm veel drukte op dit punt wat de gemeente Arnhem nu nog wel kan regelen maar volgens Hans gaat dit in de toekomst zorgen voor knelpunten. ‘Als er meer bussen komen in de toekomst betekent dit dat zij meer groentijd nodig hebben en auto’s sneller voor rood licht zouden komen te staan. Voor de voetgangers en fietsers zouden we wat meer groen willen regelen zodat ze wat makkelijker kunnen oversteken’. Dit probleem ontstaat volgens Hans voornamelijk tijdens de spits. Op dat tijdstip rijdt er zoveel verkeer dat er weinig groentijd gegeven kan worden aan fietsers en voetgangers. Bij het station is de oversteek makkelijker dan bij het Willemsplein. ‘We willen de oversteek overal even makkelijk maken’.

Oplossingen

Om de knelpunten op te lossen moet er op verschillende schaalniveaus iets veranderen. Om de hoeveelheid autoverkeer terug te dringen moeten er meer mensen in de binnenstad wonen, dus het aantal woningen in de binnenstad moeten toenemen. Hierdoor hebben minder mensen een auto nodig in de stad want alle winkels zijn als binnen handbereik. Ook is de gemeente bezig met fietspaden aanleggen of verbeteren zodat mensen makkelijker de fiets kunnen pakken. De inrichting van het plein gaat ook verbeterd worden zodat het verkeer makkelijker geregeld kan worden. ‘Dit kan gerealiseerd worden door de oversteken wat kleiner te maken. Voor de fietser een lus in het wegdek zodat deze door het verkeerslicht wordt opgemerkt en dan al eerder groen kan krijgen of dat de groentijd wat verlengd kan worden’, aldus Hans. Met wachttijd voorspellers wordt er ook steeds meer gewerkt zodat er minder mensen door rood gaan en zo ongelukken worden voorkomen.

Door rood lopen

Waar veel mensen een omweg nemen zodat ze niet op het stoplicht hoeven te wachten is het viaduct bij het Willemsplein. Hier moeten mensen vaak een stuk lopen naar het stoplicht wat ervoor zorgt dat hier veel door rood wordt gelopen. ‘Dat is altijd lastig want als mensen willen we eigenlijk niet wachten’. Buiten de spits is dit veilig te doen en in de spits kan dit als het verkeer compleet vast staat maar als de auto’s hard rijden is dit volgens Hans wel risicovol. ‘Je zou dit kunnen voorkomen door hekjes te plaatsen zodat mensen hier niet meer oversteken. Op dit moment proberen we de voetgangers zoveel mogelijk groentijd te geven zodat men uitgenodigd wordt om bij het stoplicht over te steken’. Sylvia, een voorbijganger loopt op dit punt vaker door rood. ‘Als je vanaf het station de trap naar beneden neemt moet je een héél stuk omlopen om bij het verkeerslicht te wachten en dan kies ik er vaak voor om door rood te lopen’.  Het is ook niet strafbaar om door rood te lopen als er niks geregeld is.

Natuurlijke geleiding

Met inrichting kan je mensen verleiden om een andere route te lopen zodat ze wel de juiste nemen. ‘Zo zou bij het viaduct door middel van begroeiing een pad gemaakt kunnen worden naar de stoplichten zodat mensen daar oversteken in plaats van dwars over straat’.

Over de auteur

Kaedy van de Mosselaer

Hallo, Kaedy hier! ik woon al praktisch mijn hele leven in Arnhem. Ik ben altijd al super nieuwsgierig geweest en met deze eigenschap doe ik ook graag onderzoek naar wat er gebeurd in de hyperlocal.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *