Biltse Nieuwe

Kunstenares voert actie tegen collegebesluit met ansichtkaarten

BILTHOVEN – Margot Janssen, tekendocent en tekentherapeut, steunt de Stichting Werkgroep Behoud Jagtlust en is een actie gestart tegen het recente collegebesluit van de gemeente. Uit dit besluit blijkt dat Landgoed Jagtlust slechts een gedeeltelijke monumentstatus krijgt. Een gedeeltelijke monumentstatus laat ruimte voor bebouwing, waardoor het groene karakter en de historische waarde van het Landgoed in gevaar zouden kunnen komen.

Om haar steun te tonen, heeft Margot een ansichtkaart ontworpen die vanaf komende maandag verkrijgbaar zal zijn in lokale boekhandels. De opbrengst hiervan gaat volledig naar de Stichting Werkgroep Behoud Jagtlust. Deze werkgroep voert actie voor een volledige monumentstatus van het landgoed.

Volgens Margot is het essentieel om haar steun te betuigen, vooral omdat ze vindt: ‘Al het groen verdwijnt in Bilthoven en zonder het omliggende land zou Jagtlust geen landhuis zijn.’ Het land wordt intensief gebruikt door inwoners, onder meer voor wandelingen, kraampjes tijdens Koningsdag, en om van het historische erfgoed te genieten. Het is een ‘plek van rust in onze drukke wereld,’ aldus Margot.

Margot kreeg het idee voor de ansichtkaart tijdens een bezoek aan een dorpje in Engeland, waar ze een kaart vond met een vogelperspectief van de plaats. Dit inspireerde haar om iets soortgelijks te maken voor Bilthoven. Toen ze besloot haar steun te betuigen aan Landgoed Jagtlust, kwamen deze ideeën samen.

De Stichting Werkgroep Behoud Jagtlust geeft aan dat het contact met de gemeente niet altijd soepel verloopt. De stichting vindt dat ze te weinig tijd krijgen om ergens op te reageren of zich goed in te lezen. Er is nu aan de gemeente gevraagd om een rustiger tempo. Voorlopig zal de stichting druk bezig blijven met het voeren van acties, bezwaren en procedures.

Luister hier naar het interview van Lieke Suijk met Anne de Boer, bestuurslid van Stichting Werkgroep Behoud Jagtlust:

Thimo van Weelden

Ik ben Thimo van Weelden (hij/hem), 23 jaar en woon in Uitgeest. Als eerstejaars student journalistiek heb ik een grote interesse in maatschappelijke thema's, variërend van inclusie tot duurzaamheid. Ik vind het belangrijk om kritisch te zijn op grote organisaties en hun invloed op de samenleving, en streef ernaar om complexe onderwerpen op een toegankelijke en begrijpelijke manier over te brengen. Door mijn journalistieke werk wil ik mensen aan het denken zetten en een bijdrage leveren aan een eerlijkere en transparantere wereld.