{"id":1376,"date":"2024-10-20T15:08:58","date_gmt":"2024-10-20T13:08:58","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/biltsenieuwe\/?p=1376"},"modified":"2024-10-20T15:10:01","modified_gmt":"2024-10-20T13:10:01","slug":"wijkspreekuur-den-dolder-ondersteunt-en-verbindt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/biltsenieuwe\/1376\/wijkspreekuur-den-dolder-ondersteunt-en-verbindt\/","title":{"rendered":"Wijkspreekuur Den Dolder ondersteunt en verbindt"},"content":{"rendered":"

DEN DOLDER – In Den Dolder staat het wijkteam klaar om inwoners te ontvangen en ondersteunen. Bij binnenkomst in de Werkwinkel, open om de week op dinsdag van 11.00 tot 12.00 uur, word je verwelkomd met koffie of thee, terwijl teamleden klaarstaan om bewoners te helpen. \u201cOns hoofddoel is het goede leven voor inwoners in Zeist, en dat bereiken we door gezamenlijke integrale inzet,\u201d aldus wijkmanager B\u00fclent Isik.<\/strong><\/p>\n

Bij binnenkomst rinkelt het belletje boven de deur. Aan de linkerkant van de gang is een kleine vergaderzaal waar B\u00fclent en andere teamleden overleggen. De ruimte is eenvoudig ingericht. Rechts ligt een grote vergaderzaal die momenteel leeg is. Verderop in de gang is een keuken met een tafel waar de geur van vers gezette koffie hangt. Aan de rechterzijde is nog een vergaderzaal, waar het interview met B\u00fclent plaatsvindt.<\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

Interview met B\u00fclent Isik<\/strong><\/p>\n

In de kleine vergaderzaal vertelt B\u00fclent over het wijkspreekuur. Met een vriendelijke glimlach legt hij uit: \u201cMensen die naar het wijkteam komen, hebben initiatieven en zorgvraagstukken. Wij koppelen hen aan de juiste teamleden.\u201d<\/span><\/p>\n

B\u00fclent illustreert dit met een voorbeeld: \u201cAls iemand zegt dat het op school niet goed gaat, zoeken we collega’s van het Social Team of Centrum Jeugd en Gezin en koppelen we hen aan elkaar.\u201d Hij bespreekt de mogelijkheden verder: \u201cAls iemand een geweldig initiatief heeft voor Den Dolder, koppelen we een sociale werker aan diegene om samen te onderzoeken wat we kunnen organiseren.\u201d<\/span><\/p>\n

Met een serieuze toon legt hij de doelstellingen uit: \u201cHet draait om verbinding en het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken zoals eenzaamheid, leefbaarheid en veiligheid.\u201d B\u00fclent verduidelijkt de initiatieven: \u201cActiviteiten zoals verkeersveiligheid initiatieven en evenementen zoals de lapjesmarkt en Koningsdag helpen om de bewoners actief te betrekken.\u201d Het team promoot het wijkspreekuur via flyers en op sociale media, vooral op de site dendolder.nl.<\/span><\/p>\n

Volgens B\u00fclent krijgen ze positieve feedback van de bewoners. \u201cOngeveer een jaar geleden hebben we een 7,9 gekregen op feedback over leefbaarheid en veiligheid. Wauw!\u201d zegt hij met een grote glimlach. \u201cDit resultaat maakt me trots, maar het gaat niet alleen om mij. Iedereen draagt bij aan het oplossen van problemen.\u201d Hij sluit af met: \u201cWat wij doen, is een bijdrage leveren aan het goede leven in Den Dolder.\u201d<\/span><\/p>\n

Het gebouw begint zich te vullen met leden van het buurtteam, dat bestaat uit de wijkmanager, sociaal team medewerkers, wijkagenten van de Politie, medewerkers van welzijnsorganisatie MeanderOmnium, medewerkers van de woningcorporaties Woongoed Zeist en R.K. Woningbouwvereniging Zeist en medewerkers van jeugd- en jongerenorganisaties.<\/span><\/p>\n

 <\/p>\n

Vergadering van het Buurtteam<\/strong><\/p>\n

Om 11:15 arriveert de meerderheid van het buurtteam in de grote vergaderzaal, waar negen mensen met een kopje koffie of thee aan tafel zitten. Er klinkt gelach. B\u00fclent opent de vergadering: \u201cMorgenavond hebben we de pizza-avond.\u201d Na een korte discussie over wie er komt en wat iedereen wil eten, voegt hij toe: \u201cLaten we het ook hebben over de jaarlijkse oliebollen.\u201d Een vrouw onderbreekt met een grap: \u201cAlleen als we dit jaar ook appelbeignets hebben!\u201d Dit zorgt voor gelach in de zaal. Tijdens de vergadering bespreken ze de planning van evenementen, de organisatie van activiteiten en het opstellen van een adressenlijst voor bewoners. Iedereen is betrokken en actief in de voorbereidingen.<\/span><\/p>\n

Na afloop zijn Anneke de Jong en Carolijn Deenen van het Sociaal Management Team in gesprek. Carolijn vertelt dat ze morgen langs de deuren gaan: “Sommige mensen houden vervelende dingen binnen en durven hier dan niet te komen.\u201d<\/span><\/p>\n

Het wijkteam van Den Dolder maakt duidelijk dat de verbinding met de bewoners erg belangrijk is. Door inwoners te ondersteunen met initiatieven en zorgvragen, cre\u00ebren zij een gevoel van betrokkenheid en samenwerking. De positieve feedback en het enthousiasme binnen het team zijn tekenen dat ze op de goede weg zijn naar een hechtere gemeenschap.<\/span><\/p>\n

Beluister hieronder de audioreportage van het wijkspreekuur met wijkmanager B\u00fclent Isik, gemaakt door Julia Nagel:<\/em><\/p>\n

\n
\n
\n
\n