{"id":2305,"date":"2025-03-12T18:55:20","date_gmt":"2025-03-12T17:55:20","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/biltsenieuwe\/?p=2305"},"modified":"2025-03-12T18:55:20","modified_gmt":"2025-03-12T17:55:20","slug":"wachttijden-bij-de-huisarts-patienten-moeten-bewuster-met-hun-zorgvragen-omgaan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/biltsenieuwe\/2305\/wachttijden-bij-de-huisarts-patienten-moeten-bewuster-met-hun-zorgvragen-omgaan\/","title":{"rendered":"Wachttijden bij de huisarts: ‘Pati\u00ebnten moeten bewuster met hun zorgvragen omgaan\u2019"},"content":{"rendered":"
BILTHOVEN \u2013 Na Flevoland kent de provincie Utrecht de langste wachttijden voor niet-spoedeisende zorg, zo blijkt uit recente cijfers van het ANP. Huisartsenpraktijken zien hun agenda\u2019s steeds voller raken, wat leidt tot langere wachttijden voor pati\u00ebnten. Ingrid Schneiders, praktijkondersteuner bij een huisartsenpraktijk in Bilthoven, licht toe hoe dit komt en hoe haar praktijk hiermee omgaat.<\/strong><\/p>\n Hoe kijk jij er naar dat 40% van pati\u00ebnten zonder spoed pas na drie dagen bij een huisarts terechtkan? Lukt het altijd om pati\u00ebnten binnen een week een afspraak te geven? Waar trekken jullie de grens tussen spoedeisend en niet-spoedeisend? Gaan de wachttijden ten koste van de zorg? Hebben jullie in de praktijk te maken met een tekort aan huisartsen? Wat gebeurt er als de spoedplekken vol zijn? Je gaf aan dat je vindt dat sommige mensen te snel naar de huisarts gaan. Wat bedoel je daarmee? Wordt het pati\u00ebntenportaal breed gebruikt? Waarom maken sommige mensen geen gebruik van het pati\u00ebntenportaal? Wat zou helpen om de werkdruk te verlichten? Na Flevoland kent de provincie Utrecht de langste wachttijden voor niet-spoedeisende zorg. Ingrid Schneiders, praktijkondersteuner bij een huisartsenpraktijk in Bilthoven, licht toe hoe dit komt en hoe haar praktijk hiermee omgaat.<\/p>\n","protected":false},"author":3658,"featured_media":2307,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","footnotes":""},"categories":[31],"tags":[70,150,138],"class_list":["post-2305","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-gezondheid","tag-bilthoven","tag-huisartsen","tag-zorg","et-has-post-format-content","et_post_format-et-post-format-standard"],"acf":[],"yoast_head":"\n
\n<\/strong>\u2018Dat hangt er een beetje vanaf hoe je het bekijkt. Stel dat iemand op maandag belt met schouderpijn, dan kan diegene vaak dezelfde week nog terecht. Maar als iemand per se door een specifieke huisarts geholpen wil worden, kan dat langer duren. We proberen altijd de voorkeur van de pati\u00ebnt mee te nemen, maar de agenda\u2019s zitten vol, dus flexibiliteit helpt.\u2019<\/p>\n
\n<\/strong>\u2018Zelden loopt het echt mis, maar soms lukt het niet. Op maandag starten we de weekagenda en houden we altijd wat ruimte vrij, pas wanneer iemand vanaf woensdag belt is het de vraag of iemand de zelfde week geholpen kan worden. Daarbij zijn er ook aparte spoedplekken in agenda’s voor acute gevallen, zoals iemand die is gevallen en een dik en blauw gekneusde pols heeft. Als alle spoedplekken vol zitten, kijken we soms met de assistent even tussendoor.\u2019<\/p>\n
\n<\/strong>\u2018Dat bepaalt de assistente bij de triage. Als iemand belt met een klacht, wordt uitgevraagd hoe ernstig het is. Spoedplekken zijn echt voor acute gevallen, zoals pijn op de borst. Alles wat doorgeschoven wordt, is per definitie niet-spoedeisend.\u2019<\/p>\n
\n<\/strong>\u2018Niet van de medische zorg zelf. Het gaat meer ten koste van het gemak van de pati\u00ebnt. De kwaliteit blijft hetzelfde, maar het betekent wel dat iemand langer moet wachten.\u2019<\/p>\n
\n<\/strong>\u2018We draaien op volle capaciteit. We hebben altijd een huisarts in opleiding, die volledig meedraait. Als diegene er niet is, valt er een spreekuur weg en wordt het meteen drukker. In principe is een huisarts in opleiding extra, maar door de drukte draaien ze meteen volledig mee.\u2019<\/p>\n
\n<\/strong>\u2018Als de spoedplekken vol zitten, proberen we een oplossing te vinden. Soms kan een pati\u00ebnt tussendoor bij de assistent terecht, of wordt er alsnog ruimte gemaakt. Stel dat iemand om 16:30 uur belt met pijn op de borst of hartkloppingen, dan moet die persoon natuurlijk direct gezien worden. In zulke gevallen wordt er geschoven in de agenda en worden alle noodzakelijke controles uitgevoerd.\u2019<\/p>\n
\n<\/strong>\u2018Veel mensen bellen direct voor klachten die vanzelf overgaan of waarbij afwachten beter is. Gelukkig kunnen pati\u00ebnten via het pati\u00ebntenportaal eenvoudig een vraag stellen aan de huisarts of aan mij. Vaak is dat al voldoende om hen gerust te stellen.\u2019<\/p>\n
\n<\/strong>\u2018Vooral door mensen vanaf 30 jaar. Jongeren maken er verrassend weinig gebruik van. Dat verbaast me, want je zou verwachten dat een digitale generatie juist liever online communiceert dan belt. Maar ze willen toch liever persoonlijk contact.\u2019<\/p>\n
\n<\/strong>\u2018Onbekendheid en onwetendheid spelen een rol. Daarnaast hebben veel van onze pati\u00ebnten een migratieachtergrond. Zij zijn niet altijd gewend om digitaal met een arts te communiceren. Ook is het pati\u00ebntenportaal volgens mij alleen in het Nederlands, wat een extra drempel vormt.\u2019<\/p>\n
\n<\/strong>\u2018Het opvoeden van pati\u00ebnten. Daarmee bedoel ik dat we mensen bewuster maken van wanneer ze w\u00e9l en wanneer ze n\u00edet de huisarts nodig hebben. Nu bellen mensen soms voor elk wissewasje, terwijl ze veel dingen ook zelf kunnen oplossen. We verwijzen vaak naar Thuisarts.nl, waar uitgebreide informatie staat over klachten en wanneer een bezoek aan de huisarts \u00e9cht nodig is.\u2019<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"