Foto: Flickr/Wuestenigel
Begin oktober is er een manifest overhandigd aan minister van onderwijs Dennis Wiersma en regeringscommissaris seksueel overschrijdend gedrag Mariëtte Hamer. Dit manifest betreft de kritiekpunten richting seksuele voorlichting op scholen. Meerdere organisaties, waaronder de initiatiefnemer Rutgers, hebben samen met jongeren en docenten een manifest opgesteld om de voorlichting de goede richting in te duwen.
Te biologisch
Volgens de verschillende partijen zou de huidige vorm van seksuele voorlichting zich te veel richten op de biologische kant van het verhaal. Het is tijd voor een meer sociale benadering, vinden expertisecentra en bovenal de jongeren zelf. Men moet het niet alleen meer hebben over de voorbehoedsmiddelen die er zijn, maar ook naar de sociale en relationele factoren en over het plezier. Ook punten als seksueel grensoverschrijdend gedrag en de LHBTQIA+ gemeenschap moeten worden meegenomen. Misstanden als bij The Voice of Holland komen natuurlijk ook bij jongeren binnen. Met het manifest wordt er in ieder geval gehoopt op progressie in de lessen.
Blijft het dan biologie?
Wanneer sociale kwesties meer betrokken worden in de nieuwe vorm van seksuele voorlichting, gaat men dus buiten de biologische kwesties kijken. Een logische vraag is dan of het vak, of de sociale aspecten, dan nog wel bij biologie gegeven moet worden. Daar zal dus ook naar gekeken moeten worden. Het past volgens biologiedocent Vivienne Aalders dan misschien wel beter bij maatschappijleer of burgerschapsvorming. “Maar het valt dus nog steeds onder biologie. Je raakt natuurlijk ook randen van de maatschappij. Dan zou je het dus ook bij andere vakken kunnen onderbrengen. Maar dat gebeurt ook niet echt. Veel mensen vinden het toch een ongemakkelijk onderwerp om over te praten met kinderen, maar die kinderen moeten zich natuurlijk ook comfortabel voelen om erover te praten met een docent.”