‘Schiphol bespaart veel kerosine en uitstoten met het volledig schrappen van de Polderbaan’

‘Schiphol bespaart veel kerosine en uitstoten met het volledig schrappen van de Polderbaan’

Amsterdam- Er zijn momenteel werkzaamheden gaande op de Polderbaan bij Vijfhuizen om het asfalt te recyclen en de baan de baanlampen te vervangen door duurzamere LED verlichting. Nu de baan niet in gebruik is zou dat op een jaar termijn veel kerosine en uitstoten schelen. 1,5 procent van de vluchten zou naar hun bestemming kunnen vliegen van de bespaarde kerosine en er wordt 133.000 ton aan CO2 uitstoot verminderd in een jaar tijd. Dit meldt het BNR op basis van een berekening van luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. De volledige schrapping van de Polderbaan zou Schiphol dus veel brandstof en uitstoten schelen. 

Als de Polderbaan bij Vijfhuizen volledig geschrapt zou worden betekent dit dat 1,5 procent van de vluchten zou kunnen vertrekken van de bespaarde kerosine. Dit komt omdat er minder getaxied hoeft te worden naar een andere baan en dat er minder CO2, stikstof en fijnstof uitgestoten zal worden wat opnieuw goed is voor het milieu. 

Echter zullen omwonenden er weinig zelf van merken als deze baan geschrapt wordt en zijn deze voordelen minimaal. Omwonenden van de andere banen (de Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan, Oostbaan en Kaagbaan) zullen juist meer geluidsoverlast krijgen als de Polderbaan geschrapt wordt. Ook is de Polderbaan essentieel voor landingen die zoveel mogelijk tegen de wind in moeten plaatsvinden. Daarom zegt deskundige Joris Melkert: ‘’Het is een vooral politieke keuze,’’ die niet zomaar kan en bovendien ook onrealistisch met het verdelen van de vluchten als deze baan geschrapt zal worden.

Toch zijn alternatieven om uitstoot te verminderen niet volledig uitgesloten. D66-kamerlid Jan Paternotte ziet elektrisch taxiën als een goed alternatief om kerosine te besparen. Dit eist echter ook wel de nodige veranderingen, want de poten van vliegtuigen moeten aangepast worden om langer te taxiën en ook moeten de motoren voor het opstijgen al enige tijd draaien. Schiphol is echter al van plan om in 2030 de luchthaven-uitstoot vrij te hebben en werkt daarom al met een methode om duurzaam te taxiën waarbij de motoren van de toestellen uit kunnen blijven.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *