Middelbare scholen weer geopend.

Middelbare scholen weer geopend.

Een paar maanden lang hebben de middelbare scholen hun deuren moeten sluiten en ook achter de computer les moeten geven. Behalve de examenklassen zijn er geen andere leerlingen in de school geweest. Nu heeft de overheid op dinsdag 23 februari tijdens een persconferentie gemeld dat middelbare scholen weer gedeeltelijk en met maatregelen open mogen. Dit alles niet zonder risico op hogere besmettingscijfers, maar hierdoor hoopt de overheid de leerachterstand op middelbare scholen wat te verkleinen.

Op het Coornhert Lyceum in Haarlem hebben ze nagedacht waar ze zich aan kunnen houden op zo’n grote school met gemiddeld 1500 leerlingen. “Mondkapjes zijn bij ons het belangrijkst,” vertelt rector Nelie Groen, “maar handhygiëne is ook erg belangrijk. We proberen bij alle ingangen van de school alle leerlingen daarop te wijzen, maar dat is niet haalbaar omdat we daar niet genoeg docenten voor hebben.” Scholen kunnen nu ook sneltesten uitvoeren op school. Het Coornhert Lyceum doet mee aan een onderzoek van Patricia Bruijning. Het onderzoek gaat over de verspreiding van infectieziekten tussen kinderen en volwassenen. De school laat dan soms een klein groepen leerlingen en docenten testen. Voor de veiligheid van de school, maar ook voor het onderzoek van Bruijning.

Yvon de Boer-Schuller vindt het wel een spannende situatie om weer les te moeten geven aan leerlingen. Zij vindt de maatregelen erg belangrijk en houdt daar zelf heel veel rekening mee. “Je voelt je dan erg onvriendelijk overkomen, maar je doet het voor je ieders veiligheid.” Zo’n halve klas hebben is ook nog eens erg vermoeiend. Je moet dan van de klas en de leerlingen thuis de aandacht erbij houden, “je hoopt dan wel dat ze mee gaan doen.” Om de lessen productief te houden bedenken docenten ook andere lesvormen, maar dat vergt ook tijd en energie. De Boer-Schuller, “krijg van meerdere collega’s te horen dat ze na twee of drie uurtjes lesgeven eigenlijk wel weer naar huis willen.”

Om de leerachterstand te verkleinen geeft het Coornhert Lyceum examentrainingen aan leerlingen met veel onvoldoendes. De school richt zich vooral op de eindexamenleerlingen en de klassen 3 mavo, 4 havo en 5 vwo. “Onderbouw lukt wel,” meldt Groen, “als je daar een jaartje langer over doet is dat geen groot probleem.” De Boer-Schuller vind daarentegen dat de onderbouw juist meer moeite heeft, “omdat ze niet een band met hun docenten en medeleerlingen kunnen opbouwen.” Door docenten wordt er in ieder geval positief naar gekeken om weer les te kunnen geven en dan leerlingen in je klaslokaal te hebben. Al is het maar de helft van een klas en zit de andere helft thuis.

De Boer-Schuller is naast 4Havo mentor ook leerling coördinator. “Er was eind januari 2021 een moment dat ik veel mailtjes kreeg van docenten dat leerlingen zich niet goed gedroegen tijdens de les en als ik die leerlingen dan een mailtje stuurde vertelde ze mij bijna allemaal wel dat ze het online niet meer trokken. Ze hebben hun school nodig,” zegt ze. Op een gegeven moment had de school nauwelijks meer begeleiders, maar toen er in de persconferentie werd verteld dat de scholen weer open mochten was dat een heuse opluchting.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *