Influencers influencen ons zelfbeeld

Influencers influencen ons zelfbeeld

Door: Yara van Herwijnen

We kunnen er tegenwoordig bijna niet meer omheen, al scrollend door Instagram kom je ze continu tegen. Ik heb het uiteraard over de perfecte plaatjes van ‘influencers’. Foto’s genomen vanuit de juiste hoek, zodat je billen net wat ronder lijken, je taille en benen slanker, je lippen voller, je tanden witter en ga zo maar door met perfectionaliseren. Dit alles zodat het product dat de hemel in geprezen wordt, aantrekkelijker lijkt. 

Voor degene die nu leest en denkt ‘infloe-wattes’? (Wat overigens niet gek is, want als ik influencer typ in mijn word document krijg ik nog steeds rode kringeltjes.) Influencers zijn personen die andere mensen middels sociale media beïnvloeden om producten te kopen of diensten af te nemen. Deze personen hebben een groot bereik op sociale media en worden daarom voor bepaalde doelgroepen ingezet.

Het enige wat er bij mij geïnfluenceerd wordt door deze perfecte beelden, is mijn zelfbeeld. En meerdere jonge meiden met mij. Dit is bevestigd door het onderzoek van Grabe et al (2008). Je kunt door de media geïnspireerd raken, maar ook een slecht zelfbeeld krijgen en onzeker raken. Ik ben bang dat veel influencers en mediapersonen zich hier niet genoeg bewust van zijn. Of ze zijn zich bewust maar doen er niks mee. En geef ze is ongelijk, ze verdienen er bakken met geld mee. En ja wat maakt het dan nog uit op wat voor een manier je invloed uitoefent.

Feit is dat er een ideaalbeeld is gecreëerd op Instagram, een zeer irrealistisch ideaalbeeld als je het mij vraagt. Waar ik in ieder geval nooit aan zal voldoen, maar toch zegt een stemmetje in mij: ‘Wauw moet je die ronde billen zien, pfoe zij heeft een egale huid’.

Ik bewonder influencers en kijk tegen ze op, maar tegelijkertijd wijs ik mezelf af. Super suf natuurlijk, want als ik er rationeel over nadenk, weet ik dondersgoed dat ik mezelf niet moet vergelijken. En zeker niet met bewerkte, gefilterde poppetjes op sociale media.

Want zeg nou eerlijk, in real life, zonder filters, zonder liters make-up, zonder de perfecte hoek en fotograaf zou het Instagram feed er heel anders uitzien. Een stuk realistischer, geen poppenkast.

Vorig jaar was ik het zo zat om geconfronteerd te worden met alle reclames en perfecte plaatjes. Ik heb rigoureus mijn Instagram account verwijderd. Hup weg ermee dat negatieve zelfbeeld. Ik heb dit een jaar volgehouden, en ik moet zeggen het heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Maar goed, als journalist is het toch best handig om Instagram te hebben, dus besloot ik het weer te downloaden.

Je raadt het vast al, toen liep ik vrijwel direct tegen dezelfde problemen aan. Er moet toch een middenweg zijn?!

Influencers gaan we hoogstwaarschijnlijk niet veranderen, het is hun businessmodel om er ‘perfect’ uit te zien en zo hun duizenden volgers niet teleur te stellen.

Maar onze eigen kijk op deze wereld van ‘perfecte plaatjes’ kan wel veranderen. ‘Perfect’ dat bestaat namelijk niet, alleen in ons hoofd. En daar moeten we vanaf komen.

Laten we ons meer focussen op wat er om ons heen gebeurt in plaats van online. Tel je zegeningen en leer van jezelf te houden, vergelijk jezelf niet continu met anderen. Streef niet naar perfectie, maar naar gelukkig zijn in het nu met jezelf.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *