Eerste lifestyle magazine ter wereld start met Appaview

Eerste lifestyle magazine ter wereld start met Appaview

Foto door Gentlemen's Watch

NIEUW-VENNEP – Gentlemen’s Watch, een lifestyle magazine voor mannen, is het eerste tijdschrift ter wereld dat aan de gang gaat met de app Appaview. Dit is een app die tijdschriften en boeken verbindt met de digitale wereld. Vanaf april ligt het magazine in de winkel.

De tijdschriftenbranche is kleiner geworden en heeft een grote concurrentie aan online magazines en blogs. Dat ervaart Gerben Bijpost, hoofdredacteur van Gentlemen’s Watch ook. “Enige jaren geleden leek digitale content print te vermorzelen. Inmiddels lijkt er een soort balans te zijn gevonden tussen beide mediavormen. Ze kunnen naast elkaar bestaan en elkaar aanvullen. Door ons magazine ‘te verrijken’ met Appaview kunnen we daarin net een stapje verder gaan.”

Appaview is een digitale toevoeging aan de tijdschriften wereld. Door een foto uit een tijdschrift te combineren met een telefoon of tablet met de Appaview app, ervaar je het lezen van een artikel op een hele andere manier. Je wordt als het ware nog meer meegenomen in het verhaal van de schrijver door de toevoegingen van bijvoorbeeld een video of een fotocollage. “Appaview scant een plaatje, herkent dat plaatje en linkt de scanner vervolgens door naar een onlinewereld. Dat kan van alles zijn: een site, een filmpje, een 360-foto, een podcast… alles wat op het wereldwijde web te vinden is.” Zo legt Peter van Dijk uit, de bedenker van de app Appaview.

Gentlemen’s Watch is een lifestyle magazine voor mannen. Appaview voegt meer diepte toe aan de columns, verhalen, artikels en reportages. “Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om in het magazine een reisverhaal over Namibië te lezen en daarna via Appaview in een luchtballon mee te vliegen over de rode zandduinen die dat land zo bijzonder maken. Vervolgens klik je door naar een podcast over Xhosa, de kenmerkende kliktaal die daar nog wordt gesproken. Uiteindelijk ben je zo enthousiast dat je via Appaview ook nog gebruik kunt maken van een speciale aanbieding voor goedkope vliegtickets naar Windhoek,” geeft hoofredacteur Bijpost als voorbeeld. Dit is een van de leuke extra mogelijkheden die deze app de lezers biedt. Omgekeerd hebben de bladenmakers er ook iets aan, want zij krijgen inzage in wat de lezers leuk vinden om te bekijken. Dit biedt hun de mogelijkheid om het magazine te verbeteren.

Dat is ook gelijk het grote verschil met de QR-code. Het klinkt namelijk bijna hetzelfde; de app ziet een plaatje als een code, net zoals een QR-code, en zet dit vervolgens om naar multimedia. Maar wat is er dan anders? “De backoffice”, zo noemt van Dijk het, “dit geeft de uitgever voortdurend zicht op wat de lezer scant, leest, bekijkt en koopt. Wanneer je een QR koopt, koop je alleen de techniek maar niet de data erachter.” Met deze informatie kan de gebruiker, in dit geval Gentlemen’s Watch, er achter komen waar hun lezers meer van willen weten en waar hun interesses liggen. Zo kan het blad zijn content hierop aanpassen maar ook kan het zo aan zijn adverteerders laten zien dat de advertentie kijkers en kopers oplevert.

Het is nu nog het enige lifestyle magazine met de app maar er zijn al plannen en gesprekken gevoerd om internationaal te gaan. Zo zijn er grote Duitse en Zuid-Afrikaanse uitgevers geïnteresseerd en verwachten ze in 2021 de sprong naar Duitsland te maken. “Maar we willen eerst de techniek dusdanig verbeteren, dat alle kinderziektes er uit zijn”, aldus van Dijk over zijn app.

Over de auteur

1 reactie

  1. Avatar

    Goed geschreven en interessant artikel! 🙂

    Antwoord

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *