Persevent: met een fles wijn achter je bureau

Persevent: met een fles wijn achter je bureau

Foto door Matilda Wormwood via Pexels

De deurbel gaat. Een koerier staat voor de deur met een doos waarop groot breekbaar gedrukt staat. Na het aannemen van het pakketje, wordt het voorzichtig uitgepakt. Twee glanzende glazen liggen in een bedje van stro. Door het stro heen zie je het roze van een grote fles rosé. Is het tijd voor een vrijdag middag borrel? Nee het is tijd voor een online persevent.

Er op uit gaan om de nieuwste ontwerpen, ideeën, smaken, producten, geuren en ontwikkelingen te leren kennen zit er niet meer in voor de lifestyle journalisten. Normaal gesproken zouden zij worden uitgenodigd om bijvoorbeeld een persreisje te maken naar Londen om daar in een muziekstudio naar het geluid van nieuw ontworpen boxen te luisteren, mogen ze de opening van de nieuwste casino in Scheveningen bijwonen of worden ze uitgenodigd in een chique restaurant waar iedereen doormiddel van een driegangendiner nieuwe steakmessen kan uitproberen. Het afgelopen jaar, het jaar van de pandemie en de lockdowns, heeft roet in het eten gegooid. De persevents mochten niet doorgaan en zo werden ook de PR bureaus gedwongen om creatief te gaan handelen. “Ik krijg nu bijna elke dag een pakketje binnen met producten”, vertelt Elise Glaudemans, een lifestyle journalist. “Tijdens een ZOOM meeting leggen ze dan alles rondom het product uit en zo blijven wij toch op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen en trends die er op de markt zullen komen.”

“Digitaal events organiseren is dé oplossing om alsnog in contact te blijven met journalisten en om de nieuwste lanceringen onder de aandacht te brengen,” laat Esther Karel van MaisonPR weten. “Toch mis je de persoonlijke interactie en de gezelligheid van fysieke events, maar  het heeft zeker ook weer zijn voordelen. Betreft het organiseren scheelt het een hele hoop uren zoals de locatie en de aankleding daarvan.”

Elise Glaudemans neemt de glazen en de fles mee naar haar bureau. Na het plaatst nemen achter haar computer klikt ze op de ZOOM link in de ontvangen email. Het event wordt gestart. Vanuit haar huis neemt de journalist waar wie er nog meer aanwezig zijn. Een praatje hier en daar wordt er niet meer gemaakt. Waar je normaal gesproken van kennis naar kennis wandelt, zijn er nu hooguit wat opmerkingen in de chatfunctie die zorgen voor wat contact onderling de aanwezige journalisten.

De PR dame gaat van start. Ze introduceert zichzelf en vertelt wat er de komende anderhalf uur te zien zal zijn. Daarna schakelt ze over naar een wijnleverancier die, live vanuit zijn wijngaarden in de Provence, zich voorstelt. Vervolgens neemt hij je mee op de virtuele wijntoer. Normaal gesproken zou je nu de zon voelen, de aarde ruiken, de druiven proeven en van het uitzicht genieten. Nu wordt er slechts één zintuig van de journalisten geprikkeld, de rest moet je je maar inbeelden. Hij laat de wijnranken zien, de samenstelling van de aarde en tot slot neemt hij je met zijn camera mee de wijnkelder in. Hier wordt het bottelproces vertoond.

“Het is heel vreemd om dit op deze manier te doen”, vertelt Elise Glaudemans. “Het duurt best lang zo’n event en je kan tussendoor niet even een praatje maken met medejournalisten of even verderop gaan kijken wat daar te zien is. Je mist toch echt de helft van de beleving.” Het opgestuurd krijgen van de producten wordt wel erg gewaardeerd. “Je kan zo uitgebreid een product uitproberen en testen. Maar ja, je zit dan toch wel met zo’n hele fles in je eentje achter je bureau…”

De PR dame schakelt over naar verschillende mensen uit de wijnbranche, de een uit Sydney, de ander uit Bordeaux. Ook zij doen vanuit hun eigen werkplek hun zegje. Geen uren onderweg, geen dure vliegtickets en geen jetlags. Online persevents hebben ook zo zijn voordelen. Met de wijnkenners die op je scherm uitleggen wat je ruikt en proeft, proberen ze je toch nog in een feestelijke stemming te brengen door de mogelijkheid de wijn thuis te proeven. “Het is heel leuk dat ze zo hun best doen om de thuiservaring toch nog bijzonder te maken. Ik heb twee hele mooie glazen gekregen en straks gaan we met zijn allen vanuit onze eigen woonkamer de fles openmaken. Het is alleen jammer dat je niet met elkaar kan proosten”, aldus Glaudemans.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *