Kookboek helpt Utrechtse horeca door coronacrisis

Kookboek helpt Utrechtse horeca door coronacrisis

Foto: horecakookboek.nl

Utrecht – De Utrechtse horeca komt in april met een eigen horeca kookboek. De 40 deelnemende horecazaken hebben hun favoriete recepten van de menukaart gedeeld in het Utrechtsche gastronomie thuis kookboek. Met de aanschaf van het kookboek help je de Utrechtse horeca.

Het idee van een horeca kookboek komt oorspronkelijk uit Haarlem. Max Caminita is de eigenaar van het Haarlemse restaurant Morris en kwam door ‘coronaverveling’ op het idee van het Haerlemsche gastronomie thuis kookboek. ‘Eigenlijk verveelde ik me heel erg’, vertelt Max. ‘Toen dacht ik: ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat er toch wat geld binnenkomt? En hoe kan ik ook andere horecaondernemers helpen?’ Daar is toen het idee van een kookboek uit ontstaan.’

Deze help kan de horeca hard gebruiken. Uit cijfers van het Centraal Plan Bureau (CBS) blijkt dat de omzet van de horecasector met meer dan 50% daalde ten opzichte van een jaar eerder. In een interview met de Telegraaf vertelt Jeffrey de Vries, eigenaar van vier horecazaken in Utrecht dat ze het financieel steeds zwaarder hebben. ‘We hebben onze zaak Loaded, op de Amsterdamsestraatweg, al moeten sluiten, die is failliet.’

In eerste instantie was het doel om met het kookboek één miljoen euro op te halen voor horecaondernemers. Max vertelt dat het nu ook vooral een stukje exposure is naar de buitenwereld toe. ‘We hebben inmiddels al ruim 20.000 boeken verkocht. Het is lekker dat je als horecazaak weer te zien bent’, vertel hij. ‘Je ziet veel dat mensen gerechten maken van zaken die ze nog niet kenden. Het heeft achteraf gezien nog een groter doel gekregen dan alleen geld ophalen.’

De opbrengst van de kookboeken gaat naar de deelnemende horeca. Het geld zal de horeca waarschijnlijk niet zo zeer door de crisis heen helpen maar het is wel een fijn steuntje in de rug. ‘Het is voor de horeca ook eindelijk weer iets positiefs na dit zware jaar’, aldus Max.

Inmiddels is het kookboek niet alleen in Haarlem te vinden maar verspreidt het zich door heel Nederland. Naast Leiden, Den Haag en Amsterdam komt ook Utrecht met een horeca kookboek. Onder leiding van marketingbedrijf de Horecaburgemeester zijn er in Utrecht 40 horecazaken die één of twee recepten delen en een plekje krijgen in het kookboek.

‘Dit initiatief is belangrijk om een positief geluid te verspreiden’, vertelt Kiki Mossink van de Horecaburgemeester. ‘Met dit kookboek hebben we voor een andere invalshoek dan een ‘doneer hier linkje’ gezorgd. Een kookboek aanschaffen is voor de klant een stuk leuker dan alleen doneren. Het is ook gewoon een mooi boek. Het is iets moois wat je voor altijd in je kast hebt staan. Zo kunnen de klanten op een positieve manier de horeca steunen.’

‘Alle gevraagde horecazaken zeiden meteen ja. Ze wilden allemaal graag meedoen met dit leuke idee. Ze kunnen nu eindelijk weer hun mooiste recepten laten zien aan de buitenwereld’, vertelt Kiki. ‘Het was nog best een organisatie om alles te regelen.  Restaurants konden zelf kiezen welke gerechten ze insturen. Wij moesten ervoor zorgen dat ze dat op tijd zouden doen. Verder wordt de vormgeving geregeld door de organisatie ven het Horeca kookboek.

De deelnemende zaken verschillen sterk van elkaar. Van eetbar Kantien tot Grand hotel Karel V. ‘Ik vind het heel leuk hoe divers het boek is. Er staat bijvoorbeeld een simpele pindasoep in, maar er staat ook een bijzondere ravioli in van een restaurant in een hoog segment’, aldus Kiki.

Bij alleen een fysiek kookboek blijft het niet. Max Caminita wil ook andere aspecten van de horeca erbij betrekken. ‘We werken nu hard om het online ook interessant te maken’, vertelt hij. ‘We zijn bijvoorbeeld bezig met een samenwerking met Cheflix. Daar kan je met een abonnement masterclasses bekijken. Zo willen we ook andere kanten van het koken laten zien.’

Max’ zijn favoriete recept uit het kookboek is het broodje stoofvlees van Van Gunsteren. Hij bekent er wel eerlijk bij dat hij zelf nog geen recept gemaakt heeft. ‘Echt heel erg eigenlijk maar ik heb zelf nog niks geprobeerd. HelloFresh is toch een stuk makkelijker’, zegt hij lachend.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *