Lisa Kattenberg blikt terug op haar examenjaar in coronatijd

Lisa Kattenberg blikt terug op haar examenjaar in coronatijd

Foto door: Lisa Kattenberg

Het is zover 4-VMBO, 5-HAVO en 6-VWO leerlingen hebben te horen gekregen dat ze geslaagd zijn en klaar zijn met de middelbare school in deze gekke tijd. Lisa Kattenberg (19) uit 5 HAVO van het Fioretti College in Lisse deed haar verhaal over hoe zij in deze tijd geslaagd is en hoe ze zich staande hield.

‘’Hoe begon het jaar voor jou in deze toestand?’’

‘’Ik vond het wel jammer mijn te beginnen zonder examenstunt, examenfeest en andere leuke dingen die je in examenjaar doet.’’

‘’Wat het het vorige jaar van je opgeëist dat je dit al wist?’’

‘’Ik heb de examenreis ook al moeten missen voor de tweede keer, dus ook al was het jammer ik was hier al een beetje op voorbereid.’’

‘’Hoe ging de gewone toetsing dit jaar?’’

‘’Vorig jaar had de school al bepaald dat je tussentijdse cijfers je eindcijfers zouden worden en ik ben daarop blijven zitten toen ik in de toetsweken geen eindsprint kon maken. Gelukkig was dit jaar een tweede kans met voldoende kansen. Ook al had je het dit jaar moeilijk kon was er voldoende hulp vanuit school om niet achter te raken.’’

‘’Wat was de hulp vanuit school?’’

‘’Er kwamen vanuit school super veel bijlessen en we konden boek lenen uit studiecentrum met samenvattingen. In de vakanties kon je naar school komen voor bijles en er waren online modules van lyceo, dus er was niks te missen.

‘’Van welke hulpbronnen heb vooral gebruik gemaakt’’

‘’In het begin ging ik naar de bijles, want die was gratis en heb ik een biologie samen geleend uit het studiecentrum en maakte ik ook gebruik van de modules van Lyceo. Dit was erg handig naast de standaard examentraining.’’

‘’Hoe voelde de maatregelen op school?’’

‘’In het begin moest je op school een mondkapje dragen, wat wel eerst wennen was. Zeker omdat het in begin niet verplicht was en de ene helft het wel deed en de andere niet, daarom werd het voor meer regelmaat wel verplicht. De leerlingen hielden vaak geen afstand zonder consequenties omdat dat niet mogelijk was, zoals docenten dat deden.’’

‘’Hoe waren de online lessen als voorbereiding?’’

‘’Ik vond dat het Fioretti college het online lesgeven niet goed geregeld had, vooral op het moment toen de ene helft op school zat en de andere in de klas. Ook wisten docenten niet altijd even goed om te gaan met google meet en zaten er vaak ook mee te klooien.’’

‘’Hoe voelde de versoepelingen later?’’

‘’Als examenklas heb ik vaak gewoon op school gezeten, want wij mochten wel gewoon naar school, dus heb ik niet vaak thuis gezeten zoals de andere klassen. Wat wel fijn was omdat het lekker rustig was op school met alleen de examenklassen?’’

‘’Hoe waren de examens uiteindelijk?’’

‘’De examens waren redelijk gewoon verlopen, behalve dat het in de grote sportzaal van de waterkanten werd gehouden zodat de tafels ruimer uit elkaar konden staan en liepen de surveillanten allemaal met een mondkapje op. In het begin kwamen ook niet alle leerlingen met een mondkapje naar de examenzaal, totdat het ook in de laatste weken van examens echt streng verplicht werd.’’

‘’Hoe voelde het om te horen dat je geslaagd bent?’’

‘’Bij mij was het niet echt verrassing om te horen dat ik geslaagd ben, want dat stond al vast door mijn goede cijfer, maar het was zeker een opluchting te horen dat ik vanaf ben.’’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *