Mentor van examenklas blikt terug op Coronajaar

Mentor van examenklas blikt terug op Coronajaar

Foto door: Carmen Jansen

Lisse- Het schooljaar zit er bijna helemaal op. De examenleerlingen hebben hun definitieve uitslag binnen en uitreikingen zijn geweest op een speciale wijze dit jaar. Dit jaar was een bijzonder jaar, een beetje gek en voor velen extra moeilijk wat maakte dat het het zeker waard is om terug te blikken op de prestaties van zoveel leraren als leerlingen. Geeske Boersma docent maatschappijleer en mentor van vijf havo op het Fioretti College in Lisse deelt haar verhaal over hoe zij het corona jaar heeft ervaren. 

‘’Hoe voelde het in het begon om mentor van de examenklas te worden?’’

‘’Het lastige is dat ik begin dit jaar niet heb meegemaakt omdat ik al meteen na de zomervakantie thuis kwam te zitten, vanwege mijn zwangerschapsverlof, maar ik begon weer in januari en ik startte dus eigenlijk tegelijk met de nieuwe lockdown. Dus na de Kerstvakantie bleven de scholen langer dicht, dus dan kom je terug als mentor en spreek je af met je collega welke leerlingen je wel over gaat nemen, maar met je er is geen moment dat je die leerlingen weer gelijk ziet. Dat is heel gek, aan de andere kant waren het leerlingen die vorig jaar ook al mentorleerlingen van mij waren, dus dan is het makkelijk om te bellen en elkaar weer te spreken. Dus ik vond het gek dat er geen moment vast moment was dat je je leerlingen ziet.’’

‘’Wat waren de maatregelen die jullie troffen om de examenklassen zoveel mogelijk te helpen?’’

‘’Wij als mentoren hadden de opdracht gekregen die leerlingen zo goed mogelijk in de gaten te blijven houden, dus bijvoorbeeld genoeg gesprekken met ze voeren en bereikbaar te blijven. Verder is er hier in de omgeving recentelijk een Bijlesinstituut opgericht, genaamd: ‘’BlijLes Bollenstreek’’ en daar is veel gebruik van gemaakt om ook andere jaarlagen, maar examenleerlingen bijles te geven. Ik heb maatschappijwetenschappen leerlingen gehad die zich aanmeldde om in de voorjaarsvakantie bijles te krijgen, zij keken echt naar de behoefte van de leerlingen en stopten soortgelijke leerlingen bij elkaar. Er is dus veel ingezet op extra bijles.’’

‘’Welke invloed had het op u persoonlijk?’’

‘’Voor mij heeft het wel wat plezier uit het werk gehaald, omdat ik graag voor de klas sta en bezig ben met leerlingen. Door de lockdown moesten we de eerste weken van thuis les geven en daarna half om half online en in de klas, dat haalde voor mij plezier weg, omdat je een les en sociaal contact niet optimaal kan benutten. Dat heb je niet met een meet met allemaal fotootjes en cameraatjes om het gesprek en interactie op gang te krijgen. Het was heel frustrerend ook mijn aandacht te verdelen tussen de leerlingen thuis en in de klas.’’

‘’Wat zag u vooral bij de leerlingen?’’

‘’Wat ik heb gemerkt het afgelopen jaar is dat elke leerling anders is. De ene leerling kan heel goed zelfstandig werken en kan goed thuis werken, maar toch verloren veel leerlingen de motivatie, vooral tijdens het half op school en half thuiswerken en de les volgen op je laptop en een docent met beperkte aandacht vooral voor de leerlingen thuis. 

We hadden ook de lessen ingekort, we hadden lessen van een half uur, dus het zelfstandig werken en werken in eigen tijd was voor leerlingen wel echt een opgave om gemotiveerd te blijven, terwijl het voor anderen wel rustgevend was. 

‘’Hoe ging het er aan toe in de examentijd en de periode daarna?’’

‘’Tijdens de examens mochten de leerlingen allemaal tegelijk de examens maken in de gymzaal. Dat kon veilig en op afstand.

Ik ben dit jaar voor het eerst mentor geweest van een examenklas, dus het bellen van de geslaagden vond ik helemaal leuk, dus de adrenaline kwam helemaal omhoog. Ik merkte dat ik op dat moment helemaal niet meer bezig was met corona en met maatregelen, ik ben daar verder niet meer mee bezig geweest. Ik heb niet meer gedacht: ‘dat heeft invloed op onze manier’, omdat dat gelukkig hetzelfde ging als altijd met de telefoon. Pas bij de uitreikingen stond ik met een mondkapje en hield afstand, maar de leerlingen mochten weer bij elkaar zitten zonder mondkapje en zag ik hele blije mensen, dat was met de maatregelen vast anders geweest. Op mij heeft het verder geen invloed meer gehad.’’

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *