Omgang met piloten door KLM en kabinet voelt als steek in de rug van vliegers

Omgang met piloten door KLM en kabinet voelt als steek in de rug van vliegers

Foto: Pixabay

Zo’n zeventien uur voor het akkoord van een hulplening, besloot minister van financiën Wopke Hoekstra een drastische wending te nemen. Voor de vliegers is het erop of eronder, voor onbepaalde tijd moeten ze twintig procent van hun salaris inleveren. Het alternatief? ‘Failliet gaan’. Zonder duidelijkheid en een transparant rapport willen de piloten nergens voor tekenen: “Het enige wat we de minister niet willen geven is een carte blanche”.

Ongeveer een maand geleden bereikte de KLM en de vakbonden een overeenstemming over de noodlening en voorwaarden aan de piloten. De uitkomst was duidelijk; voor een periode van anderhalf jaar zouden piloten twintig procent van hun salaris inleveren. Ook als het na anderhalf jaar nog niet goed zou gaan met KLM waren de piloten vakbonden bereid door te gaan met het inleveren van twintig procent van hun salaris. Het ministerie was al een maand op de hoogte van de overeenstemming, maar besloot toch om vlak voor de deadline van het besluit een ander voorstel onder de neus van de vakbonden te schuiven. Voor onbepaalde tijd moeten de vliegers twintig procent van hun salaris inleveren, en de noodlening stopt pas wanneer KLM de laatste euro heeft terugbetaald. Resultaat; de vliegers werden onder tijdsdruk gezet en weigerden te tekenen. ‘We willen wel fors inleveren, maar niet oneindig lang.’

Foto: Robin de Geus

Peter Spanjaart (51) is piloot en werkt al negenentwintig jaar bij KLM. Als captain 747 vliegt hij normaal gesproken de hele wereld over. ‘Piloten worden in de publieke opinie sterk naar voren gebracht als gieren die de noodlening tegenhouden omdat ze niks uit eigen zak willen halen’. Volgens Peter is het tegendeel waar; in de eerdere overeenkomst ging het inleveren van het salaris om een gekaderde periode van anderhalf jaar, maar in de carte blanche van Hoekstra is er geen sprake van een tijdslimiet. Het inleveren van de twintig procent stopt pas wanneer de laatste euro aan staatslening is terugbetaald, ‘dat kan zo nog tien jaar duren.’ Piloten zijn de enige groep die met elkaar zo’n hoog percentage af moeten staan. ‘Het is toch niet gek dat we hier voor ‘‘onbepaalde tijd’’ niet mee akkoord gaan.’                                 

‘Het is moeilijk in te schatten in hoeverre het de KLM overkomt of dat ze het spelletje meespelen’. Vanuit de vakbonden is er meer behoefte aan transparantie maar die wordt simpelweg niet gegeven. Het kabinet dicteert systematisch wat er in ‘onze’ CAO moet komen. ‘Dat soort dingen steken’. Het alternatief is failliet gaan, niet erg aantrekkelijk maar door het kabinet wordt hier flink mee gedreigd. De vakbonden schreeuwen om duidelijkheid en transparante voorwaarden maar op een inzage in de besprekingen tussen KLM en het kabinet hoeven ze niet te rekenen. Het verschil tussen de in te leveren salaris percentages van de verschillende groepen medewerkers is te groot en de afspraken over een maximale periode zijn onzichtbaar. Al die factoren hebben tijd nodig om besproken te worden met alle belanghebbende partijen, ‘iets wat in zeventien uur voor de deadline van het besluit simpelweg onmogelijk is.’ 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *