Zo zag muzikaal 2020 eruit voor Nederland

Zo zag muzikaal 2020 eruit voor Nederland

’S-HERTOGENBOSCH – We zitten alweer in de laatste maand van dit beruchte jaar, en dat betekent vooral terugkijken, reflecteren en omarmen. Spotify is in het kader hiervan ook weer gekomen met hun jaarlijkse Wrapped. Volgens de streamingdienst is dit een diepe duik in artiesten, nummers en podcasts die jouw jaar hebben gedefinieerd. Aan de hand hiervan valt onder andere te zien hoe muzikaal 2020 eruit heeft gezien voor Nederland.

Sinds 2014 laat Spotify elk jaar persoonlijke statistieken zien aan alle Premium-gebruikers wat betreft hun luistergedrag. De statistieken worden gepresenteerd in een story, die meteen te delen valt op sociale media. Sinds het fenomeen zo’n internethit is geworden, presenteren andere muziekdiensten, als Apple Music, ook deze statistieken aan hun gebruikers.

Ik sprak Vince Triesscheijn, oprichter van Soundflow (een van de grootste muziek- en lifestyle blogs van Nederland, met maandelijks gemiddeld 100.000 bezoekers), over de statistieken die Spotify afgelopen week bekend heeft gemaakt. Hij vertelde dat het coronavirus waarschijnlijk weinig invloed heeft gehad op de muziekvoorkeuren van mensen. Het is dus niet zo dat wij massaal als bevolking maar the blues op hebben gezet dit jaar. In plaats daarvan was Nederlandstalige rap, net als voorgaande jaren, weer veruit het meest populaire genre.

Wel kwam dit jaar naar voren dat we steeds meer verschillende genres luisteren. Vroeger konden mensen bijvoorbeeld echt worden ingedeeld als rock- of hiphopliefhebber. De laatste jaren zie je echter steeds meer dat mensen verschillende genres door elkaar luisteren en er dus steeds minder sprake is van ‘hokjes’.

Wat Vince vooral opvallend vindt, is dat Nederlandstalige muziek de laatste jaren zo populair is geworden. Maar liefst zes van de tien meest beluisterde nummers in Nederland afgelopen jaar zijn Nederlandstalig.

Vince laat weten dat het helaas een erg slecht jaar is geweest voor de muziekindustrie. ‘Door de coronacrisis konden er dit jaar nauwelijks concerten en festivals plaatsvinden. Hierdoor zijn veel mensen in de muziekindustrie werkloos geworden en meerdere bedrijven failliet gegaan. Voor artiesten is het daarnaast erg zwaar dat ze geen interactie kunnen hebben met hun fans, en andersom.’


Wel was het mooi om te zien hoe creatief de industrie werd. Vince kan zich voorstellen dat zo’n deprimerend jaar als dit veel mooie muziek heeft opgeleverd. ‘Komend jaar zou weleens een jaar vol goede muziek kunnen worden. En als we eindelijk weer naar concerten en festivals mogen gaan, weet ik zeker dat we er allemaal nóg meer van zullen genieten dan voorheen.’

De top 10 nummers van de oprichter van Soundflow bestond dit jaar voornamelijk uit nummers van The Weeknd, in zijn ogen een van de meest bijzondere artiesten van dit moment.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *