Online webshops het redmiddel voor modebranche in tijden van lockdown

Online webshops het redmiddel voor modebranche in tijden van lockdown

Foto: Bente van den Hurk

Door: Bente van den Hurk

S’HERTOGENBOSCH – Sinds Nederland te horen heeft gekregen dat vanaf veertien december 2020 het sluiten van de niet-essentiële winkels genoodzaakt was, zijn helaas al verschillende winkelpanden in de binnenstad van Den Bosch leeg komen te staan. Lokale ondernemers worden door deze maatregel vaak zwaar getroffen. Een online webshop is niet vanzelfsprekend voor elke lokale ondernemer maar is wel genoodzaakt in deze situatie. Maar kan online de lokale ondernemer redden?

Ondernemers Malou en Laura hebben samen een fashion & lifestyle winkeltje in de binnenstad van Den Bosch, genaamd Koekwaus. ‘Door het sluiten van de winkels is onze hele business nu anders, we zijn non stop foto’s en filmpjes aan het maken, zijn altijd aan het appen, bellen en facetimen met klanten. Daarnaast bezorgen we bij klanten thuis dus zijn dagelijks onderweg’.

Daarnaast heeft Koekwaus sinds 2015 al een webshop waar zij enorm veel baat bij hebben gehad in tijd waarin we ons nu bevinden. ‘De omzet uit de webshop is absoluut gestegen nu, maar het grootste deel van onze omzet ligt zeker in de winkel. Nu is het dat natuurlijk alleen maar online, maar naast de webshop verkopen we ook veel via IInstagram, betalen we met tikkies en bezorgen we thuis’.

De ondernemersvereniging Hartje uit Den Bosch verteld op welke manier zij hun taak kunnen vervullen als steun voor de ondernemers in de Bossche binnenstad. ‘We vragen aandacht voor de ondernemer aan de Gemeente en we hebben het Online warenhuis Den Bosch opgezet, met subsidie ondernemersfonds voor ondernemers in de binnenstad. Maar helaas kunnen wij financieel niks voor de ondernemers betekenen’, aldus ondernemersvereniging, Hartje ‘s-Hertogenbosch.

‘Op dit moment worden wij niet geholpen door de ondernemersvereniging, maar van ons hoeft dat ook niet. Het is een hectische periode en wij vinden het prima om alleen op ons zelf te richten. Maar via Instagram en andere media proberen wij ook andere ondernemers zonder een online platform te helpen die het wel moeilijker hebben’.

Peter van den Hurk, eigenaar van modeketen Le Ballon verteld dat online voor hen een enorm redmiddel is doordat de webshop al ver voor de lockdown zeer actief was. ‘De online omzet is heel dik gestegen en het aantal retouren is verlaagd dus de netto omzet ligt een stuk hoger. In verhouding tot het verlies in de winkels staat het niet, dat is vele malen groter. Maar toch fijn die plus’. Naast dat de ondernemersvereniging op dit moment niks doet voor de ondernemers steunt de overheid ze met een tegemoetkoming. Maar de vraag is of deze tegemoetkoming de schade dekt voor de ondernemers. ‘De overheid zou veel meer moeten steunen anders redden de winkels het niet, alle reserves zijn namelijk op. De voorraden zijn verouderd en de nieuwe collecties komen niet binnen omdat er geen geld is om te kopen’.

De ondernemen geven aan dat de mate waarin ze het gaan redden ligt aan de lengte van de lockdown en het financieel meedenken van huurders en leveranciers. Op dit moment geeft het kabinet aan dat de voorlopige openingsdatum voor onder andere de mode-branche op 9 februari is. Echter is deze datum nog niet zeker.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *