Het grote mysterie achter de Eredivisie: ‘Wij maken met 18 clubs de samenleving mooier’

Het grote mysterie achter de Eredivisie: ‘Wij maken met 18 clubs de samenleving mooier’

Wie denkt dat voetbal slechts een sport is waarbij 22 sporters achter een bal aan rennen, komt gelogen uit. Achter een voetbalelftal schuilt een hele wereld die weinig met voetballen te maken heeft, maar wel met een enorme impact heeft op de samenleving. De maatschappelijke betrokkenheid van een voetbalclub is anno 2023 groter dan ooit tevoren.

Wie dat kan bevestigen is Aukje Geubbels, MVO manager (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) van de Eredivisie CV. Al ruim vijf jaar staat zij aan het roer van de maatschappelijke projecten die georganiseerd worden in de Eredivisie en merkt daarin een enorme groei in de afgelopen jaren. “Het mooie aan de maatschappelijke kant is dat je geen concurrenten bent. Dat is op het veld vaak nog wel zo”

Maatschappelijk betrokken

Momenteel hebben alle achttien Eredivisieclubs in Nederland een eigen MVO-afdeling, de een groter dan de ander. Allen hebben ze één groot doel: Onderdeel worden van de samenleving en een maatschappelijk steentje bijdragen. Geubbels ziet deze missie zelf ook, hoewel de clubs sterk verschillen in de manier waarop ze dat bereiken.

“Ik geloof heel erg in de kracht van de eigen club. Iedereen heeft zijn eigen stadion, eigen regio, eigen supporters en eigen spelers. Dat maakt ze een heel mooi merk en ik denk dat hun bereik regionaal heel belangrijk is.”

Zo ook bij N.E.C.. De club uit Nijmegen heeft sinds 2010 al haar eigen maatschappelijke stichting genaamd ‘N.E.C. Maatschappelijk’. Voor de podcast Meer Dan Alleen Voetbal schoven projectleider Ivo Westerweele en bestuurslid Bea de Ruijter aan om een plaatje te geven bij de projecten die ondernomen worden door de club uit Nijmegen. Daar hanteren ze drie belangrijke pijlers, namelijk fitheid (N.E.C. Fit), inclusiviteit in de samenleving (N.E.C. Helpt) en onderwijs (N.E.C. Leert).

Voetbal als verbinding

Geubbels herkent de pijlers van N.E.C. bij andere clubs, die ook een aantal belangrijke pijlers selecteren om te focussen binnen hun programma’s. “Ik merk dat het voetbal in de kern heel erg verbindend is. Wij geloven heel erg in onze rol in de samenleving om mensen te verbinden en dat doet elke clubs weer op hun eigen manier.”

Bij N.E.C. is er bewust gekozen voor drie belangrijke pijlers, waar de verschillende projecten weer onder vallen. Die pijlers komen dan weer samen bij het bestuur van de stichting van N.E.C Maatschappelijk, waar De Ruijter onderdeel van uitmaakt. Volgens haar is zo’n bestuur van een stichting heel belangrijk voor de continuïteit van de maatschappelijke tak van een voetbalclub.

“In het bestuur zitten bestuursleden die allemaal een andere achtergrond en expertise hebben. Zo zitten alle lagen van de bevolking en het bedrijfsleven in het bestuur en kunnen we met zijn allen ons over de maatschappelijke projecten buigen en ons netwerk gebruiken.”

Jongeren belangrijke doelgroep

Westerweele kan dat als projectleider van het project N.E.C. For Success dat beamen. Hij was zelf voor zijn tijd bij de voetbalclub uit Nijmegen docent op een basisschool en weet dan ook als geen ander hoe hij de jongere doelgroep moet bereiken. Dat doet hij door middel van het project N.E.C. For Success, waarmee kinderen en jongeren leren over omgang, persoonlijke groei en een gezonde leefstijl met N.E.C. als bindmiddel.

“Als ik een presentatie geef op een middelbare school, dan vragen de jongeren zich eerst af of al die maatschappelijke projecten wel nodig zijn en N.E.C. er niet een betere spits van kan kopen”, legt Westerweele uit. “Maar als zij weten ook dat als ik daar vanuit mezelf sta, niemand op komt dagen. Juist omdat we N.E.C. als merk kunnen gebruiken om jongeren aan te trekken, werken de maatschappelijke projecten.”

Meer Dan Alleen Voetbal

De Ruijter en Westerweele vertellen het hele verhaal rondom de maatschappelijke impact van N.E.C. in de regio Nijmegen in gesprek met Bram Huisers in de eerste aflevering van ‘Meer Dan Alleen Voetbal’.

Over de auteur

Bram Huisers

Tweedejaars student bij de School voor Journalistiek met een voorliefde voor de radio