De Formule 1 is terug in Nederland door Max Verstappen!
De naam Max Verstappen is ondertussen een begrip geworden in Nederland. De coureur van Red Bull Racing wordt elk weekend door meer dan een miljoen Nederlanders bekeken en zijn populariteit in Nederland groeit en groeit. Dat is goed te zien in het straatbeeld, steeds vaker zie je een Red Bull-shirtje of een pet die verwijst naar nummer 33, het startnummer van de Nederlander. Waardoor is die F1-hype eigenlijk zo groot geworden in Nederland?
De eerste overwinning van Max! Toen hij in Barcelona F1-geschiedenis schreef
Het is 15 mei 2016. Midden in het pinksterweekend lijkt er niet veel te gebeuren. In Barcelona staat echter de Grand Prix van Spanje op het punt van beginnen. Verstappen en Red Bull hebben eerder dat weekend de wereld al verbaast met de overstap van de Nederlander naar het grote Red Bull en voorafgaand aan de race waren veel ogen dan ook op de prestaties van Verstappen gericht. Het belangrijkste duel werd echter voorin het veld gestreden. Mercedes was dat jaar enorm dominant, met Nico Rosberg die alle vier de eerste Grands Prix wist te winnen. Lewis Hamilton moest en zou de Spaanse GP winnen.
Het ging echter mis voor beide en ze lagen er af na de eerste ronde, door een crash. Daardoor lag Verstappen ineens op een podiumplek. Gedurende de race werd duidelijk dat de Nederlander echt zou kunnen winnen en na tientallen rondes druk van Kimi Raikkonen, pakte hij na 66 rondes racen de overwinning. F1-geschiedenis en Nederlandse autosportgeschiedenis werd geschreven en een ware F1-hype in Nederland werd geboren.
Die race in Barcelona was wel een magisch moment. De verwachting was wel dat hij het goed ging doen, maar niet dat hij gelijk zou winnen Tim Coronel
Tim Coronel staat al sinds jaar en dag op de racebaan, samen met zijn tweelingbroer Tom Coronel. Samen hebben ze al tientallen keren bij de start van de Dakar gestaan en ook in andere klasses is Tim succesvol geweest. Hij weet dan ook veel van de autosport en heeft de ontwikkelingen van Max Verstappen van dichtbij meegemaakt. Coronel heeft ook een kartbaan in Huizen en ziet daar ook dat de populariteit toegenomen is. “Ik was die dag op de kartbaan. Destijds keken we op de kartbaan met heel veel mensen naar de race. Met een mannetje of 80 keken we naar de races, ook voordat Max in de Formule 1 reed. Maar die race in Barcelona was wel een magisch moment.”
“Het was wel de verwachting (dat hij het goed ging doen). Ricciardo (Teamgenoot van Verstappen in 2016) ging destijds ook wel aardig, dus dat was wel de gedachte, maar niet dat hij gelijk zou winnen. Als ik mij die race herinner, dan denk ik alleen maar aan euforie. De hele racerij is in Nederland weer goed op de kaart gekomen. Helemaal door de Formule 1 met Max. Iedereen zag je ineens in Red Bull-shirtjes lopen en werden kinderen erbij betrokken”
Michael Bleekemolen is een van de Nederlandse oud F1-coureurs. Hij reed in 1977 en 1978 vijf Grands Prix, maar omdat er toen nog heel veel auto’s ingeschreven stonden, kon hij alleen maar bij de Grand Prix van Amerika in 1978 daadwerkelijk van start gaan. Hij kent de F1-wereld en de Verstappen-familie goed en wist dus al snel wat voor een talent Verstappen was. “Echt legendarisch dat een Nederlander na 65 jaar Formule 1 ineens op kop rijdt en de race wint. We hebben veertien Nederlandse F1-coureurs en dat was uiteindelijk allemaal niks”
Hoe populair is de F1 in Nederland geworden?
Waar Nederlands succes is, groeit de Nederlandse fanbase natuurlijk ook. Dat is ook goed te zien in de zoekresultaten van Google. Sinds de komst van Verstappen in F1 in 2015 is de interesse al gegroeid en sinds 2016 is deze ook enorm gegroeid, tot het niveau waar het nu is. De opvallende pieken in 2016 en 2017 zijn terug te herleiden naar de eerste twee overwinningen van Verstappen, mei 2016 in Spanje en oktober 2017 in Maleisië. Ook is duidelijk te zien wanneer het F1-seizoen gestart is en wanneer de winterstop is, met de dalen rondom de jaarwisseling en de pieken rondom belangrijke races.
Coronel zit vaak in de studio van Ziggo Sport als analist en kan deze groei ook goed terugzien in de kijkcijfers. ”Het werd een veel grotere doelgroep dan alleen maar de hardcore-fans (sinds de komst van Verstappen). Sinds die overwinning werden het ineens alle Nederlanders. Er is wel een bommetje ontploft. Dat is ook alleen maar meer en meer geworden de afgelopen jaren. Vorig jaar was het record anderhalf miljoen kijkers en dit seizoen hebben we al 2,5 miljoen kijkers gehaald. Als dat zo door blijft groeien, dan zou dat heel erg goed zijn voor de sport en het enthousiasme in Nederland.”
Een Duits onderzoek ondersteunt dit statement van Coronel. “Uit 400 geanalyseerde races tussen 1993 en 2014, zien we dat de stelling dat het Duitse publiek beter reageert op een race waarvan de uitkomst onduidelijk is. Verdere studies zouden beter kunnen kijken naar de samenhang tussen de zekerheid van een resultaat en de vraag naar F1-races en kunnen hierbij ook kijken naar data uit andere delen van de wereld”. Dat er meer aandacht is voor de F1 bij verrassende resultaten, is ook goed te zien in onderstaand grafiek.
De grafieken zijn van Google Trends en zijn gefilterd op de trefwoorden ‘Formule 1’ en ‘Verstappen’ in Nederland. De tijdsverloop loopt van 01-2014 tot 6-2021. Deze periode omdat goed te zien is dat de F1 nog niet populair was in Nederland in 2014 en steeds meer aan populariteit toe nam met de komst van Verstappen.
Je merkt dat zelfs mensen die normaal helemaal niks met racen hebben, die kijken nu toch naar onze nieuwe nationale held. We hebben toch een soort Johan Cruijff gecreëerd Michael Bleekemolen
Verantwoording van de data: De gebruikte data is gebaseerd op resultaten uit ‘Google Trends’ in samenhang met data uit de F1-database en specifieker de behaalde resultaten van Verstappen. De data uit Google Trends weerspiegelt niet 1-op-1 hoeveel kijkers een bepaalde Grand Prix had en laat meer zien hoeveel digitale aandacht een bepaald trefwoord heeft gehad. Daarmee laten ze wel goed zien hoeveel interesse er is, maar niet of er ook veel live naar de races gekeken wordt.