‘Stilstaan is geen optie voor ons’

‘Stilstaan is geen optie voor ons’

Na twintig jaar TTO op Lek en Linge, en een geweldige beoordeling van de Nuffic, streeft de school nog steeds naar verbetering.

De Engelse taal kunnen spreken op hoog niveau en veel kennis over landen en culturen buiten Nederland is steeds belangrijker voor je toekomst. Daarom hebben ze dit hoog in het vaandel staan op het Lek en Linge, waar deze maand 20 jaar Tweetalig onderwijs wordt aangeboden. Naast dit jubileum is er nog een reden voor feest. Met een hoge beoordeling van de Nuffic is Lek en Linge een van de betere Tweetalig onderwijs scholen en kunnen ze zich nog vijf jaar lang senior-TTO School noemen. Hoe doet de school dit? ik sprak hierover met teamleider TTO Brian Dixon.

Twintig jaar geleden was Lek en Linge de eerste school in de regio die startte met het tweetalig onderwijs. Dit begon met alleen op het VWO en later ook op de havo konden leerlingen de lessen in het Engels gaan volgen. ‘Wij zijn op deze school altijd op zoek naar het verbeteren van de leerervaring van onze leerlingen en dus ook toen’ zegt teamleider van TTO Lek en Linge Brian Dixon. ‘Dit ging niet alleen om het vloeiend spreken van de Engelse taal maar ook om persoonlijke ontwikkeling door reizen en het onderhouden van buitenlandse contacten. Het maakte ons onderwijsaanbod toen der tijd veel breder’.

Het tweetalig onderwijs op het Lek en Linge heeft wel wat veranderingen doorgemaakt door de jaren heen. ‘Het begon allemaal met een klein klasje van twintig leerlingen en voor het komende jaar hebben we al 130 aanmeldingen van leerlingen die TTO willen volgen, wat bijna een derde is van alle aanmeldingen op deze school’. Maar ook in de lessen zelf is veel veranderd volgens de TTO teamleider. ‘Waar het eerst Nederlandse docenten waren die prima Engels konden zijn de leraren nu steeds vaker buitenlands en hebben zij Engels als moedertaal. De docent Engels van de leerlingen is altijd een ‘native speaker’ en docenten van andere vakken zijn dit ook, of hebben hun opleiding in het Engels gehad’.

Door deze veranderingen in de jaren is het niveau van het tweetalig onderwijs en de leerlingen sterk omhoog gegaan zo merkt Dixon. ‘Van sommigen leerlingen kan ik het niet eens meer horen of hij of zij eigenlijk Nederlands of Engels is, zo goed is hun Engels geworden. Laatst kwam een oud leerling bijles geven en na een tijdje praten begon ik mij toch af te vragen of zij wel uit Nederland kwam of niet, maar ze kwam gewoon uit de buurt, zo goed was haar Engels geworden’. Verder ziet Dixon dat veel leerlingen na hun middelbare school sneller hun studie in het Engels of in het buitenland gaan doen. Ook ziet hij aan oud-leerlingen dat deze vaak bij een internationaal bedrijf werken of zelfs in het buitenland gaan wonen.

‘Iedereen wil voor het uiterste gaan en dat maakt dat wij een steeds hoger niveau aantikken, stilstaan is geen optie voor ons’.

Het hoge niveau wat de school aantikt is niet onderkend gebleven. Het Nuffic, Nederlandse organisatie voor internationalisering in onderwijs, heeft het keurmerk senior TTO-school al meerdere keren verlengt met 5 jaar. ‘Het is zo mooi om te horen, dat je onderwijs op zo een hoog niveau zit. We wisten dat de verlenging wel zou lukken, maar wat ons verraste was het geweldige commentaar van de beoordelingscommissie’ zegt de wiskunde docent trots. ‘Niet alleen over het Engels van de school was de commissie te spreken. Ook de persoonlijke ontwikkelingen, internationale ervaringen door reizen en uitwisselingen met buitenlandse scholen’. Dit komt volgens Dixon vooral door het sterke team van leraren waar hij mee werkt. ‘iedereen wil voor het uiterste gaan en dat maakt dat wij een steeds hoger niveau aantikken, stilstaan is geen optie voor ons’.

Bij de nationale eindexamens die in het Nederlands worden gemaakt is het altijd weer even wennen voor de leerlingen, zo merken ook de docenten maar daar worden de aanstaande examenkandidaten goed bij geholpen. ‘De onderliggende concepten begrijpen ze meestal heel goed, alleen zijn de namen van de basisbegrippen in het Nederlands vaak een beetje weggegleden. Deze begrippen worden in het Nederlands weer bijgespijkerd in extra lessen waar dat nodig is. Maar meestal zijn de verschillen van de begrippen in het Nederlands en Engels niet zo groot dat daar veel moeite mee is’ zegt de Engelsman geruststellend. Uiteraard is Dixon ook blij dat na twee jaar stilte de uitwisselingen weer op gang komen. ‘Zonder Corona waren de leerlingen al twee keer naar het buitenland geweest. Nu zijn onze derdeklassers voor het eerst op reis geweest, in paren van twee bij een gastgezin in Denemarken, wel spannend maar een geweldige ervaring’.

Over de auteur

Just van Westen

Just van Westen (18) Student Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Woont zijn hele leven in Enkhuizen en ambieert een toekomst in de sportjournalistiek. Werkt als kok in een restaurant en interesses liggen in film, Voetbal en acteren.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.