De Otto van Reesweg op de schop

De Otto van Reesweg op de schop

De wegwerkzaamheden aan de Otto van Reesweg. Foto: Saffrone Nijhof

De Otto van Reesweg, dat ook wel bekend staat als de ‘Auto van raceweg’ wordt heringericht. De wegwerkzaamheden worden uitgevoerd door Gebr. van Kessel Wegenbouw B.V en vindt plaats van 6 tot en met 24 december. De herinrichting is vooral bedoeld, zodat auto’s niet meer met hoge snelheden in de straat kunnen rijden, aangezien het een belangrijke route naar het centrum is.

Waarom?

De straat wordt al jaren lang geplaagd door ongevallen die komen, omdat automobilisten geen voorrang verlenen als ze vanaf de Otto van Reesweg komen aanrijden. Het is een 50 km zone, waarbij de drempels niet ver van het kruispunt afliggen. Hierdoor rijden automobilisten vaak te hard, waardoor ze het verkeer, dat vanaf de Vianensestraat afkomt niet snel zien. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties, waarbij ongevallen zeker niet vermeden worden. Er komen namelijk veel fietsers langs deze straat, aangezien het een belangrijke route naar het centrum is. Hoeveel ongevallen er precies voorkomen is niet precies bekend, maar in de week van 22 tot en met 28 november, zijn er alleen al twee ongevallen geregistreerd, waaruit je dus kunt leiden dat de straat zeker wel gevaarlijk is en er dus zeker een herinrichting op zijn plaats is.

Hoe?

Op dit moment is de Jan van Riebeeckstraat, die aan de Otto van Reesweg kruist, een 30 km zone straat. Dit zorgt natuurlijk voor verwarring, want de Otto van Reesweg is een 50 km zone straat. Daarom gaan ze in de toekomst van de Jan van Riebeeckstraat een fietsstraat maken en de Otto van Reesweg wordt een 30 km zone straat. De auto wordt dus een gast bij de fietsstraat. Wethouder Reus legt uit hoe ze het minder gevaarlijk willen maken: ‘We gaan ervoor zorgen dat het hele kruispunt een 30 km zone wordt. Dat doen we door de drempels in de Otto van Reesweg verder van het kruispunt af te leggen. Weggebruikers zien de overgang van 50 naar 30 km op deze manier sneller.’ De Otto van Reesweg krijgt op deze manier bij het noordelijke en zuidelijke deel een afwijkende kleur en uitstraling. Zo wordt het voor automobilisten duidelijker welke verkeersregels er gelden.

Buurtbewoners

Buurtbewoners die aan de straat wonen zijn blij dat de straat op de schop gaat. Zo ook volgens de 49-jarige Tony: ‘Ja er wordt hier te hard gereden en ik vind het alleen maar goed dat ze het veiliger willen maken. Zelf heb ik er niet veel last van, maar je kijkt toch even uit met oversteken, zeker met kleine kinderen.’ Echt overlast van de wegwerkzaameden heeft Tony alleen niet, omdat hij net voor het kruispunt woont. ‘We zitten er niet voor, dus echt last hebben we er niet van.’

Wanneer?

De straat ligt van 6 tot en met 24 december eruit. Dit zal elke dag tussen 7.00 en 17.00 gebeuren. In deze periode kan je dus niet langs het kruispunt. Het is afgesloten met hekken en verkeer dat er langs heen wilt wordt omgeleid met verkeersborden. Als fietser zijnde kun je nog wel langs de Vianensestraat bij de Vianensepoort. Zo is er nog we een mogelijkheid om als vekeersdeelnemer thuis te komen. Voor de rest is het wel moeilijk bereikbaar, aangezien het hele kruispunt eruit ligt. Als je toch thuis wilt komen, dan zou je er om heen moeten. De aannemer die over de wegwerkzaamheden gaat, heeft wel de buurtbewoners geïnformeerd

Over de auteur

Saffrone Nijhof

Saffrone Nijhof werd geboren op 23 februari 2001 in Apeldoorn. Begonnen op basisschool Het Gilde is hij hierna naar het Christelijk Lyceum in Apeldoorn gegaan. Hier is hij begonnen op de MAVO en na de MAVO heeft hij nog HAVO gedaan. Na zijn middelbare school carrière is hij Social Work gaan studeren aan de Hogeschool Utrecht, maar kwam er al snel achter dat dit niet iets voor hem was. Uiteindelijk kwam hij erachter dat Journalistiek hem wel interesseerde waar hij in 2021 is begonnen met studeren. Zijn interesses liggen in sport, criminaliteit, maatschappij en politiek. Hier zou hij ook over schrijven. Zijn hobby's zijn verder voetballen, gamen en met vrienden afspreken.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.