Multimediaal Verhaal ~ Daan wordt gepest: “Ze zeggen zelfs dat ik zelfmoord moet plegen”

 

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/cynthiaverspeek/wp-content/uploads/sites/573/2021/06/IMG-20210624-WA0023.jpg” panorama=”on” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”center” revealfx=”inplaceslow” overlay_revealfx=”inplaceslow”]

 

Terwijl de poortdeur opengegooid wordt kijken moeder en dochter elkaar aan, terwijl ze zich schrap zetten voor wat komen gaat. Met grote passen loopt Daan (echte naam is bekend bij de redactie) door de tuin richting de deur. Bij het opendoen van de deur is er een diepe zucht te horen, hij gooit zijn tas op de grond en terwijl de deur achter hem nog open staat barst hij in huilen uit. Terwijl de tranen over zijn wangen rollen begint hij te vertellen hoe hij achterna werd gezeten vanuit school. Vanaf de fietsenstalling kwamen drie jongens achter hem aan die hem van zijn fiets wilde trappen. Hij fietste over de stoep en het gras om een trap tegen zijn fiets te voorkomen. Gelukkig is hij met de schrik vrijgekomen. Zijn moeder en zus kijken elkaar aan, vandaag was het weer raak.

[aesop_audio src=”https://svjmedia.nl/cynthiaverspeek/wp-content/uploads/sites/573/2021/06/Daan_mixdown.mp3″ loop=”on” viewstart=”on” viewend=”on” hidden=”off”]

[aesop_timeline_stop num=”Basisschool”]

Voor Daan was het niet de eerste keer dat hij zo thuiskwam. Het verhaal gaat terug naar de basisschool. Toen Daan 8 jaar oud was overleed zijn vader, waar de een afvalt van het verdriet kwam hij juist aan. Dit was gelijk het begin van de problemen. ’s Ochtends vroeg ging de wekker, waarmee ook gelijk de spanning weer toenam. Met buikpijn fietste Daan naar school, omdat hij niet wist wat hem te wachten zou staan. Uitschelden voor dikzak, vetklep, lelijk, maar ook knijpen, zo goed als iedere dag was het weer raak. Het pesten ging jaren door, totdat zijn meester in groep 8 een gesprek in de klas begon. Een leerling uit de klas kon wel verklaren waarom Daan gepest werd. “Zijn reactie is altijd zo grappig.” Daar voegde hij nog aan toe “Moeten we dan medelijden met Daan hebben, omdat zijn vader dood is?” Dit was de druppel die de emmer deed overlopen voor de meester. Wat jaren niet kon, kon nu wel, Daan ging zijn laatste maanden in een andere klas doorbrengen.

Uit recent onderzoek dat in opdracht van het NOS Jeugdjournaal is gedaan blijkt dat 60% van de kinderen tussen de 9 en 13 jaar aangeeft wel eens gepest te zijn.

 

 

 

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/cynthiaverspeek/wp-content/uploads/sites/573/2021/06/Afbeelding1.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”6 op de 10 kinderen geeft aan wel eens gepest te zijn” captionposition=”center” revealfx=”frombelow” overlay_revealfx=”frombelow”]

 

 

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/cynthiaverspeek/wp-content/uploads/sites/573/2021/06/Afbeelding2.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”center” revealfx=”frombelow” overlay_revealfx=”frombelow”]

 

Dit betekent dat er in een klas van 30 kinderen, 18 kinderen wel eens gepest zijn. Het is belangrijk dat kinderen hun verhaal kunnen doen over pesten. Een plek waar kinderen anoniem hun verhaal kunnen doen is de kindertelefoon. In 2015 was pesten bij hen het meest besproken onderwerp. Er waren dat jaar 25.564 telefoon- en chat- gesprekken over pesten. Ook in de jaren die volgden bleef het pesten doorgaan, zo ging er in 2019 ongeveer 20% van de telefonische gesprekken over pesten.

[aesop_timeline_stop num=”Begin middelbare school”]

Het begin van de middelbare school was voor Daan ook een nieuwe start. Vol spanning maar met plezier ging hij naar school, maar ook dat was niet wat het leek. Bij het omkleden was hij ineens ontzettend snel. Al gauw kwam zijn moeder erachter dat hier meer achter zat. Op school hadden ze een vaste klassenopstelling, waardoor hij altijd naast dezelfde jongen zat. Deze kneep hem, waardoor hij onder de blauwe plekken kwam te zitten. Deze jongen ging met derde en vierde jaars, waardoor iedereen bang was en met hem mee ging doen. Het bleef alleen niet bij knijpen, er werd ook steeds meer gescholden. Opnieuw werden de woorden als dikzak om zijn oren geslingerd, maar daar hield het niet bij op, ook werd hij regelmatig homo genoemd, zeiden ze dat hij maar kanker moest krijgen en werd er gezegd dat hij beter zelfmoord kon plegen, omdat hij toch niks kon.

 

[aesop_content color=”#ffffff” background=”#333333″ columns=”1″ position=”none” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”center” floaterdirection=”up” revealfx=”fromright” overlay_revealfx=”fromright” aesop-generator-content=”De grootste oorzaak van pesten is sociale vergelijking. Zo pedagoog Legt Hannah van ’t Wout uit. “Pesten begint eigenlijk met het vergelijken van jezelf met anderen. Je hebt opwaartse en neerwaartse vergelijking, waarbij je tegen mensen op kijkt of neerkijkt, dit is te koppelen aan het zelfbeeld, waardoor er onzekerheid ontstaat. Kinderen zijn vaak op zoek naar een positie in de groep, waarvoor zij een soort agressie kunnen gaan gebruiken, het pesten.” Volgens Van ’t Wout begint pesten al bij de opvoeding. Ons gedrag bestaat uit nature en nuture, dat onderscheid maakt tussen aangeboren en aangeleerde eigenschappen. “Het gezin is het grootste rolmodel en kinderen doen na wat ze zien, zo kan daardoor het tonen van emoties lastiger worden. Ook dragen ongunstige gezinssituaties bij aan agressief gedrag. Pesten kan veel invloed hebben op een kind. Het kan een grote invloed hebben op je zelfbeeld en je kan er ongelukkig van worden.” Er zijn verschillende manieren om pesten te voorkomen. “Wel is dat lastig, omdat het per persoon verschillend is. Het kan al beginnen in het gezin, maar ook op scholen kunnen er cursussen gehouden worden en kunnen er zelfs medicijnen geslikt worden om de impulsen minder te maken”, aldus Van ’t Wout. Kijk voor meer informatie over pesten of tips om het pesten te stoppen op Stoppestennu.

“]De grootste oorzaak van pesten is sociale vergelijking. Zo pedagoog Legt Hannah van ’t Wout uit. “Pesten begint eigenlijk met het vergelijken van jezelf met anderen. Je hebt opwaartse en neerwaartse vergelijking, waarbij je tegen mensen op kijkt of neerkijkt, dit is te koppelen aan het zelfbeeld, waardoor er onzekerheid ontstaat. Kinderen zijn vaak op zoek naar een positie in de groep, waarvoor zij een soort agressie kunnen gaan gebruiken, het pesten.” Volgens Van ’t Wout begint pesten al bij de opvoeding. Ons gedrag bestaat uit nature en nuture, dat onderscheid maakt tussen aangeboren en aangeleerde eigenschappen. “Het gezin is het grootste rolmodel en kinderen doen na wat ze zien, zo kan daardoor het tonen van emoties lastiger worden. Ook dragen ongunstige gezinssituaties bij aan agressief gedrag. Pesten kan veel invloed hebben op een kind. Het kan een grote invloed hebben op je zelfbeeld en je kan er ongelukkig van worden.” Er zijn verschillende manieren om pesten te voorkomen. “Wel is dat lastig, omdat het per persoon verschillend is. Het kan al beginnen in het gezin, maar ook op scholen kunnen er cursussen gehouden worden en kunnen er zelfs medicijnen geslikt worden om de impulsen minder te maken”, aldus Van ’t Wout. Kijk voor meer informatie over pesten of tips om het pesten te stoppen op Stoppestennu.

[/aesop_content]

[aesop_timeline_stop num=”Klas 1 en 2″]

Al deze dingen zorgde ervoor dat Daan nog meer als een onzekere jongen naar school ging. Tijdens de gym werden zijn schoenen verstopt, waardoor hij niet meer met zijn dure schoenen naar school durfde. Omdat ze vonden dat hij stonk werd zijn jas onder de deo gespoten, waarna zijn jas onder de vlekken de zat. Ook in het lokaal ging het pesten door, zodra de docent het lokaal uitliep ging het weer mis. Zo werd er porno op zijn laptop opgezocht en werden er voeten uitgestoken om Daan te laten struikelen. En dit lukte, hij viel met zijn hoofd net naast de tafel op de grond waarna de hele klas begon met lachen. Zodra hij in de pauze zijn klas kon ontvluchten deed hij dit gelijk, maar ook daar wisten ze hem te vinden. Ze stormden op hem af, wilden hem uitdagen om te vechten en wilden dit ook nog filmen om online te zetten. Dat filmen gebeurde overigens veel vaker en overal waar kon. Zo werd er ook geprobeerd om hem van de trap te laten vallen en dit te filmen.

In de monitor Sociale Veiligheid in en rond school 2018 is onderzoek gedaan naar het pestgedrag op de basisschool. In 2018 lijkt het pestgedrag te stabiliseren. Het is wachten op nieuwe cijfers voor we verdere conclusies kunnen trekken.

 

 

 

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/cynthiaverspeek/wp-content/uploads/sites/573/2021/06/lf-2021-06-24-20_47_47.png” panorama=”off” imgwidth=”25%” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” overlay_content=”https://localfocuswidgets.net/60d4fe602cf7c” revealfx=”inplaceslow” overlay_revealfx=”inplaceslow”]

Bekijk de interactieve grafiek 

Het meest recente onderzoek van HBSC uit 2017 laat zien dat er op het voortgezet onderwijs veel verschillen zitten per niveau. Op VMBO-B wordt er het vaakst gepest, terwijl op het VWO er het minst vaak gepest wordt.

 

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/cynthiaverspeek/wp-content/uploads/sites/573/2021/06/lf-2021-06-24-20_58_09.png” panorama=”off” imgwidth=”25%” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”center” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”inplaceslow”]

Bekijk de interactieve grafiek

 

[aesop_audio src=”https://svjmedia.nl/cynthiaverspeek/wp-content/uploads/sites/573/2021/06/Gepest-voxpops_mixdown.mp3″ loop=”on” viewstart=”on” viewend=”on” hidden=”off”]

[aesop_timeline_stop num=”Corona”]

[aesop_content color=”#ffffff” background=”#7e7c7c” columns=”1″ position=”none” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off” aesop-generator-content=”Toen gebeurde het onwerkelijke, door de stijgende coronabesmettingen moesten de scholen hun deuren sluiten en ging het fysieke onderwijs over in onlineonderwijs. Voor veel leerlingen was dit een feestje, maar voor Daan was het een opluchting. Niet naar school, betekende ook niet gepest worden, toch? Maar niks leek minder waar, ook online ging het pesten door. Als Daan antwoord moest geven op de docent werd zijn geluid gemute, zodat hij niet te horen was of hij werd uit de vergadering gegooid. Ook werd hij gebeld en toegevoegd aan vergaderingen.

“]Toen gebeurde het onwerkelijke, door de stijgende coronabesmettingen moesten de scholen hun deuren sluiten en ging het fysieke onderwijs over in onlineonderwijs. Voor veel leerlingen was dit een feestje, maar voor Daan was het een opluchting. Niet naar school, betekende ook niet gepest worden, toch? Maar niks leek minder waar, ook online ging het pesten door. Als Daan antwoord moest geven op de docent werd zijn geluid gemute, zodat hij niet te horen was of hij werd uit de vergadering gegooid. Ook werd hij gebeld en toegevoegd aan vergaderingen.

[/aesop_content]

Doordat de scholen tijdens corona gesloten werden, was het pesten op school geen mogelijkheid. Toch is het pesten niet gestopt. Online pesten is een laagdrempelige vorm en makkelijk om mee te starten, omdat de reactie niet af te lezen is. De Kindertelefoon heeft dan ook fors meer meldingen gehad op dit moment.

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/cynthiaverspeek/wp-content/uploads/sites/573/2021/06/lf-2021-06-24-20_53_12.png” panorama=”off” imgwidth=”25%” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”center” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”inplaceslow”]

Bekijk de interactieve grafiek

Ook in oudere leeftijdscategorieën is te zien dat er sprake is van cyberpesten. Ook in deze groep wordt er gesproken van een toename. Dit komt onder andere door de toename van het gebruik van social media. Vooral laster en stalken komen vaak voor. In Noord-Nederland komt bedreiging met geweld het meeste voor vergeleken met de rest van het land.

 

[aesop_image img=”https://svjmedia.nl/cynthiaverspeek/wp-content/uploads/sites/573/2021/06/lf-2021-06-24-20_56_20.png” panorama=”off” imgwidth=”25%” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”
” captionposition=”center” revealfx=”fromright” overlay_revealfx=”fromright”]

Bekijk de interactieve grafiek

[aesop_timeline_stop num=”Nu”]

 

[aesop_content color=”#fafafa” background=”#1f1e1e” columns=”1″ position=”none” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”up” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off” aesop-generator-content=”Iedere keer weer deed het gezin meldingen bij de school om het pesten te stoppen, maar er werd weinig actie ondernomen. Steeds weer vonden er gesprekken plaats, maar de pesters bleven slim met de situatie omgaan. Van school gaan was ook geen optie voor Daan, omdat hij anders veel verder moest fietsen. Na anderhalf jaar vol met ellende, kwam de school eindelijk met een contact verbod, nadat er zelfs bedreigingen plaatsgevonden hadden. Vlak daarna ging het fysieke onderwijs weer over in het onlineonderwijs en was de rust teruggekeerd voor Daan. De heropening was best even spannend, maar tot nu toe lijkt het eindelijk over te zijn. Zo komt de rust niet alleen voor Daan terug, maar ook voor zijn moeder en zus.</p>
<p>”]Iedere keer weer deed het gezin meldingen bij de school om het pesten te stoppen, maar er werd weinig actie ondernomen. Steeds weer vonden er gesprekken plaats, maar de pesters bleven slim met de situatie omgaan. Van school gaan was ook geen optie voor Daan, omdat hij anders veel verder moest fietsen. Na anderhalf jaar vol met ellende, kwam de school eindelijk met een contact verbod, nadat er zelfs bedreigingen plaatsgevonden hadden. Vlak daarna ging het fysieke onderwijs weer over in het onlineonderwijs en was de rust teruggekeerd voor Daan. De heropening was best even spannend, maar tot nu toe lijkt het eindelijk over te zijn. Zo komt de rust niet alleen voor Daan terug, maar ook voor zijn moeder en zus.

[/aesop_content]

Het pesten heeft niet alleen invloed op de gepeste, maar als het gezin op de hoogte is, op het hele gezin. “Het is verschrikkelijk om je kind zo ongelukkig te zien. Op zo’n moment breekt je moederhart gewoon.” De moeder van Daan stond er deze hele periode alleen voor na het overlijden van haar man. Terwijl zij nog in een rouwproces zat, stond ook het gezin op zijn kop door het pesten. “Achteraf gezien had ik op de basisschool al veel beter bij mijn standpunt moeten blijven, maar ik merk wel dat ze je als alleenstaande moeder snel afwimpelen. Er gaat zoveel in je hoofd om dat je eigenlijk de kracht er niet voor hebt.” Op de middelbare school is zij er samen met haar dochter wel achteraan gegaan. “De school deed heel weinig, iedere keer zeiden ze dat we maar contact op moesten nemen met de politie”, aldus de moeder van het gezin. “Ik vond het heel erg dat mijn broertje het al die tijd zo zwaar had. Ik heb gedaan waarin ik hem kon helpen, maar meer kon ik natuurlijk ook niet doen”, vertelt zijn zus. Zo kwamen er bedreigingen naar het hele gezin en liep de situatie echt uit de hand. “Gelukkig heeft corona bij ons ook voor positiviteit gezorgd en is de rust weer een beetje teruggekeerd. Ik zie nu weer een mannetje dat vrolijk naar school gaat, dat doet je goed als moeder.”

Toelichting:

Dit stuk is geschreven naar aanleiding van een waargebeurd verhaal. De hoofdpersoon heeft ivm privacy een andere naam gekregen. De gebruikte afbeelding is door mij gemaakt. De overige data die ik gebruikt heb in de grafieken heb ik vanuit verschillende onderzoeken gehaald. Zo heb ik mijn informatie uit een onderzoek van No Ties uitgevoerd voor het NOS Jeugdjournaal. Daarnaast heb ik gegevens gebruikt uit Monitor Sociale veiligheid in en rond scholen. Dit is een onderzoek uitgevoerd door de Rijksoverheid en is dus een betrouwbare bron voor de gebruikte cijfers. Daarnaast heb ik een onderzoek uit HBSC 2017: Gezondheid en welzijn in Nederland gebruikt, dit onderzoek wordt iedere vier jaar uitgevoerd en is een betrouwbare bron vanwege de deskundigheid. Daarnaast heb ik nog gegevens gebruikt van de Kindertelefoon die zij geopenbaard hebben. Als laatste heb ik gegevens van het CBS gebruikt, die als zeer betrouwbaar beschouwd kunnen worden. Alle partijen zijn deskundig en onafhankelijk, wat bijdraagt aan hun de betrouwbaarheid van deze gegevens. Sommige data is van iets langer geleden, dit komt doordat de onderzoeken niet jaarlijks plaatsvinden.

Ook de gebruikte audio is door mijzelf gemaakt en gemonteerd.