Zorgen om hoge prijzen bij snackbars door tekort aan zonnebloemolie

Zorgen om hoge prijzen bij snackbars door tekort aan zonnebloemolie

Veel snackbareigenaren willen het niet zien gebeuren, maar toch zit het er aan te komen:
de prijsverhogingen in hun zaken vanwege de schaarste en de kosten op de inkoop van
hun producten. Door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne is de import ervan een stuk
lastiger en duurder geworden. “Wij hebben al meer dan 20 jaar vaste klanten die wij met
veel plezier van ons eten voorzien, daarom is het lastig om onze prijzen omhoog te gooien,
maar wij kunnen straks niet anders”.

Prijsstijging

Dat vertelt Bilal Sarikaya, eigenaar van Sinbad in Amsterdam-Oost. Hij maakt al jaren met
veel plezier producten voor zijn klanten; van kapsalons tot Turkse pizza’s. Maar nooit eerder
zag hij zo’n snelle prijsstijging bij de inkoop van producten. Zo zag hij de inkoopprijs van zijn
frituurvet per emmer omhoog gaan van 20 euro naar maar liefst 25 euro. Ook bij snackbar
Toetje in Amsterdam-Oost zijn er extra kosten bijgekomen. “Alles wordt duurder, ik probeer
de prijzen laag te houden voor mijn klanten maar zelfs bij de inkoop van sauzen merk ik het
in mijn portemonnee”, zo vertelt Mohammed Omar, eigenaar van snackbar Toetje.

Klap na klap

Na de coronacrisis is dit de volgende klap voor eigenaren van frituurzaken. Nadat veel van
hen het al lastig hadden in de coronatijd, vrezen zij nu voor weer een probleem in hun
sector. “Eerst was het corona waardoor de prijzen omhooggingen of het assortiment leeg
was. En nu corona eindelijk is afgelopen en alles weer lekker loopt, komt dit weer”, aldus
Bilal Sarikaya. Ook bij snackbar Toetje balen ze van deze nieuwe situatie. “Veel mensen hier
hebben niet zoveel geld, daarom probeer ik ook mijn kosten laag te houden voor hen. Maar
dit gaat op een gegeven moment niet meer als de groothandels hun prijzen maar blijven
verhogen. Als de situatie niet verandert moeten wij ook straks gaan stijgen in de prijs”, aldus
Mohammed Omar. De eigenaren wachten de situatie in Oekraïne daarom in spanning af, in
de hoop dat zij straks eindelijk weer voor een langere tijd verlost zijn van de problemen in
hun sector.

Klant blijft koning

Ondanks de blokkades bij de inkoop van hun producten blijven de snackbareigenaren er alles
aan doen om hun klanten tevreden te houden en van eten te voorzien. Bij Sinbad hebben ze
de prijzen van de vleesproducten iets verhoogd en bij Toetje proberen ze het zo lang mogelijk
uit te stellen. “Om de klant tevreden te houden hebben wij tot nu toe alleen een minimale
prijsverhoging doorgevoerd op onze vleesproducten, maar de klanten merken er tot nu toe
gelukkig nog weinig van en blijven terugkomen”, zo vertelt Bilal Sarikaya. Ook de klanten zelf
zien nog geen reden om niet meer een patatje op zijn tijd te gaan halen vanwege eventuele
hoge prijzen. “Ik merk zelf niet zoveel verschil in de prijzen, maar zie het bijvoorbeeld eerder
terug aan de zonnebloemolie schaarste in de Albert Heijn. Daar maak ik mij wel zorgen om.
Maar mijn vaste kapsalon bij Sinbad ga ik echt niet overslaan zo lang het verschil minimaal
blijft”, zo vertelt Darren Beijleveld, vaste klant bij Sinbad. De klanten hoeven dus nog niet te
vrezen dat hun patat straks in prijs stijgt naar vijf euro, maar in de tussentijd moeten de
snackbars hard op zoek naar creatieve oplossingen om iedereen tevreden te houden.

Tekst: Ruben Tardjopawiro

Video: Subhi Almatroud

Over de auteur

Subhi Almatroud

Ik vind het moeilijk om uit te leggen wie ik ben. Want ik ben een hele- boel tegelijk. Ik ben een vrije geest. Ik ben liefdevol. Ik ben een harde werker. Ik ben een ontdekker. Ik ben een muziekliefhebber. Ik ben sociaal. Maar stiekem ook heel graag alleen. Ik ben brutaal én verlegen. Ik ben een buitenmens. Maar trek me ook graag terug om rustig een boek te lezen. Ik ben een heleboel. Maar bovenal, ben ik journalist.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.