Nieuw en duurzaam kledingmerk gerealiseerd in Amsterdam-Oost

Nieuw en duurzaam kledingmerk gerealiseerd in Amsterdam-Oost

Esther Mutsaerts uit Amsterdam-Oost heeft recent het duurzame
kledingmerk Nutt Amsterdam opgericht. De kleding wordt geproduceerd
van afvalkleding en haar doel daarmee is om mensen te overtuigen om
duurzamere keuzes te maken als het gaat om kleding aanschaffen en weggooien.

Voordat ik met duurzame kleding aan het werk was heb ik veel verschillende dingen gedaan. Toen ik was afgestudeerd was er weinig geld te verdienen in kostuumontwerp, dus begon in met een baan als studio assistent bij een tv-programma. Nadat ik die baan had afgerond, heb ik veel verschillende creatieve beroepen uitgeoefend. Ik heb ook trainingen gegeven. Alles wat ik had geleerd ging ik eigenlijk doorgeven, bijvoorbeeld hoe je een concept maakt. Nu ben ik eindelijk bij Nutt Amsterdam. De rode draad in mijn leven is eigenlijk verhalen vertellen, of je dat nou doet via een kledingstuk, decor, tijdschrift of les geven.

Het idee voor Nutt Amsterdam kreeg ik doordat ik naar een tv-programma aan het kijken was over hoe vervuilend de kledingindustrie is. Ik schrok enorm van de cijfers. Met de kleding die wij weggooien kan je eigenlijk helemaal niks meer doen, die kleding gaat vaak niet naar de derdewereldlanden. De fast fashion industrie maakt onze kleding op een manier waardoor het niet lang meegaat. De kleding die wij weggooien wordt dus verbrand. Toen ik dat allemaal hoorde dacht ik, ik kan hier wel blijven staan en roepen dat het anders moet, maar ik kan er zelf ook wat aan doen. Zo ben ik op het idee gekomen om van die oude kleding weer iets nieuws maken.

Vervolgens ben ik zonder er te veel bij na te denken gaan naaien. De reacties die ik op mijn zelfgemaakte kleding kreeg waren erg positief. Ik kreeg het besef dat men geïnteresseerd was in de zelfgemaakte duurzame kleding die ik droeg.

Tevens ben ik met heel veel mensen gaan praten. Ik kwam erachter dat er in Pakhuis de Zwijger livecasts waren. Bij een van die rondetafelgesprekken over de kledingindustrie haakte ik aan. Er waren onder andere managers van H&M en van sorteringsbedrijven aanwezig. Daar ontmoette ik weer mensen en ging ik mee in gesprek. Zo ging ik steeds meer onderzoek doen over de wereld van de duurzame kledingindustrie, ik voelde me erg thuis. Ik ontmoette een Belgische vrouw die in Antwerpen een duurzame winkelroute had gemaakt. Zij vertelde dat ze ook zo een route in Amsterdam ging realiseren. Zij vroeg mij of ik met Nutt Amsterdam daar ook aan mee wilde doen.
Ik was er eigenlijk nog helemaal niet klaar voor, maar ik heb het toch gedaan. Ondertussen had ik ook iemand gevraagd om mijn website te ontwerpen. Ik ben ook met mensen gaan praten van vroeger uit de mode en lifestyle wereld. Toen zei iemand tegen mij dat ik me moest focussen op één kledingstuk. Toen wist ik meteen dat het blazers werden.

Mijn doel is om mensen duurzamere keuzes te laten maken in het kopen en weggooien van kleding. Ik hoop dat als iemand een blazer draagt van Nutt, dat ze aan anderen vertellen dat ze van afvalkleding zijn gemaakt. Om die reden wil ik dat de blazers er een beetje uit springen.
Voor de toekomst hoop ik dat ik mensen kan inspireren en dat het merk groter wordt. Ik heb al twee blazers verkocht aan iemand in België en Nederland en ik hoop dat zij het verhaal verder gaan vertellen.’

Over de auteur

Sammie Vos

Eerstejaars student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. 20 jaar. Een film en muziekliefhebber die houdt van schrijven. Journalistieke producties over Amsterdam maken vind ik als echte Amsterdammer het allerleukst.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *