Vintage markt Javaplein en de stijgende populariteit

Vintage markt Javaplein en de stijgende populariteit

Vintage en retro lijken de veredelde hedendaagse termen voor ‘tweedehands’. De BILLY’s van Ikea verdwijnen verder op de achtergrond en de vintage winkels en markten worden steeds populairder. Zo was ook de Vintage Markt op het Javaplein dit jaar druk bezocht, Monica Nordhausen, eigenaar van vintagewinkel Found In Sweden, vertelt over de organisatie en de populariteit van tweedehands spullen.

De opkomst van internet en de hoge mate waarin deze voor praktische zaken worden gebruikt heeft een groot aandeel in de opkomst van de vintage winkels zoals men deze hedendaags kent. Voorheen had elke stad of dorp wel een kringloopwinkel, wat eigenlijk de voorlopers van deze vintagewinkels zijn. Dat tegenwoordig PostNL volledig vastloopt tijdens de kerstperiode laat heel duidelijk de verschuiving van offline naar online winkelen een ander balans heeft gekregen.’Heel Nederland is nu mijn marktplaats,’ legt Alexander Heijkamp, sectormanager van de Rabobank, uit. ‘Ik zet iets op Marktplaats in Amsterdam, iemand uit Den Haag koopt het en ik vind zelf iets moois uit Groningen. Vroeger hingen we vraag-en-aanbod-briefjes op in de lokale supermarkt, met een lokaal of regionaal bereik’

De millenials en generatie Z schaffen steeds meer tweedehands artikelen aan, dit heeft ook volgens Monica twee hoofdredenen. Ten eerste wordt duurzaamheid een steeds groter onderwerp, de bewustwording van het belang speelt in de ogen van de millenials en gen z een grote rol. Fast fashion en furniture lijkt achterhaalt en onnodig, zeker met de opkomst van nieuwsberichten over de barre omstandigheden van de werknemers. Ook wordt het aan het licht gebracht hoe vervuilend de productie van nieuwe materialen kan zijn. Zo stoot het maken van een fauteuil zo’n 43 kilo CO2 uit, volgens onderzoek van de Furniture Industry Research Association. De productie van een nieuwe is al gauw 60 kilo CO2 en een bureau kost onze aarde 35 kilo CO2.’Er zijn al genoeg spullen op deze wereld, het is niet nodig steeds meer bij te maken,’ stelt Monica. ‘Ook zien mensen steeds beter dat het geen vieze tweedehands spullen zijn, de kwaliteit is gewoon echt heel erg hoog meestal. Het wordt erg positief ontvangen.’

De tweede reden van de stijgende populariteit is volgens tweedehands kledingverkoopplatform Vinted te weiden aan de behoefte om uniek te zijn. ‘Tegenwoordig hechten mensen veel meer waarde aan buiten de lijntjes kleuren en hun eigen persoonlijkheid laten zien. Iedereen wil uniek zijn!’ Waar tientallen jaren geleden de standaard Hollandse leus ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ nog net niet in elk huishouden op een tegeltje hing, is dit vandaag de dag wel anders. Men houdt niet meer van hokjes, kijk maar eens naar de vloeibare definities van gender van deze tijd. Door stukken te vinden die niet van de H&M of Ikea komen kunnen personen zich onderscheiden van de rest. Er zit op die manier niet alleen een verhaal in henzelf, maar ook achter de kleding die zij dragen en de meubels waartussen zij zich begeven.

De Vintage Markt op het Javaplein is een van de hulpmiddelen in het vergroten voor ieders liefde voor tweedehands opgeknapte artikelen. Op deze kleinschalige manier kom je in aanraking met verkopers van hoge kwaliteit voor een eerlijke prijs. De volgende editie zal 3 september plaatsvinden en 15 december staat een kerst-editie op de planning, afgemaakt met gluhwein en lampjes in de bomen.

Bekijk hier hoe Monica vertelt over de Vintage Markt op het Javaplein!

Over de auteur

Annelies Lagestee

Mijn naam is Annelies Lagestee en ik ben een 24-jarige Amsterdamse studente aan de School van Journalistiek in Utrecht. Ik heb een breed interesseveld en schrijf graag over sociaal-maatschappelijke onderwerpen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.