Cyberaanvallen de nieuwe vijand van het onderwijs

Cyberaanvallen de nieuwe vijand van het onderwijs

De corona periode gaf ons een nieuwe kijk op de toekomst van het onderwijs. Het gaf ons ook een nieuwe kijk op hoe wij deze online-leeromgevingen moesten inrichten. Maar als je online bezig bent is het cruciaal om je zelf te beveiligen tegen de code-bandieten van het internet. Toch blijkt uit een nieuw onderzoek van Breens.nl in samenwerking met onderzoeksbureau Kantar. Dat de meeste scholen totaal niet voorbereid zijn op de cyberaanvallen. 

Een onderzoek gepubliceerd door Breens.nl op maandag 4 oktober. Laat zien dat het overgrote deel van de scholen niet is voorbereid op cyberaanvallen. Dit kan betekenen dat hele schoolsystemen plat kunnen komen te liggen na aanvallen van cybercriminelen, wat desastreus kan uitpakken voor het onderwijs, maar ook voor de persoonsgegevens van studenten en leraren. 

Op de HVA en Universiteit van Amsterdam in Amsterdam-oost waar studenten antwoord gaven op de vraag: ben jij bang voor een cyberaanval op jouw school? Waren veel studenten erg coulant of slecht geïnformeerd over het onderwerp. Meerdere schrokken na het zien van de statistieken, maar één student zei zelf Ik denk dat wij jammer genoeg het eerst moet meemaken voordat wij als studenten en de school actie gaan ondernemen. Een cyberaanval op scholen zou hele systemen van scholengroepen plat kunnen leggen in Amsterdam-oost en in de rest van Nederland. De angst is er dus wel maar de actie nog niet.  

De groep die het hardst geraakt zal worden door deze cyberaanvallen zijn de leerlingen zelf. Zoals CEO van Breens.nl Geert-Jan van der Snoek het verwoordt ‘Het stelen van de school gegevens of het verstoren van het schoolsysteem zal niet alleen een probleem veroorzaken op dat moment zelf, maar zal ook op lange termijn schade aanrichten bij de gegevens van leerlingen. Uit het onderzoek blijkt dat 63 procent van de scholen niks heeft veranderd aan zijn IT-beveiliging zelfs niet tijdens het overgaan naar online les. Geert jan van der Snoek vertelt dat de statistieken een teleurstelling zijn om te zien maar geen verbazing waren voor Breens. Wat de meeste scholen niet begrijpen is dat elk stukje software wat niet goed beveiligd is een achteringang is voor hackers. Volgens van der Snoek moeten niet alleen de scholen actie ondernemen, maar mag Den Haag ook zijn bijdrage leveren aan dit dilemma. 

Over de auteur

Julian van Kampen

Eerste jaars student, hogeschool Utrecht

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.