{"id":2154,"date":"2023-02-22T10:32:15","date_gmt":"2023-02-22T09:32:15","guid":{"rendered":"https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/?p=2154"},"modified":"2024-10-17T10:48:05","modified_gmt":"2024-10-17T08:48:05","slug":"vergelijking-van-telraam-straten-met-veel-verkeersongelukken","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/2154\/vergelijking-van-telraam-straten-met-veel-verkeersongelukken\/","title":{"rendered":"Vergelijking van Telraam-straten met veel verkeersongelukken"},"content":{"rendered":"
Ongelukken, ze gebeuren helaas nog overal. Maar hoe zit dit met de <\/strong> in Utrecht? Welke factoren spelen een rol en hoe groot is de kans op een ongeval als je kijkt naar het aantal weggebruikers? Deze blogpost geeft door middel van Telraam- en 112- data inzicht in dit vraagstuk! Dit is gedaan aan de hand van de volgende onderzoeksvraag: “Welke aspecten op een gebiedsontsluitingsweg hebben invloed op het aantal ongelukken?”\u00a0<\/strong><\/p>\n De top 3 wegen met de meeste ongelukken in Utrecht, waarvan Telraam<\/a>-data wordt bijgehouden, zijn: de Utrechtseweg, de Kanaalstraat en de Drakenburgweg. Wat ze allereerst met elkaar gemeen hebben is dit gebiedsontsluitingswegen<\/a> binnen de bebouwde kom zijn. Op deze wegen mag in de bebouwde kom maximaal 50 km\/u gereden mag worden. Maar houden mensen zich wel aan deze snelheid? En zijn er misschien nog meer factoren waarin ze van elkaar verschillen?<\/p>\n Risico factoren – Onveilige bermen Als je kijkt naar de 3 wegen in Utrecht zie je hieronder dat alle straten op drie risico factoren scoren. De Kanaalstraat en de Utrechtseweg komen het meest met elkaar overeen, zo bevatten ze onder andere beide complexe kruispunten. Maar als je kijkt naar die complexe kruispunten verschillen ze weer erg van elkaar. Zo heeft de Kanaalstraat een relatief klein kruispunt gemaakt van klinkers en de Utrechtseweg een groot kruispunt met verkeerslichten.<\/p>\n\n\n\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/wp-content\/uploads\/sites\/862\/2023\/02\/Vergelijking-visual.png” panorama=”off” imgwidth=”70%” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n Onveilige berm
\n<\/strong>Er zijn verschillende factoren die een weg onveiliger maken, vier daarvan zijn:<\/p>\n
\n– Aangrenzende opritten
\n– Complexe kruispunten
\n– Onveilige oversteekplaatsen<\/p>\n
\nDaarnaast is er nog een vergelijking gemaakt tussen de wegen, namelijk de kans op een ongeval. Die kans is berekend door het aantal weggebruikers (Telraam<\/a> data) te delen door het aantal verkeersongevallen (112<\/a> data) over dezelfde periode. Uit deze data blijkt dat de kans op een ongeval het grootst is op de Kanaalstraat.\u00a0Ook zijn de straten vergeleken op het gebied van snelheid. Dit is gedaan aan de hand van de gemiddelde V85-snelheid. V85-snelheid is de snelheid die door 85% van de bestuurders niet wordt overschreden en door 15% van de bestuurders wel wordt overschreden. Verder zijn er een aantal keuzes gemaakt om tot deze vergelijking te komen. Deze keuzes staan onderstaand toegelicht door middel van een visualisatie.<\/p>\n\n[aesop_image img=”https:\/\/svjmedia.nl\/datablog\/wp-content\/uploads\/sites\/862\/2022\/11\/Verantwoording-visual.png” panorama=”off” imgwidth=”70%” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]\n
\nDaarnaast zie je in de eerste visualisatie ‘Risicofactoren’ dat al de onderzochte wegen een onveilige berm hebben, maar wat is hier zo onveilig aan?<\/p>\n
\n<\/strong>Om te weten wat een onveilige berm is, moet je eerst weten wat een berm is. Een berm is een strook grond tussen twee rijstroken van een verkeersweg. Deze wordt als veilig beschouwd als er geen bomen, struiken of andere obstakels staan waar automobilisten tegenaan kunnen rijden. In het geval dat die er wel staan, moet een vangrail de veiligheid van de weggebruikers waarborgen (RTL Nieuws, 2021<\/a>).<\/p>\n